Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp vid brädköp

• johanoeberg

Medlem
    10 oktober, 2009 vid 12:38
    isis;582543 wrote:
    Sådär, nu har jag fotat. Jag passade på att kolla lite på skillnaden mellan brädorna också. Mastfoten sitter i förhållande mycket längre fram på den äldre brädan, så det förklarar ju lovgirigheten.
    Något som jag däremot inte förstår är varför den blir mer lovgirig med ett trekantssegel än ett modernt segel. De moderna seglen har ju mer yta längre bak vilket borde göra brädan mer lovgirig, inte tvärt om?
    Jag hittade ett datum på det mindre, rosa, seglet. Det är från 85. Mycket äldre än jag trodde. På något sätt glömde jag att fota de andra två seglen, får bli på måndag.
    jag har tittat på lite begagnade segel i Göteborg här på hemsidan. Skulle det här seglet passa med min bräda? Eller kanske detta så slipper jag sy och ha mig.

Här kommer lite bilder på min grejjer. Det är brädan till vänster som jag försöker segla på.

Hur håller du riggen då? Lutar mastlinjen föröver eller akterut?

Om du ska köpa nytt segel så ska du ju tänka på att masten MINST måste vara av rätt längd, ännu bättre om den är kompatibel med böjkurva, styvhet osv. HELST ska man ju ha en optimal mast för seglet (och det tror jag inte ditt glasfiberrör ála mid 80:ies är…) Då kostar ju det några tusenlappar för ny bom också…

Jag är också på jakt efter ett segel med mast på 430 eller 400, men det är ju inte bara att köpa en mast på en annons och slänga ihop med ett segel. Går gör det väl, men när man väl lägger ut pengar kan man ju försöka få det rätt på en gång…

Simma runt 2 h med för stor våtdräkt i västkusten i dessa temperaturer kan inte vara speciellt svittigt?

• isis

Medlem
    10 oktober, 2009 vid 13:05

Nej, det var rätt obehagligt. Drog på mig en fin förkylning också. Mastlinjen lutar alltid akeröver när jag seglar. det är det som känts naturligt. När jag väl fått upp rigen och skotar hem och den börjar lova så lutar jag den föröver, men jag kanske borde testa att luta den föröver först, och sedan skota hem. Att jag inte tänkt på det innan…
    Jag skulle ju såklart helst köpa allt nytt, men tyvärr har jag inte så mycket pengar. Tänkte köpa en begagnad bom med snabbkoppling, för den jag har är helt odräglig. Har sett en här på hemsidan för 200 kronor. Tillsvidare får jag dock nog segla med den masten jag har. Om jag lyckas få ett jobb så blir det annorlunda, men tills dess får jag köra med det jag har.

• johanoeberg

Medlem
    10 oktober, 2009 vid 13:36
    isis;582556 wrote:
    Nej, det var rätt obehagligt. Drog på mig en fin förkylning också. Mastlinjen lutar alltid akeröver när jag seglar. det är det som känts naturligt. När jag väl fått upp rigen och skotar hem och den börjar lova så lutar jag den föröver, men jag kanske borde testa att luta den föröver först, och sedan skota hem. Att jag inte tänkt på det innan…
    Jag skulle ju såklart helst köpa allt nytt, men tyvärr har jag inte så mycket pengar. Tänkte köpa en begagnad bom med snabbkoppling, för den jag har är helt odräglig. Har sett en här på hemsidan för 200 kronor. Tillsvidare får jag dock nog segla med den masten jag har. Om jag lyckas få ett jobb så blir det annorlunda, men tills dess får jag köra med det jag har.

Hehe, tja du. Det är ju lättare sagt än gjort, men om jag märker att min bräda lovar (eller säger man går mot lovart?) så löser jag det genom att luta riggen för över.

Och vi sitter nog lite i samma sits, jag studerar (för tillfället utan studiestöd) så man får leva knapert om man vill få lite tid på vattnet…

Jag har å andra sidan aldrig provat en bom utan snabbkopplning, men det kanske är värt 200 kr 😉

Lycka till nästa gång.

• carl-r

Medlem
    10 oktober, 2009 vid 13:49

Vad du än gör Isis så köp inte ett RS6 till dina grejer…

• Knatte

Gäst
    10 oktober, 2009 vid 13:49

Segel nummer 2 Challanger bör passa dig bra, men du är säkert tvungen att skaffa en ny mast samtidigt som du fixar en ny bom. Har du såå gamla segel, så kommer det inte fungera att segla, vilket du redan har upptäckt…:tongue:
    Men köp seglet och se om det passar i masten, men det kanske inte blir så bra eller om du har tur så passar det jättebra :tongue:
    Men Alpha 282 skall nog vara en ganska bra bräda för att lära sig /utvecklas på. Den baseras på en fanatic design i billigare material

