Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hjälp vid brädköp
-
Knatte
Gäst7 november, 2009 vid 17:02isis;587258 wrote:Okej, jag får väl göra det. Borde jag leta efter någon särskild typ av segel? Freestyle-, våg- och freeride-segel tror jag passar bäst efter att ha läst faqen, men jag vet inte vilken typ av bräda jag har eler vilken typ av segel som passar bäst med äldre brädor. Är det så att jag kan köpa nästan vilket segel som helst bara det är relativt modernt? Finns det någon segelstorlek som passar bra till båda brädorna som jag har?
Slutigen, finns det något andrahands värde på den gamla gula brädan jag har? den var väldigt in en gång i tiden och har en signatur av någon designer i aktern.Tack så mycket för bra och snabba svar,
JoakimDu bör absolut leta efter ett freeridesegel till dina brädor. Du har ju slalom/freeride brädor på dina större brädor och ett sådant segel är allround och passar dig fint.( men leta efter en rigg ihop som passar dvs försök köpa mast och segel i ett paket)
Tror det är mest nostalgivärde på din gula bräda. Det handlar om 100-lappar skulle jag tippa på. -
Hundra lappar är bättre än inga lappar alls 😉 Freeride är det alltså som gäller, bra att veta. Tänka sig att jag är stolt ägare till två freeride/slalom brädor. Då kan det ju ialfalla låta som om jag vet vad jag talar om när någon frågar. Om jag inte köper ett paket, utan köper segel, mast och bom från tre olika håll, blir det då stor skillnad i prestanda eller såpass liten skillnad att jag inte märker det förän jag har blivit bättre? Nej nej, jag griper inte efter halmstrån.. :smirk: Vilken storlek på segel skulle passa? Du har förut skrivit 6kvm, hur passar det med den andra brädan?
En helt annan sak jag undrar är om jag borde köpa en sele också, eller om det kan vänta tills jag har blivit bättre på att segla.
-
Knatte
Gäst7 november, 2009 vid 20:58isis;587279 wrote:Hundra lappar är bättre än inga lappar alls 😉 Freeride är det alltså som gäller, bra att veta. Tänka sig att jag är stolt ägare till två freeride/slalom brädor. Då kan det ju ialfalla låta som om jag vet vad jag talar om när någon frågar. Om jag inte köper ett paket, utan köper segel, mast och bom från tre olika håll, blir det då stor skillnad i prestanda eller såpass liten skillnad att jag inte märker det förän jag har blivit bättre? Nej nej, jag griper inte efter halmstrån.. :smirk: Vilken storlek på segel skulle passa? Du har förut skrivit 6kvm, hur passar det med den andra brädan?En helt annan sak jag undrar är om jag borde köpa en sele också, eller om det kan vänta tills jag har blivit bättre på att segla.
Du kan blanda från olika köpare/märken när det gäller riggdetaljer, men är säkrast att köpa allt på en gång. Men passar bara grejerna ihop så har det ingen betydelse och du kanske inte märker detta innan du har blivit bättre.
Men bra och anpassade grejer är mer lätthanterliga och man lär sig fortare då:grin:
Hängsele underlättar enormt om du har, även om det är lite bökigt innan man har lärt sig använda denna.
storlek omkring 6-7.0 kvm bör vara lämpligt:wink: -
Spelar det någon roll om jag väljer sittsele eller midjesele? Har gogglat lite och kommit fram till att midjesele skulle passa mig lite bättre som nybörjare men att det inte spelar någon större roll. Hur viktigt är det att selen är rätt storlek? spelar en storlek upp någon större roll?
Vad innebär det att ett segel är ett “ventury race 6,6“? Skulle det passa bra med min bräda? Så vitt jag kan se så ser det fint ut och det ligger i min prisklass.Tack än en gång för bra och snabba svar.
