Senaste nytt Forums Hobie eller kanske en Laser?

• Hobie eller kanske en Laser?

Publicerad av anonym-anvandare på 31 augusti, 2003 vid 08:59

Tjena
    Inbiten surfare har gått och blivit sugen på en Hobie Cat eller kanske en Laser för att få lite omväxling och kunna känna att det är värt att ge sig ut på vattnet även när det inte är kuling och rullar stora vågor.

Någon som har testat?
    Är känslan grym – eller skulle man bli besviken när man är van vid surfingen?
    Vad skulle ni rekommendera (laser eller hobie)?
    Vilka vindregister kan man ge sig ut i?
    Vart får man tag i prylar?
    Vart kan man läsa mer? (www osv)

Alla tips uppskattas

/med hopp om en blåsig höst

ian svarade 20 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    31 augusti, 2003 vid 09:17

Hobien är at rekomendera om ni är 2 st, går inte att hantera i blåsigt väder annars. Lasern är ju en enmans jolle så den går alldeles utmärkt att segla ensam.
    Och i fart och coolhets faktor tar ju hobien lasern me ett enormt mellanrum. Det behöver inte blåsa särskilt mycket för att få rejäl fart på den, vilket de krävs för att lasern ska plana…

• oskie

Medlem
    31 augusti, 2003 vid 09:20

Den här ser jäkligt häftig ut: Hobie TriFoiler

Kolla clippet längre ner på sidan – det ser ut att gå fort!

• fenan

Medlem
    31 augusti, 2003 vid 11:06

Tja, jag ´har seglar en hel del enskrovs jollar tidigare… och jag LOVAR till 99% att du kommer bli besviken… inte för att jag kommit så långt i mitt vindsurfarstadium, men jolleseglein kräver nästan lika mkt vind som vindsurfing, om du inte har någon extrem modell typ 49er eller den bärplansbåten som finns länkad i en av de tidigare svaren..

• safesurfer

Medlem
    31 augusti, 2003 vid 13:40

Enda fördelen med en jolle som jag kan komma på är att man kan segla mer än en person samtidigt. Annars så är det väl bra mycket bättre med 12,5m2 formula grejer. Då kan man ju glidaomkring i 5m/s vilket det blåser så pass ofta attt man kan segla tills man tröttnar. Klart trevligt med segelbåtar men vad tusan ska en vindsurfare ha en jolle för.

• cambo

Medlem
    31 augusti, 2003 vid 14:02

Har seglat Laser tidigare och de är som natt och dag, egentligen ska man inte ens försöka jämföra.

Är du speedfreak så behövs det som ngn sa ungefär lika mycket vind som för vindsurfingen för att de ska bli roligt att segla laser.

Laser vs Hobie
    Ska du seglar själv är det laser som gäller, Hobie två man, och inte allt för mycket vind.

Kanske du skulle ta och köpa en formula istället

• anonym-anvandare

Medlem
    31 augusti, 2003 vid 15:57

Jag både windsurfar och seglar Hobie. Och till skillnad från er som anger att man måste vara två för att segla Hobie så vill jag säga att det inte gäller alla Hobie. Den jag har, en Hobie 17, är enmans! Den är därtill något snabbare än Hobie 16 (Hobie 16 är den utan konkurrens vanligaste Hobien – och en väldigt kul katta att segla för övrigt! Och den tål väldigt mycket vind – trots att den är väldigt “överrigad”. Men det är det sistnämnda som gör den så kul; i kombination att den inte är alltför stor och tung, som typ Hobie Tiger m fl (som är snabbare, men svårare att hantera när det blåser mycket)).
    Så här beter jag mig: Om det blåser mycket, typ över 7 m/s så väljer jag garanterat windsurf ty det går inte att komma ifrån att det är roligast. Men om det blåser 3-7 m/s så är Hobien ett himla bra “surrogat” – väldigt kul faktiskt. Och blåser det mer är det ändå roligare (men då blir man förstås sugen på att windsurfa; men om man inte har tid att ta sig till ett surfställe så kan det ju vara ett tillfälligt alternativ…).
    Betr Hobie kontra jolle så håller jag med vad som tidigare sagts: Ska man verkligen få juste fart och adrenalinkickar så ska man välja en exterm jolle, typ 49er, Laser 5000, Laser 4000 etc och ingen vanlig Laser. Men som någon skrev: Man vill ha vind då också, så det är på något sätt askan ur elden. (Men med en Hobie är det i alla fall kul även innan det är så mycket vind att jollar planar.).
    /Lars