• isis

Medlem
    10 oktober, 2009 vid 20:02

Hur vet jag om seglet passar bra med masten? handlar det om det ser bra ut när det är riggat, eller måste jag segla för att märka om de passar ihop?
    Alpha 282an är en ren tur att jag har. När jag åkte för att köpa den andra brädan i veckan så såg jag en bil med brädan på släpet. tänkte att den kanske skulle till tippen, så vi hängde på i en stund. Och de visade sig att den skulle till tippen. Bra för mig. Den är dessutom gjord i “western Germany”, så mina segel och brädan borde vara ungefär samma årsmodell. har inte testseglat den efterssom den är mindre än den andra och jag trodde den skulle vara mer svårseglad. Får göra det i veckan. Hade vart toppen om det fungerade, då skulle jag kunna lägga mina pengar på en hängsele och en bom, och knaske en våtdräkt i rätt storlek. Annars köper jag nog Challengerseglet och hoppas på det bästa. Jag är trött på att simma, nu vill jag segla!

• Knatte

Gäst
    11 oktober, 2009 vid 10:11
    isis;582602 wrote:
    Hur vet jag om seglet passar bra med masten? handlar det om det ser bra ut när det är riggat, eller måste jag segla för att märka om de passar ihop?
    Alpha 282an är en ren tur att jag har. När jag åkte för att köpa den andra brädan i veckan så såg jag en bil med brädan på släpet. tänkte att den kanske skulle till tippen, så vi hängde på i en stund. Och de visade sig att den skulle till tippen. Bra för mig. Den är dessutom gjord i “western Germany”, så mina segel och brädan borde vara ungefär samma årsmodell. har inte testseglat den efterssom den är mindre än den andra och jag trodde den skulle vara mer svårseglad. Får göra det i veckan. Hade vart toppen om det fungerade, då skulle jag kunna lägga mina pengar på en hängsele och en bom, och knaske en våtdräkt i rätt storlek. Annars köper jag nog Challengerseglet och hoppas på det bästa. Jag är trött på att simma, nu vill jag segla!

I första hand ser du om masten längd passar, gamla master är mycket tjockare så du kanske inte kan rigga seglet alls. Men provrigga och se vad som händer. Men masten kommer nog inte vara optimal böjkurva till seglet, men ett provriggning ger besked:wink:
    Alphan är nyare än dina segel skulle jag tippa på :laugh:

• rasmus_w

Medlem
    11 oktober, 2009 vid 10:42

Det är inte så konstigt att det blir lovgirigt med trekantsseglen. Även om nya segel har mer yta baktill så är de stabilare och har tryckpunkten avsevärt längre fram. Det där hänger ihop, gamla brädor hade masten väldigt långt fram för att tryckpunkten i seglen kunde vandra långt bakåt under segling. Sen började seglen så sakteliga bli allt stabilare och då kunde man flytta mastfoten allt längre bakåt utan att få problem.

När det gäller att köpa segel så är min taktik att försöka köpa segel och mast tillsammans. Chansen är rätt stor att säljare köpte bägge ihop och då valde butiken säkert ut en mast som passade bra till seglet.Det sista jag vill är att hitta en mast som passar ett segel från 1997, det kanske inte längre ens tillverkas master som passar halvdant, än mindre nåt som passar bra. Jag har en 7.8 i bra skick som bara samlar damm för att dagens master helt enkelt inte passar.

• isis

Medlem
    16 oktober, 2009 vid 07:10

Jag seglar! Satte min rigg på Alpha brädan och det fungerade ok. Kom till och med upp i planing. Men jag var väldigt lovgirig, minskade dock när jag började plana.
    Om tryckpunkten flyttas föröver i stabilare segel, så är nog en alldelles för lång bom inget vidare för lovgirigheten. Känner dock att jag är på gång igen. Tyvärr har jag kommit fram till att vatnnet blivit för kallt, iaf. för min förstora våtdräkt och mina jolleskor. Får fortsätta med surfingen till våren. Förhoppningsvis passar folk på att sälja sina gamla segel för ett bra pris i vinter så är jag helt redo när våren kommer.
    Hur fungerar ett modernt segel på en äldre bräda? Om jag köper ett segel som passar bra med den modernare brädan, kommer det då att fungera med Alphan? eller blir den extremt fallgirig då? Alphan kändes helt klart lättare att segla även om det kanse berodde på att riggen passade bättre.

Tack, Joakim.

