Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hookipa idag
-
@Davo 449793 wrote:
Jag hade inte tagit med nånting…hallå, dolláren står i strax över 6 spänn…!
Förresten nån som funderar på att dra dit i december?Iom att man hinner ruinera sig innan man ens landat på Maui så är iaf mina investeringsmöjligheter begränsade, men, men… jag har nog tänkt mig att köpa ett segel eller 2 iaf 🙂
Thomas
-
Ta absolut inte med ett 5.7 som är stort för brädan. Visst på Kanaha kan du ha nytta av en 5.7 och riktigt korkig bräda de extrema lättvindsdagarna men annars är det helt fel taktik att köra stora segel-liten bräda här. Som Ola skrev ovan, på t ex Hookipa (gäller även Lanes och Kuau om än inte riktigt lika strikt) vill man för allt i världen inte vingla omkring med ett stort segel på en halvsjunknade bräda. Jag har helt slutat kör 5.3 på Hookipa då jag tycker 5.0 är så pass mycket hanterligare, i synnerhet i lättvind. Här seglar man in extremlättvind och det gäller snarare att flyta, hålla balansen och hålla höjd, än att försöka pumpa igång planing. Men visst, väger du hundra kilo så är det väl inga problem – men då ska du ha bräda som tål det.
Skriver en grabb som avslutade dagen med 1 timmes simmande mot strömmen mitt i surf lineup utanför pavillions!
Det var föresten både betydligt större och ännu lättare idag.
/Jesper B
PS: SJUKT KUL!!!!!!!!!!!!
-
Ursäkta om det bli tjatigt, men lite bilder från idag finns på
http://www.olah.se/Maui/Maui8-Hookipa/
Större vågor i setten idag, men mindre vind. Fick själv på huvudet rejält i dagen största set och fick simma hela vägen in efter prylarna. Även vissa andra fick simma en del. Hookipa är en märklig kombnation av lättseglat och svårseglat. Kommer man väl in i det hela är det rätt lätt att komma ut och hamna rätt. Kommer men fel kan det bli jobbigt. Vågen är så fin att man verkligen vill göra något med den, men det är ofta svårt att få till det. Dels är det tidvis trångt och går vågen väldigt snabbt från att vara mesigt flack till att vara skräckinjagande brant. Svårt med tajmingen, alltså. Men som Jeppe skriver är det mindre trångt än vanligt och överlag helt fantastiskt kul att segla.
-
Riktigt smaskiga bilder. Quatro twinsers verkar vara det nya svarta
-
Fina bilder!
Okej, riktigt sådär var inte vågorna i Apelviken idag, men nästan. Här var det också 5,0 o sol.
Berätta nu vad ni kör på för brädor, Quatro twinfin 76 (Förresten Mistral Take Off var en Twinfin) kanske?
(För visst är det denna fråga ni vill ha…)Hur känns brädorna i sitt rätta element, riktiga Mauivågor?
-
Ola, vi ses! Jag åker till Maui med familjen imorn den 7e mars. Jag kommer att plocka ut min nya Quatro 84a och 92a på lördag morgon vid Quatro shoppen, så be prepared!
Föresten, jävlar vad många svenskar på maui just ny, ganske en holländskt implant svensk från kalifornia räknas inte med…
aloha
arnie -
@Jesper_B 449864 wrote:
Ta absolut inte med ett 5.7 som är stort för brädan. Visst på Kanaha kan du ha nytta av en 5.7 och riktigt korkig bräda de extrema lättvindsdagarna men annars är det helt fel taktik att köra stora segel-liten bräda här. Som Ola skrev ovan, på t ex Hookipa (gäller även Lanes och Kuau om än inte riktigt lika strikt) vill man för allt i världen inte vingla omkring med ett stort segel på en halvsjunknade bräda. Jag har helt slutat kör 5.3 på Hookipa då jag tycker 5.0 är så pass mycket hanterligare, i synnerhet i lättvind. Här seglar man in extremlättvind och det gäller snarare att flyta, hålla balansen och hålla höjd, än att försöka pumpa igång planing. Men visst, väger du hundra kilo så är det väl inga problem – men då ska du ha bräda som tål det.
Skriver en grabb som avslutade dagen med 1 timmes simmande mot strömmen mitt i surf lineup utanför pavillions!
Det var föresten både betydligt större och ännu lättare idag.
/Jesper B
PS: SJUKT KUL!!!!!!!!!!!!
jep, det är “mitt” problem; jag är 92kg och behöver min 92L vågis och en segel omkring 5.9 för att klara av lättvinds dagar. Skulle jag väga 75kg, som en genomsnittlig människa, då hade jag inte behövd mer än 75L vågis (75kg/92kg x 92L = 75L) och en 4.7 (75kg/92kg x 5.9 = 4.7) som störst, men så är det inte: stora pojkar behöver stora grejer. Så nästa gång en 75kg grabb riggar sin 4.7 och titta konstig på min 5.9a, borde han göra sin “math”. För mig på 193cm är en 5.9 lika hanterlig som en 5.3 för nån annan, tyvärr…
aloha
arnie -
Kan man verkligen förenkla på detta sätt både när det gäller volym o segelstorlek, endast volymen vid stillastående beaktas och ett antagande om ett linjärt förhållande. Jag tycker inte att man ser stora killar köra med så stora grejer. Så fort man planar spelar väl volymen ingen roll, men upp till planing ok.
