Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjelp meg å velge mellom to wave brett

• Hjelp meg å velge mellom to wave brett

Publicerad av asle på 26 september, 2004 vid 10:25

Jeg skal ha tre brett til neste år, blandt dem et rent bølgebrett.
    Største brettet blir en Naish Playmate 100 for ren freestyleseiling (245/63cm).
    Mellombrettet blir en Naish Vector 77 for freestyle i mye vind når det ikke er brytende bølger. Brettet er et 77liter, 244/56cm freestyle/wave.
    I tillegg skal jeg ha et bølgebrett og det er i dette valget jeg trenger råd. Brettet kommer først og fremst til å seiles på Klittmøller og Jæren.
    Jeg har en god del bølgeerfaring, veier 67kilo og er 172cm høy.
    Seilene mine er 6.2-5.4-4.7-4.2-3.7. Jeg ønsker å kunne bruke 5.4 og nedover på bølgebrettet, men det er et alternativ å seile Vector i disse forhold og ha bølgebrettet fra 4.7 og nedover.
    Valget mitt står mellom et av de følgende nye Naish Wave brettene (se http://www.naish.com også):
    Wave 78, 244/53.5cm, anbefalt seil range fra Naish 3.7-5.3
    Wave 69, 240/52.5cm, anbefalt seil range fra Naish 3.4-5.0
    Noen som har klare meninger som kan hjelpe meg i valget.

adde svarade 20 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • lars_k

Medlem
    26 september, 2004 vid 13:12

Tycker Naish wave:n på 69 l blir det bästa komplementet neråt till din 77 l Freestyle/wave.
    Med din vikt på 67 kilo, 3.7-4.7 och att du kommer att segla feta bra vågor är det ett rätt självklart val…eller?
    Och med lite teknik och en 22.5-23 – fena kan du säkert klämma på 5.4:an på den också.

• adde

Medlem
    27 september, 2004 vid 09:14

Jag håller med Lars_K om att 69:an är bästa valet för dig, med tanke på vilka förhållanden ni ofta har. Jag tror också att 5.4:an kan gå på 69:an iom att de är lite bredare i år.
    Vilket segel är 5.4:an? Jag gissar att du kommer köra Session i småstorlekarna och Boxer 6.2.

Väljer du 78:an borde du nog gå på Vector 85:an som mellanbräda istället, men jag tror 69:an+77:an blir perfekt.

Jag kommer själv köra på playmate 115 och den nya WaveHybriden på 85 liter. Vi har ju inte lika kraftiga vågor här i sverige laugh.gif.

/adde (nyss hemkommen från klittmöller)

• asle

Medlem
    27 september, 2004 vid 11:10

Takk for svar Lars og adde!

adde: Jeg tenker å kjøre Boxer 6.2 og 5.4 og Session i 4.7, 4.2 og 3.7.
    5.4en kommer til å bli brukt på alle brettene og jeg digger Boxer seilene når jeg skal øve freestyle triks.

Når får du Hybrid Waven? Den ser spennende ut!

• adde

Medlem
    27 september, 2004 vid 11:24

Om allt klaffar kommer Hybriden om 3 veckor laugh.gif

Har du fått seglen ännu? eller skall allt skickas med kommande beställning?

/adde

• asle

Medlem
    27 september, 2004 vid 12:18

Jeg venter med seilene og brettene til utpå nyåret og tar alt i den neste bestillingen. Årets seil holder i masser ennå!

Det blir kult å høre rapporter når du har seilt Hybrid Waven tongue.gif!

• anonym-anvandare

Medlem
    29 september, 2004 vid 13:48

Jag ser att du seglar med små Session. Jag har Session 5,8 själva och är mycket nöjd med detta.
    Skall köpa mindre vågsege och valet står mellan force eller Session. Det är säkert bättre bottendrag i Force,när det blåser mycket på vestkusten blir vinden ofta byig och det är möjligt bättre med ett segel med mycket power.
    Tacksam för råd.
    jj

• adde

Medlem
    29 september, 2004 vid 14:31

Vilken årsmodell är det på ditt Session 5.8? (av storleken att dömma gissar jag på 2002 eller 2003)

Första två åren (2002 och 2003) som Dan Kaseler designade Naishs segel hade man tre vågsegel;
    Outlaw (sideshore, lättare seglare),
    Session (allround) och
    Force (PowerWave, tyngre seglare).
    För 2004 och 2005 tog man bort Outlaw och gjorde stället Session lite mjukare. Så om du seglat tidigare versioner av Session är det inte självklart att de nya Session är rätt.

Jag har seglat Session 02 och 03 och Force och Session 05 och tycker att nästan Force 05 ligger närmare Session 02/03. Bottendraget är bättre men hanterbarheten har inte blivit lidande. Session 05 är otroligt mjukt och lätt men, som du själv skrev, så har det lite mindre bottendrag.

Jag skulle rekommendera Force om du väger över 75 kg.

Vad väger du? är det svenska västkusten du seglar på?

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    29 september, 2004 vid 16:21

Svenska vestkusten, 82 kg. Sesion 5,8 (2002). Det som jag tycker mest om med seglet är stabiliteten samtidigt som trycket i seglet ligger lite åt bakåthållet utan att vandra mer bakåt, något som ger en mycket lättkontrollerad känsla.
    (Alltid lite kraft bakåt som ger kontroll).
    Känslan håller i sig även när jag egentligen är överriggat.
    jj.

• adde

Medlem
    29 september, 2004 vid 17:45

Då tycker jag absolut att du skall satsa på Force. Både Session och Force är bukstabila, men jag tycker inte att draget ligger speciellt långt bak – men så har jag också haft Boxer i de lite större storlekarna tidigare och de har relativt mycket bakhandsdrag.

Om det blåser upp till 4.7 kan jag bjuda på en provtur av Force.

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    29 september, 2004 vid 19:51

Tack Adde.
    Jag tror det är absolut rätt det du säger. Det blir force ner till 4.0
    Med hälsningar,
    jj

• adde

Medlem
    1 oktober, 2004 vid 07:06

Swell rear ut de prylar de har kvar i lagret. Bla ett Force 5.0, passa på!

/adde

• frippe-s

Medlem
    1 oktober, 2004 vid 11:31

Men hallå ja, är det 04:or eller 05:or?!
    /Fredrik

• adde

Medlem
    1 oktober, 2004 vid 13:53

Det är 05:or, tyvärr visar alla bilder 04:or (utom Session).

/adde

• frippe-s

Medlem
    1 oktober, 2004 vid 14:25

Skit asså, ska man precis iväg å tjacka några Np zone så ser man detta, nu vill jag ha session istället, kartongnya 05:or för rena vrakpriser ju!!!
    /Fredrik

• adde

Medlem
    1 oktober, 2004 vid 14:35

Jepp, ta dig en rejäl funderare laugh.gif.

Det är riktigt bra segel, men de får in ett lass med nya prylar om två veckor och behöver plats.

Om du prititerar mjukhet och hanterbarhet framför drag så är Session helt rätt.

/adde

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjelp meg å velge mellom to wave brett

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.