• Knatte

Gäst
    16 oktober, 2009 vid 07:34
    isis;583693 wrote:
    Jag seglar! Satte min rigg på Alpha brädan och det fungerade ok. Kom till och med upp i planing. Men jag var väldigt lovgirig, minskade dock när jag började plana.
    Om tryckpunkten flyttas föröver i stabilare segel, så är nog en alldelles för lång bom inget vidare för lovgirigheten. Känner dock att jag är på gång igen. Tyvärr har jag kommit fram till att vatnnet blivit för kallt, iaf. för min förstora våtdräkt och mina jolleskor. Får fortsätta med surfingen till våren. Förhoppningsvis passar folk på att sälja sina gamla segel för ett bra pris i vinter så är jag helt redo när våren kommer.
    Hur fungerar ett modernt segel på en äldre bräda? Om jag köper ett segel som passar bra med den modernare brädan, kommer det då att fungera med Alphan? eller blir den extremt fallgirig då? Alphan kändes helt klart lättare att segla även om det kanse berodde på att riggen passade bättre.

Tack, Joakim.

Kombon modern segel på gammal bräda (Alphan) fungerar skapligt. Så det borde inte vara några större problem. Men som vi har tipsat om hittills, så försök att köpa ett nyare segel ihop med en passande mast. Då kommer det vara ännu lättare att segla.
    Kul att du kom upp i planing och fick känna på hur kul det är att segla/plana:shocked::tongue:

• rasmus_w

Medlem
    16 oktober, 2009 vid 09:28
    isis;583693 wrote:

Tack, Joakim.

Ja när man inte planar kan man få aktivt pressa ner nosen mot lä för att inte lova. Att en bräda blir extremt fallgirig är ett problem jag nästan inte har haft så även om det säkert kan hända så skulle jag inte oroa mig.

Nytt segel/gammal bräda brukar funka mycket bättre än gammalt segel/ny bräda. Den nya brädan kan inte hantera ett gammalt ostabilt segel så seglingen blir kass. Den gamla brädan är gjord för att kunna hantera ett instabilt segel men funkar bättre om seglet är stabilt. Däremot är den tyngre och trögare än den nya brädan och det betyder att det nya seglet liksom inte kan visa vad det går för. Bland annat brukar segel kännas lättare i händerna på en mer lättplanande bräda.

• isis

Medlem
    6 november, 2009 vid 20:26

Ja, jag behöver helt enket köpa en ny rigg. Nu vill det sig så väl att studiebidraget kom in för någon vecka sedan, så jag har letat lite. Har ni några tips på hur man får tag på en begagnad komplett rigg? Utbudet här på sidan är dåligt tillskillnad mot de flesta andra saker som de finns gott om. Och nya paket är aldelles för dyra, jag letar efter något i ett- eller två- tusenklassen. Det kanske är omöjligt, och då får jag väl vänta ett tag till. men som sagt, några tips på var man kan leta?

tack på förhand.

• Knatte

Gäst
    7 november, 2009 vid 11:09
    isis;587195 wrote:
    Ja, jag behöver helt enket köpa en ny rigg. Nu vill det sig så väl att studiebidraget kom in för någon vecka sedan, så jag har letat lite. Har ni några tips på hur man får tag på en begagnad komplett rigg? Utbudet här på sidan är dåligt tillskillnad mot de flesta andra saker som de finns gott om. Och nya paket är aldelles för dyra, jag letar efter något i ett- eller två- tusenklassen. Det kanske är omöjligt, och då får jag väl vänta ett tag till. men som sagt, några tips på var man kan leta?

tack på förhand.

Tror du måste ha tålamod och kolla på säljes här. I annat fall kan du kika på affärernas beggade alternativ. Typ Surfers paradise, Surfspot och liknande.:tongue:

• isis

Medlem
    7 november, 2009 vid 13:51

Okej, jag får väl göra det. Borde jag leta efter någon särskild typ av segel? Freestyle-, våg- och freeride-segel tror jag passar bäst efter att ha läst faqen, men jag vet inte vilken typ av bräda jag har eler vilken typ av segel som passar bäst med äldre brädor. Är det så att jag kan köpa nästan vilket segel som helst bara det är relativt modernt? Finns det någon segelstorlek som passar bra till båda brädorna som jag har?
    Slutigen, finns det något andrahands värde på den gamla gula brädan jag har? den var väldigt in en gång i tiden och har en signatur av någon designer i aktern.

Tack så mycket för bra och snabba svar,
    Joakim

• zurfman

Medlem
    7 november, 2009 vid 16:03

Vad jag minns när man gick från centerbord-bräda till freeride/slalom (utan centerbord) så är det en helt annan sak….dvs en freeride/slalom lovar upp direkt om du ej får tryck i seglet medans en centerbordbräda behåller läget i vattnet mycket längre tid….
    Precis som de skriver i tidigare inlägg så skall du falla av, men om man kommer från centerbordsbräda tror jag att du skall tänka att du för fram bommen ganska så snabbt o långt .(Det som du tidigare mer upplevde som en justering av läget)
    Blåser det mycket så kommer du först hitta den stabiliteten i planing.
    Fall av (i riktning) kraftigt o snabbt om det blåser på tills du är igång!
    Om du vattenstartar kan du nog falla av mindre, då har du ju tryck i seglet under starten o framåt…

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp vid brädköp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.