När det gäller segelstorlek är jag skeptisk mot denna denna teori, den är en alltför teoretisk förenkling, eller?
-
arnout,
Men dåså, 92 kg kräver självklart större grejor än mina 78. Du vet nog bäst vad som krävs för just dig.RRD,
Vad gäller teoretiserande och så så överlåter jag gärna det till andra. Har aldrig fattat hur man räknar på sånt där. Men här på ön fins ju några grymma algoritm-ingenjör-svenskar. De vill nog gärna bita i dylika problemområden.Idag torsdag:
SJUKT KUL på Hookipa ännu en dag. Betydligt mer vind i trasorna och fortfarande fina set!! Blev dock lite crowded framåt seneftermiddagen – blir nog en lite tidigare session i morrn…Gissan:
Vill bara passa på att så här i offentligheten hylla Gissan som inte sitter och fotar för att någon vill det mer än hon själv – hon tycker helt enkelt at det är kul – way to go!!/Jesper B
-
Fina bilder Ola! Bra laddat av alla också!
Din fru får fem fenor 😉 . -
Gött å se!! Fin commitment i bottensvängarna. Fortsätt ge oss bilder!
/j
-
nice pics, men sugen på att höra mer om quattrosarna, är de sköna eller? hur känns shapen gentemot förra året?
-
Quatrosara:
Ska väl egentlige ninte utala mig om Quatrosarana generellt utan enbart om den bräda jag själv kör på. Dock tycks erfarenheterna vara rätt lika för de som provat de nya tvåfensbrädorna. Det gäller även de som har rosa mistralmärken och allt möjligt annat på sig, ofta dock från samma shaper.Min är en custom som jag köpte av Levi och även blev varmt rekommenderad av Keith T (som shapat den). Han förbjöd mig köpa några andra twin i samma storlek, nyare shape och snyggare lack… Den är 77 liter vilket är min magiska storlek här. Tillräckligt mycket flyt för de lättaste dagarna och inte för tokstor när det drar på (jag 78 kg sist jag vägde mig). Den är av det mer böjda slaget, men ingen av Q:s std kurvor – Levi har tydligen en egen. Dock har den lite V i fören, ordentlig singelkonkavitet mitt under som avtar och blir platt i häcken (så tror jag de flesta brädor ser ut idag, i vart fall twins). Det gör att rockerkurvan mitt under blir betydligt rakare än ute på railen.
Detta är min första twin, och innan jag stod på den sa alla att: 1) Det tar ett par tre ggr att vänja sig vid twin-känslan. 2) Det blir svårare att hålla fart i utdragna bottom-turns nere i platten. 3) Man kan och ska ligga högt uppe på vågen och småsvänga. 4) Man kan gå upp i volym (de flesta pro-gubbarna kör några liter större på sina twin än på sina single). 5) Det går lite långsammare men det går att svänga mycket mer vertikalt och spontant – enklare att re-direct och kräver mindre planering. 6) Inget att ladda speed och hopp med på väg ut – renodlad vågseglare
Hur som helst upplevde jag min twin som magisk från första sekund på vattnet. Den håller farten minst lika bra som 9 av 10 single fin brädor jag kört. Den är otroligt svänging och surfig. Jag har som sagt kört 77 liter här tidigare och jag upplever inte att jag behöver eller vill ha större bara för att det är en twin. Den har gjort under för min vågsegling i de lite snabbare vågorna typ mid-size till större Kuau och smått till mid-size Hookipa. Normalt panerar jag min bottomturn helt fel och får stoppa upp eller dra ut den för att komma rätt på läppen. Nu håller jag farten och kan smacka på helt oplanerat. Den får helt enkelt en halvkass vågseglare (allt är relativt, men det är bara inse att man är en turist här borta jämfört med riktiga rippers) att göra bättre ifrån sig. Den är helt enkelt SJUKT KUL att segla med.
Den håller farten nere i platten, den går att slänga upp på en brytande sektion från mitt på vågen på väg ner, den speedar på bra, den tar höjd, den… den är helt enkelt magisk.
För en a-bay hoppbräda är den nog helt fel. En rakare bottenkurva och kanske lite mer uttdragen outline som prioroterar fart och planing framför smurfig surf är självklart bättre för att panga på loopar i småvågor. Om det sedan är en eller två fenor tror jag inte är det mest avgörande. Även om en singel känns mer självklart som hoppbräda.
Min magiska 77l twin kommer dock fylla upp en viktig lucka i min utrustning även hemma på Torö!
Nu blev Gissans fantastiska fototråd plötsligt omgjort till en pryltråd – vilken skit också!!! Jag får väl försöka rätta till det med att berätta att jag tog ett brake igår från north-shore och Hookipa. Jag och min svåger tog med hela våra familjer till sydsidan för en fulldag med familjesurf. Frågan är om inte det till och med slår en fulldag på perfekt Hookipa? Det är i vart fall inte långt ifrån. Dagen hade många höjdare men den kanske roligaste var nog ändå när jag och min dotter Tora tandemsurfade. Första gången vi provade på det och det var mycket enklare än vi hade trott. Vi plockade massvis av små sydsidevågor och garvade stort hela tiden.
-
Tack för en målande och inlevelsefull beskrivning av din Twinfin Jesper!
Men nu sitter vi och väntar på nästa avsnitt av fotosession Maui 08…
en bild säger mer än tusen ord
Logga in för att svara.