Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hjälp vid brädköp
-
Knatte;588356 wrote:Nyare bommar är lättare/styvare och har smalare bomrör. Men tror en gammal funkar bra för dig. Lägg mera pengar på mast/segel i stället, där märks årtalet mera:wink:
Nja. Hittar man en RIKTIGT gammal bom så finns risken att man märker att dagens SDM-master ofta är betydligt smalare vid bommen än vad masterna var när bommen tillverkades. Jag har en gammal UP Race-bom som har det problemet, bommen i sig är grym men för att använda den med en modern mast så skulle jag behöva ett rejält tjockt shims (heter det shim eller shims i singular, om man pratar svenska?) och det är dåligt om shims som är gjorda får att få bommar att passa SDM-master.
-
Knatte
Gäst16 november, 2009 vid 05:41rmz;588365 wrote:Har du seglat mycket med LS…..eller är det som vanligt hörsägen…?Jag får uppfattningen att isis är nybörjare med begränsad ekonomi
som söker efter prisvärda grejer!:smile:Måste erkänna att det är hörsägen, men har inte hört någon som har testat seglerna som är nöjda hitills. Tvärtom är alla mindre nöjda.
Kostar ett segel halva nypriset jämnfört med vanliga segel, så brukar det märkas på seglingsegenskaperna…:blush:
Har man begräönsad ekonomi så är det ännu viktigare att köpa bra grejer. Hur många köper inte för billigt och måste byta direkt, för att det inte blev bra …..??:confused2: -
Min uppfattning är att LS-seglen är odugliga i byar. Det twistar inte ut som andra segel sydda på de senaste 15 åren. Inget grunddrag heller för den delen.
Man kan verifiera på uthyrningen på haga om man känner för det. -
Carl R;588457 wrote:Min uppfattning är att LS-seglen är odugliga i byar. Det twistar inte ut som andra segel sydda på de senaste 15 åren. Inget grunddrag heller för den delen.
Here we go again…vm i gissning och hur många timmar har du på vattnet med LS…:confused2:
-
rmz;588498 wrote:Here we go again…vm i gissning och hur många timmar har du på vattnet med LS…:confused2:
hihihihi………….:santa:
-
rmz;588498 wrote:Here we go again…vm i gissning och hur många timmar har du på vattnet med LS…:confused2:
Vad menar du med gissning?
Jag har hyrt sånt nere på haga vid ett par tillfällen när simmer-seglen var slut.
Japp jag testade även att dra mer nedhal och släppa på uthalet fast man inte “skulle det”. -
Kanske jag är den enda som känner någon som är nöjd med sitt X-ride då? 🙂
Visserligen blev det väldigt mycket bättre då ägaren i fråga uppgraderade till noname RDM(100% iofs..) men hon var nöjd även innan. Ska påpeka att hon är duktig och seglade ruskigt bra och snabbt på det även med SDM.
Personligen tyckte jag att det var tungrott med “paketmasten”, men bottendrag, twist och stabilitet var ok faktiskt. Tyckte det funkade som cruisersegel men inga större manövrar helst. Är själv lättviktare och vill inte ha för mycket vikt eller power, vilket förstås inverkar på mitt intryck. Men ägaren i fråga tycker snarare tvärtom och tycker ändå om seglet.
Seglar man mycket och vet vilken typ av segel man vill ha (t ex den ‘lätta’ balanserade känslan i händerna), så märker man nog skillnad – men tror inte Joakim skulle bli besviken över ett LS som första ‘nya’ segel.
-
Carl R;588577 wrote:Vad menar du med gissning?
Jag har hyrt sånt nere på haga vid ett par tillfällen när simmer-seglen var slut.
Japp jag testade även att dra mer nedhal och släppa på uthalet fast man inte “skulle det”.Tjena!
