Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Höjd och kontroll i luften
-
Höjd och kontroll i luften
andreaso svarade 21 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 29 Svar
-
Ja att det är en kick tvivlar jag inte en sekund på…
sen så är det ju så grymt kaxig o snyggt med en framåt…det är som du säger ett trick med KRAFT…för dom som vågar..*ska bli en av dom*Ola_P…tänkte på bodydragen, har själv satte några kortare med när jag ska slå på riktigt långa så går det sämre.
går du på direkt halvvind när du kliver ur?…för att sen falla av för att behålla farten?
Jag lyckades plana säkert 10m på rygg när jag föll av ganska rejält o sen klev av…blev lite väl mkt kraft att hålla tillbaka i armarna.
Borde vara bäst att kliva av medfrämre foten först o sen liksom glida på sidan så att man lättare får upp den bakre foten på brädan?…tänker jag rätt?
-
Ja hjälm är grymt bra, men jag menade att med hjälm
så blir man tyngre på skallen och är man otränad
så blir det belastning på nacken i rotation.
Någon gång har jag haft så hård rotation så
jag nästan sett stjärnor, fast då har jag flugit
ur fotstropparna och fått någon slags pisksnärt,
lite läskigt när nacken gör sig påmind.
Sålänge man är kvar i stropparna så är det väl OK,
hjälm är ju även bra ifall man får grejorna
på sig, eller landar på masten eller nåt,
samt skydd för trummhinna men även solen.
Man måste ju dock se till att man tror man har nog
stark nackmuskulatur högre belastning blir det.
Själv tänker jag prova framåtar först till hösten
då jag har starkar muskler.
Till dess övar jag annat tex bakåtloop, vilken
inte är lika läskig. -
Jag har satt några längre bodydrags, men det händer inte så ofta. Tror att det bara är att öva och försöka glida så lätt på vattnet som möjligt “på tåspetsarna”. Än så länge sätter jag bara bodydrags åt ena hållet så jag kanske är fel person att uttala mig..
man ska inte glida på sidan, utom när du ska upp på brädan igen..
-
Japp, jonatan har rätt… mkt viktigt det där att “ligga på mage”, och inte på sidan, då sjunker man som en sten… Jonatan har väl satt bodydrags litet längre tag än mig så han borde vara bättre än mig… Fast jag satte ju åt båda hållen sist (iofs mkt möjligt att dt var mest tur men.. )… Jag har gjorde en “lång”, varade nåra sekunder iaf. Hoppade av, gled en bit, la mig på rygg (!) kom på att man visst skulle ligga på mage… vände mig, tappade nästan all fart, men så kom det lite vind så jag kom upp på brädan(sicket flyt!!! ). Men ska dom bli ordentligt långa så är det väl det där med att inte köra bodydrag, utan “tå-drag”… främre benet är det som ska av först. så gäller det att man inte tvekar, bara att “kliva i”, inte hoppa!!! det felet jag gjort… Hoppat i, plaskat ner i vattnet, eller katapult framåt…gäller att dra ihop armarna å INTE inta fosterställning..
Jaja, hursomhelst så har jag precis fått lite kläm på hur det ska gå till, men det här var min uppfattning om hur jag löste det… å bodydrag är faktiskt lite skön känsla… -
jo d där med att glida på rygg har jag provat några gånger…lyckades faktiskt studsa ett antal gånger på ryggen för att sen dunka i huvudet stenhårt i vattnet…var groggy bra länge efteråt…
de långa jag har gjort då har jag liksom inte kommit upp på brädan igen förän farten stannat…o hamnat i vattenstartläge…
men antar som ni säger…kraft i armarna så man orkar dra upp sig o kombinera det med att smyga sig i vattnet, inte hoppa…
ja ja…bara vänta på vind o öva, öva, öva
-
Nja, viktigt är att inte tveka, men det innebär inte att man måste hoppa i…
-
Jag vill inte påstå att jag är någon expert på bodydrag men den brukar sitta.
Jag föredrar att ligga på en liten slör. Man bör ha god fart! Ju mer fart desto längre bodydrag! Och man bör ha bra drag i seglet. Ju mera drag desto längre bodydrag. Ta ur främre foten och därefter bakre. Plana på benen och håll skotningen. Viktigt är här just att hålla skotningen! förlite skot och man stannar för mycket skot och man flyger ur vattnet och landar någonstans vid nosen.
När farten börjar minska, ett kort ryck med skothanden och upp på brädan igen! plana vidare och le!
hälsningar Fnassel. -
satte mina första bodydrags idag. testade lite förra året men den har legat nere i träningen av vulcan och hopp och så.
så idag så hade jag väl inget bättre för mej, fullt tryck i 5.3 och trött på att slå mej när man tränar typ vulcan så jag slängde bara ner frambenet på skoj och vips så satt den…
Har däremot lite broblem med att inte få överdriven krafft framåt efter ett tag, så man gör något mer liknande superman och tioll sisst landar framför den planande brädan (och fenan).
men pareringarna kommer väl med tiden.Kom ner för långt nån gång när jag låg helt framåt och mina genetalier fick sej en liten touch.
det var inget vidare.
men nu är det ju bara att träna vidare tills den rä fulländad… -
Jag har ett annat problem, nämligen att jag tycker det fränaste med framåten är att uppleva rotationen.
Således tittar jag alltid framåt och har pangat trumhinnan
ett par tre gånger.Jovisst har jag nedsatt hörsel på ena örat, men det är det
fan värt.Kraft är fränt! Smärta är bra om man har roligt när man får
den. Då är det hela värt det.Utom att bryta benen, jag lider med alla stilla sittande låsta surfare.
Må vinden öka!
Ha det!
-
du tappar kanske ballansen,
också får du väl nedsättande hörsel
och kanske ballanssinne också. -
Det beror på om man har tur eller inte. Man kan spräcka trumhinnan flete gånger utan problem men efter ett flera gånger eller om man har otur får man kraftig ärr bildning på hinnan och då försämras naturligt vis hörseln.
Ballansen försämmras tillfälligt då hinnan är brusten men min är i alla fall tillbaka efter två gånger. Jag vet faktiskt inte om det påverkar balansen på lång sikt. För mig var det mer det faktum att vinden blåser rakt igenom huvudet som gjorde att hela upplevelsen blev märklig.
Jag rekommenderar att försöka vrida bort örat om man märker att man är på väg. men jag vet att man förmodligen inte hinner tänka på det när man just håller på att öva framåt!
Som jag sagt så många gånger tidigare , börja dra! känslan är hel härlig när man får den rätta rotationen.
Hälsningar Fnassel. -
Ett flashigt turkost neoprenpannband borde väl skydda örat rätt bra utan att vara för varmt eller klumpigt. Sen att man blir coolast på stranden är ju bara en bonus.
-
Fnassel har helt rätt, det är en fantastiskt beroendeframkallande känsla att rotera i framåtloop! Man vill bara göra dem hela tiden! Ang. trumhinnan: tipset att titta bakåt för att rotera bättre har ju också den fördelen att örat också skyddas om huvudet slår i.
Logga in för att svara.