• mickez

Medlem
    31 augusti, 2003 vid 16:16

Har seglat en del hobie-cat 16 och det är riktigt kul!

Vidregister ligger mellan 5-15 ungefär…runt 13+ m/s börjar det bli svårt att köra den då den är så överriggad…

Som någon sa innan går det ju alltid att segla hobie-cat 17 enmanna men 16 funkar också enmanna i låga vindar…(tips är att ta med en svar soppsäck som du kan fylla med vatten om du skulle välta)

49er lär vara riktigt rolig ! men svår och mkt mkt ansträngade.

• anonym-anvandare

Medlem
    31 augusti, 2003 vid 16:33

kan bara tänka mig att ha en segelbåt för att glassa
    runt på vattnet i 2m/s en solig varm dag
    med en tjej med och iskallt citronvatten.
    //NillePryd

• cambo

Medlem
    31 augusti, 2003 vid 18:13

Ingen som har en gammal 49:er till salu?

• fenan

Medlem
    31 augusti, 2003 vid 18:22

hahaha.. det e ju inte direkt varmans egendom, tror att den går lös på 200.000 komplett med ett segelställ, jag har står på en sådan en gång.. och de va nästan rankare än en surfbräda utan rigg… laugh.gif

• cambo

Medlem
    31 augusti, 2003 vid 18:51

Nu hade jag ju inte tänkt mej ngt tävlingsdugligt objekt utan snarare ett gammalt ras som tar upp plats i nåns trädgård.

Kolla runt i höstas och då fanns det ett objekt som skulle vara seglingsbart för 20.000, men det blev inget av den affären

• fenan

Medlem
    31 augusti, 2003 vid 19:29

tror inte att de ställs upp i trädgården när de e så pass nya.. kom väl 98 eller? men om 20år, kanske de har blivigt avställnings objekt… kolla efter 470 annars de e en ruggit roligt båt att segla.. men som sagt man behöver ganska mkt vind för att segla den.

• anonym-anvandare

Medlem
    31 augusti, 2003 vid 19:34

Fa-an vicket ras 200000 till 20000 på 4-5 år, längre har dom ju inte funnits

• ola_p

Medlem
    31 augusti, 2003 vid 19:41

Det snurrade väl runt en annons om en 49er för 50k på säljes för ett tag sen?
    Annars verkar ju 18 fotaren ganska cool… Eller MOT jollar (tror jag de hette) lr kanske ic-kanot?

• anonym-anvandare

Medlem
    31 augusti, 2003 vid 20:07

Hehehe
    Tackar för alla svar – det blev ju en rätt juste tråd det här.

Det verkar vara Hobien som gäller och som någon skrivit så funkar vissa modeller även att segla själv med.
    Vore en höjdare att ha en modell som både fungerar för två och för ensamseglaren (då vet man ju att man alltid kan komma ut och slipper vara beroende av ngn som inte har tid osv)

Angående Lasern så var det en kille som hade seglat en sådan ett par gånger och tyckte det var ruggit kul – han har dock aldrig vindsurfat så det förklarar kanske en del.

Vart kan man få tag på Hobie Cats? Helst beggade tror jag.
    Sverige verkar inte vara någon vidare marknad.
    Kanske tyskland har lite mer till salu.

Fler länkar uppskattas
    smile.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Hobie eller kanske en Laser?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.