• Höga Hopp.

Publicerad av mav på 7 april, 2003 vid 20:00

Tjena alla kitesurfare,
    jag står inför ett litet val-kval, till sommarn ska jag investera i en ny kitebräda men vet inte vilken det blir… jag har testat naish mutant, Wave tray och x-shooter mfl. x-shootern var min favorit. för tillfället har jag en 5’2″ naish mutant. är det någon som har några rekomendera och varför?
    sist jag körde var det ganska hårda förhållanden, men jag fick ingen riktig höjd på hoppen, max 4-5 meter. och min fråga är följande; proffsen som hoppar 10 meter, har de grymt små brädor för att hålla så mycket vind som möjligt eller har de kanske en extra lång de-power? jag kan tänka mig att det är en kombination av dessa två…
    ännu en fråga på samma ämne; med tanke på t ex Takoon filmerna mfl. håller proffsen höjd i åkningen eller hoppar de som tokar och blir hämtade längre ner på stranden?

Tacksam för svar.

/E. wink.gif

medelm8 svarade 17 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • hugeo

Medlem
    7 april, 2003 vid 23:09

Tjena

för att hoppa högt som fan behöver du följande:

en sjukt snabb bräda, gärna smal(för at tligga bra i choppit vatten) med lite rocker.

Sedan behöver du en (helst snabb)kite med bra depower och som kan generera mycket fart.

sedan behöver du öva upp ditt kantgrepp järnet.

därefter använder du följande teknik:

Kör med bra kontroll leta upp ett chopp downwind från dig, fall sedan av för att få upp ordentlig fart tajma sedan upphoppet på choppet medans du trycker ifrån och försöker köra upwind i sista ögonblick! Det gäller ochså att inte falla av för mycket det är alltid en ballansgång…

Är det nått jag har kommit underfund med är att det är bara dom absolut bästa prylarna som gäller, custom bräda och en snabb jevla kite med bra lyft!

Lycka till

/Hugoflyhighlongandhard.com

• hugeo

Medlem
    7 april, 2003 vid 23:18

kan även berätta att takoon är en utmärkt kite för att hoppa jevligt högt med… några av de högsta hopp jag har sett är gjorda med en takoon…

• anonym-anvandare

Medlem
    8 april, 2003 vid 11:13

klippt från http://groups.yahoo.com/group/boardbuilder/message/360
    ang takoon 2003. kan vara intressant att läsa…

/david

From: ”Eric Hertsens”
    Date: Sat Apr 5, 2003 3:00 am
    Subject: Re: [boardbuilder] Yehaaaaa produced our first kite

Denis,

Stay away from the 2003 takoons, they are crap, they have no hangtime and they tend to drop you out of the sky like a brick.

Both the Scoop 2 and the Wook are made out of a material that when it rips, I call it more shreds, leaves you with an expensive repair.

I have seen brand new Wooks and Skoop 2’s worn out in 10 hours use, or trashed on the first crash.

The word is that the Scoop, witch was a killer hang time kite, lost its hangtime in 2003. I see The boy’s on their old Scoops every day. Joseph Caneiro rides his 2003 because he’s a real professional rider, the others use the old version

SO bottom line, DON”T waist your money on them until they solve the problem.

Eric

Original Message

From: Dènis Riedijk
    To: boardbuilder@yahoogroups.com
    Sent: Friday, April 04, 2003 2:58 PM

Original Message

From: Eric Hertsens
    To: boardbuilder@yahoogroups.com
    Sent: Friday, April 04, 2003 10:37 PM

We already have bars and lines, and yes the bladders will be made here. (easy part)
    The weather has been bad so no pictures yet,

Ahh, good to know, we are not the only ones to have bad weather 😉

About the handling….. EH 🙂 handling,… light on the arms I’m an old man 🙂

Ha ha, so the airblast style kind of kites 🙂

I hope it’s warming the Dutch birds that were flying here all winter are slowly leaving town .. 🙂 watch out for them, some got really good.

If you mean guys like Christiaan Brouwer : I know, yesterday I saw him kick ass. His style has really progressed to a fluent one. Last year he was already making the moves, now he does them with style and ease.

Ehh, on a completely other note : I am thinking of getting a 2003 Takoon to fill a gap in my quiver, but I heard a rumour of an anonymous writer that the Wooks are breaking really easy in Cabarete ?? Have you heard / seen anything to confirm this ??

greetz and I hope you have good weather for testing soon,
    Dènis

• hugeo

Medlem
    8 april, 2003 vid 13:25

nu skall jag tillägga att det faktiskt var en Wook 2003 12kvm Luciano körde med… och jag kan ochså tillägga att 2002an har bättre hangtime än nya. Men vi får se, det var inte slutgiltiga versioner som grabbarna fick i februari.

• medelm8

Medlem
    28 mars, 2007 vid 06:22

någon som har koll på hur wook 2006 är?

• mjersen

Medlem
    28 mars, 2007 vid 17:47

takoon air e über najs i alla fall

• pjoter

Medlem
    29 mars, 2007 vid 18:11

hahaha, fan vilken gammal go tråd att väcka upp sådär! 🙂

• medelm8

Medlem
    29 mars, 2007 vid 22:06

tyckte också att det kändes passande 🙂
    uppenbarligen ingen som kört wook ’06 dock :/

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.