Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › höjden på bomen?
-
höjden på bomen?
Publicerad av lolve på 26 juli, 2005 vid 17:01sho..
idag var första dagen jag körde med fötterna i stopparna.
men när jag väll fick i dem och börja köra tyckte jag bomen var väldigt lågt nere typ vid navelen lite över.så jag undrar vilken höjd på bomen är normalast. när jag kör utan fötterna i stopparna är den perfect.
jag är ca 182 och väger ca 65-70kg och har en bräda på 130 liter. och sen tyckte jag att brädan var mycket svårhandterlig .. kan det bero på att jag inte hade riktigt max planeller fötterna måset verkligen ändas in (mina var ej det
)
mag svarade 19 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
hmm. Ja jag håller med, brösthöjd är ett bra mått(då när riggen sitter fast vid brädan. Fotstropparna uppfanns för att seglaren ska ha kontakt med brädan och få mer kontroll över den. Därför ska fötterna sitta rätt tajt i dom(annars gör dom ingen nytta) En tumregel är att ha fotstropparna så stora/små att man kan få in foten så pass att man ser hela lilltån(men inte mer) Då ska foten sitta tajt, men ändå lätt att lirka ur under manövrar(typ, kastfall)
Kör du med hängsele? I sådana fall vilken? Sittsele eller midje sele?
Ha d gott
-
LoLve, Då ditt problem är att bomen är för låg är det väll bara att höja den ?!
Bra svar va ?
Det är rätt individuellt, Vissa vill ha bomen högt vissa lågt..
Själv kör jag den lägre ju mer det blåser för ökad kontroll.
Dock aldrig under axelhöjd.Utgå från axelhöjd och sen är det ju bara att ni testar er fram..
-
OM du kör med lite korta linor(eller har korta armar) så är det är det logiskt att du har bommen ”för” lågt. Kör själv 26″eller va det 24″… Till midje selen. Men iaf, jag körde sittsele fram tills i våras, med samma linor, och jag kände att dom var lite korta. Bommen ville ner, nosen på brädan upp, och nötterna upp mot naveln. Tipps är alltså köra långa linor eller köpa midjesele för att på så vis få upp bomhöjden och därmed lite mer kontroll enligt mitt tycke.
Ett par sköna fotstroppar inställda rätt och skönt häng i selen, då börja vindsurfingen på riktigt. Du bör även ha hängselelinorna placerade helt rätt så du kan spela piano på bommen, dvs inte ha massa obalans. Om det blåser apan och man riggat det minsta man har brukar jag flytta bak linorna 2-3 cm eller något. Kör med 6-8 cm emellan linorna.
Funkar kalas. Trimma runt lite grann så du hittar balansen.
Som sagt, när du hittat rätt i den djungeln så börjar vindsurfingen på riktigt.Lycka till
-
Absolut hel-indviduellt förresten ja. Kör själv aldrig under axelhöjd heller.
-
Det bästa man kan göra är att läsa alla synpunkter här på forumet. En finns det ju ett gäng bra sidor, den här spran g jag på idag…
Ps sen är nog den näst bästa lösningen att köra trial and error
mats
-
Japp, det viktiga är att hitta en stil som passar dig. Sedan är det ju alltid bra att lyssna på de erfarna o kunniga surfarna som finns här på konfen och utgå från de tipsen, och, som sagt, sedan prova sig fram tills man hittar något som passar just en själv. Det finns inget rätt eller fel sätt (om man inte tar till det extrema förstås).
-
Njä. Man får en ufad segelstil bara. Hur skönt är det att segla runt med böjd rygg och bommen vid naveln…
Bommen låg(inte tok-låg) är bättre i slalom förhållanden då det ska seglas fort och man är lite(ibland mer) överriggad.
Bommen låg reser brädans nos lite mer och man får mer lyft under den.
Bommen hög ger kontroll och framförallt mer manöverbar rigg och tidigare planing. Somliga tycker det är skönt med en högre bom position när det blåser lite mindre och det ska trickas mycket. Annars gäller som vanligt att testa sig fram…. -
men är det från brösten när man bara håller riggen uppe på land (man ska mäta efter eller i vattnet när manplanar?=)
-
Jag har tidigare kört med för låg bom och tyckte det gick bra. Testade sedan att köpa längre hängselelinor och det kändes klart bättre på vattnet med alla mina brädor och i olika förhållanden.
Kör bröst- till hakhöjd när du står på brädan på land.
Bommen ska vara i övre delen av bomhålet i seglet.
Köp 26″-28″ linor om du inte kan kroka i pga för hög bom.
Bra artikel i senaste Windsurf (engelsk tidning).En handsbredd mellan hängselelinfästena funkar bra.
/Magnus
Logga in för att svara.