-
Knatte
Gäst8 november, 2009 vid 14:06isis;587380 wrote:Spelar det någon roll om jag väljer sittsele eller midjesele? Har gogglat lite och kommit fram till att midjesele skulle passa mig lite bättre som nybörjare men att det inte spelar någon större roll. Hur viktigt är det att selen är rätt storlek? spelar en storlek upp någon större roll?
Vad innebär det att ett segel är ett “ventury race 6,6“? Skulle det passa bra med min bräda? Så vitt jag kan se så ser det fint ut och det ligger i min prisklass.Tack än en gång för bra och snabba svar.
Ingen aning om seglet, men har aldrig hört talats om märket, så jag hade nog undvikit detta… Tror det lönar sig att satsa på något känt/dyrare segel:wink:
Midjesele är lättare att lära sig på. -
isis;587380 wrote:Spelar det någon roll om jag väljer sittsele eller midjesele? Har gogglat lite och kommit fram till att midjesele skulle passa mig lite bättre som nybörjare men att det inte spelar någon större roll. Hur viktigt är det att selen är rätt storlek? spelar en storlek upp någon större roll?
400 pix är kanske i överkant för seglet. Det ser ut som något som är sytt på nittiotalet?? Men en tvåhundring är kanske ok. Kan ju vara kul med något som du blir ensam om, jag googlade på namnet men hittade inget alls.. Man blir ju nyfiken vam som kan ha sytt det och varför… Det ser ganska amatörmässigt ut så det kan ju vara någon skomakare nånstans som försökte bredda sortimentet. Vore kul om säljaren har mer kännedom om seglets bakgrund???
(Sen om det är en ren amatörproduktion så kan du glömma alla goda råd om trimning osv som kommit fram här, seglet lär knappast bete sig som “riktiga” grejer) -
Okej, verkar helt klart vara fel segel för mig. Synd, när jag äntligen hittade något jag hade råd med. den här annonsen lades ut för några dagar sedan. Grejjerna finns långt söder om malmö, men en kompis kan eventeuellt hämta dem för mig. Skulle de fungera bra ihop med min bräda? för litet segel kanske?
Passar ett “Challenger Bash 6,5 06” som ska riggas på en 430 mast ihop med en “FiberSpar Reflex 3200, 30%, 430cm” mast och en “Arrows alu bom 165-215”? eller är det omöjligt att säga? Tre separat annonser, men jag kan i gengäld faktiskt köpa det.
Fick just svar på den “köpes” annons jag la upp tidigare idag:
local spirit 6.5 2008 bra skick
v-surf.se 460 mast 20% ny skick
v-surf.se bom 170-230cm ny skick
förlängare+mastfot
2500kr+fraktGooglade lite men det säger mig inte mycket. Jag tycker det verka vara ett bra pris och precis vad jag behöver, eller har jag missförstått?
Gracias
-
hej
NP seglen är ju litet för små, om du nu inte skall köpa dom också..
Din fråga om
“Passar ett Challenger Bash 6,5 06 som ska riggas på en 430 mast ihop med en “FiberSpar Reflex 3200, 30%, 430cm” mast och en “Arrows alu bom 165-215″? eller är det omöjligt att säga? Tre separat annonser, men jag kan i gengäld faktiskt köpa det.”I Bicless´ sammanställning över vilka master som passar till vilka segel så finns inte Challenger med. (I alla fall inte i den som jag sparat) Men Fiberspar verkar passa nästan alla segelmärken hyggligt, utom möjligen Gaastra och Hot Sails maui, så den borde funka till Challenger-seglet.
Det sista paketet du skrev om:
Jag känner inte till Local Spirit som segel, men storleken är ju ok. Om det är en vindsurfing.se-mast så har jag för mig att dom var ganska tuinga, men hållbara… Någon annan känner kanske till Local Spirit segel? -
Jag skulle hellre tagit Challengerpaketet än det med Local Spirit.
Masten passar i längd. Seglet ska ha en 430 mast. Bommen passar. Frågan är bara hur bra Bash passar med en FiberSpar istf en Challengermast. Min gissning är att det borde gå tillräckligt bra i alla fall.