Vad jag menade med gissning är för att få en uppfattning om seglet
måste man ha testat åtskilliga gånger vid olika förhållande för att känna
hur det är.Jag har LS som mitt största segel (6.5) och jag kan likna det vid en volvo 940, det är pålitligt,prisvärt,och går jobbet upp till 110km/h!
Men det duger fint för lite friåkning och spontan slalom!
Kan jag säga efter ca 30-40 tim på vattnet med detta segel:smile:surfcentret brukar köra LS och simmer vart annat år :wink:.
-
Ledsen att jag släpar upp en denna sedn länge döda tråd ifrån dödsriket. Jag lovar att jag inte ska vända mig om på väg upp :wink:.
Nu ör jag återigen på jakt efter en rigg till min bräda. Jag har hittat bomen till min bräda som jag tror duger ganska bra med en modern rigg. Den är i aluminium och har snabbkoppling i ngn form av hårdplast. Jag har hittat detta expression 6.2 segel och efter lite googling kommit fram till att det behöver en 460/25 mast med luff 470 cm.
skulle en Gaastra WC carbon mast 460/25/2 passa bra ihop med det seglet?
Tack på förhand
-
Tror inte det är något vidare köp med tanke på hur många lagningar det är på Expression seglet. Lägg några hundringar till och få ett helt segel. Annars så är modellen alldeles utmärkt.
-
Hur påverkar lagningarna funktionen? Blir det mer svårseglat eller bara sämre drag? eller är det så att det bara sänker seglets livslängd? Jag har tyvärr väldigt dålig ekonomi och har fortfarande inte kunnat segla med min nya bräda som jag köpte i höstas efterssom mitt segel inte passar 🙁 Jag förstår naturigtvis att jag inte får något toppensegel för 300 kronor, men det kanske duger till en nybörjare…?
jag tackar för det snabba svaret.
-
Knatte
Gäst17 april, 2010 vid 13:50isis;606993 wrote:Hur påverkar lagningarna funktionen? Blir det mer svårseglat eller bara sämre drag? eller är det så att det bara sänker seglets livslängd? Jag har tyvärr väldigt dålig ekonomi och har fortfarande inte kunnat segla med min nya bräda som jag köpte i höstas efterssom mitt segel inte passar 🙁 Jag förstår naturigtvis att jag inte får något toppensegel för 300 kronor, men det kanske duger till en nybörjare…?jag tackar för det snabba svaret.
Tror på en kombination om försämrad funktion och lägre livslängd. Men samtidigt är ju inte 300 kr så mycket att orda om. Funkar det en säsong så är det ett ok köp, går det sönder första kastfallet är det sånt som händer..
Nu har jag inte alla fakta i ditt brädköp klara?? Vilken bräda skall du använda seglet till?? Vilken volym på brädan har du?
-
Brädan är på ca. hundra liter. Finns en bild på den på första sidan på denna tråd. Jag har öven tänkt anvönda det til den lite äldre alpha brädan. Hur skulle seglet fungera ihop med masten?
-
Knatte
Gäst18 april, 2010 vid 12:55isis;607095 wrote:Brädan är på ca. hundra liter. Finns en bild på den på första sidan på denna tråd. Jag har öven tänkt anvönda det til den lite äldre alpha brädan. Hur skulle seglet fungera ihop med masten?Vet du hur gammal masten din är?? Men det fungerar säkert hjälpligt om mastlängden stämmer och styvheten är rätt. Men det finns alltid osäkerhetsfrågor när du blandar olika fabrikat och årsmodeller på rigg och mast.
Tror inte du kan räkna med att det skall funka 100%, men du kommer säkert kunna surfa.
Alltid bäst att köpa mast/rigg beggat ihop om man är lite osäker på om prylarnas kapacitet. Men åter igen så handlar det om väldigt lite pengar och då kan man chansa på ett annat sätt:tongue: -
Ja, det verkar ju inte vara någit höjdarköp, så jag får återgå till att vänta på att en kanondeal ska uppenbara sig 🙂 Tack så mycket för hjälpen.
Logga in för att svara.