-
Knatte
Gäst15 november, 2009 vid 11:07Jag tror också på Challenger paket ihop med deras grejer :laugh:
Quote:“Passar ett Challenger Bash 6,5 06 som ska riggas på en 430 mast ihop med en “FiberSpar Reflex 3200, 30%, 430cm” mast och en “Arrows alu bom 165-215”? eller är det omöjligt att säga? Tre separat annonser, men jag kan i gengäld faktiskt köpa det.Det bör fungera alldeles tillräckligt bra ihop, så att du kan få möjligheter att utvecklas framåt och inte låta riggen bromsa dig..
-
skule jag kunna använda denna bom istället med bash seglet? hur vet jag vilken bomlängd som passar? Det skulle spara ytterliggare två hundra kronor, och det är rätt mycket pengar för mig. Jag har förstått att det finns två olika typer av mastfötter. den jag har är ganska bred och har samma diameter som min mast. behöver jag köpa en ny eller passar den med nya master?
vågar jag köpa en mast ifrån öland utan att först ha sett den? Vad är det som är bättre med bash paketet jämfört med local spirit paketet? det är ju ett nyare segel och samma storlek. så vari ligger skillnaden? här är förövrigt mer info om det seglet: http://www.surfers.se/product.aspx?
productId=1326&categoryid=135&brandid=-1Rätt skönt att det dyrre paketet inte är det bästa för en gångs skull.
tack på förhand
-
Enligt min gamla katalog så är det bomlängd 194 cm på bash 6.5 2006. Dvs det borde gå men bara nätt och jämt. Det kan bli så att snålheten bedrar visheten…
Är det nära där du bor kan du ju ta med segel och mast och testrigga med bommen så vet du sedan.
-
Är det någonn mening att köpa moderna bomar eller fungerar det lika bra med någon av dessa från nittiotalet? http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/25442/cat/13
Jag bor i göteborg, så jag skulle kunna provrigga efter jag köpt mast och segel, men det kanske är lika bra att köpa en bom som inte är skadad…
-
Knatte
Gäst15 november, 2009 vid 17:02isis;588326 wrote:skule jag kunna använda denna bom istället med bash seglet? hur vet jag vilken bomlängd som passar? Det skulle spara ytterliggare två hundra kronor, och det är rätt mycket pengar för mig. Jag har förstått att det finns två olika typer av mastfötter. den jag har är ganska bred och har samma diameter som min mast. behöver jag köpa en ny eller passar den med nya master?vågar jag köpa en mast ifrån öland utan att först ha sett den? Vad är det som är bättre med bash paketet jämfört med local spirit paketet? det är ju ett nyare segel och samma storlek. så vari ligger skillnaden? här är förövrigt mer info om det seglet: http://www.surfers.se/product.aspx?
productId=1326&categoryid=135&brandid=-1Rätt skönt att det dyrre paketet inte är det bästa för en gångs skull.
Challenger Bash är ett bra segel. Local Spirit är ett enkelt och inte så bra segel. Det funkar för nybörjare, men har enklare lösningar rakt över..
Köp inte en bom som är för kort och du kan lika gärna satsa på en gammal bom. Det har inte hänt så mycket på dessa årtal. Nyare bommar är lättare/styvare och har smalare bomrör. Men tror en gammal funkar bra för dig. Lägg mera pengar på mast/segel i stället, där märks årtalet mera:wink:
Normalt passar alla mastfötter i alla master, oavsett årtal. OM det inte är riktigt gamla grejer. Dock finns det smala master RDM och normala master SDM. Kolla att din mast är en SDM, så bör det inte vara problem alls.
-
Knatte;588356 wrote:Local Spirit är ett enkelt och inte så bra segel. Det funkar för nybörjare,
Har du seglat mycket med LS…..eller är det som vanligt hörsägen…?
Jag får uppfattningen att isis är nybörjare med begränsad ekonomi
som söker efter prisvärda grejer!:smile:
Logga in för att svara.