Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hookipa idag
-
Jag kanske hinner lägga upp nästa omgång bilder ikväll…tillsammans med lite brädsnack.
-
OK, här kommer den utlovde tredje bildserien från Hookipa. Hoppas det inte blir för tjatigt. Mer vind den här gången, vågor ungefär som förut. Det är 34 bilder. Fotograf återigen Gisela Helenius.
http://www.olah.se/Maui/Maui9-Hookipa/
Brädor, twinfin mm:
Jag har kört min medtagna EVO 70 (2007) och fyra lika twinfinbrädor här på Maui. Det är två Quatro (en körde jag bara någon timma, men fick lite känsla för den ändå) och två Starboard protosar (ej för 09 serie utan snarare brädor i den kontinuerliga utvecklingen, så att säga). Min EVO har varit helt klockren även upp till (och över) mast. Första dagen på Kuaua var magisk – inte ett enda felstuds eller felskär. En viktig anledning till detta är antagligen att jag är 100% inkörd på just den brädan. Så, kör in er på era brädor istället för att sukta efter nyheter är råd nr 1.
När det gäller twin är det första man kan säga att två eller en fena inte är det mest avgörande för en brädas karaktär. Rocker, kanter mm spelar mer roll. Den Quatron jag kör på en del av bilderna är Keiths egen dvs har rejält med rocker. När man väl är på vågen är den på ett sätt mer lik min EVO (också en del kurva) än den är lika de två Starboard prototyperna (som har en rakare “Acid-rocker”). Det kan vara värt att hålla i minnet inför alla “twin eller singel”-diskussioner som jag med förtjusningsblandad skräck inser kommer bubbla upp är 2009-brädorna börjar dyka upp fram på hösten.
Det sagt, twinbrädorna har sin lilla egna karakteristik också. Man kan dela upp det hela i tre delar: Raktframsegling, bottensväng och toppsväng:
1. Raktframkörning. Som sagt spelar brädans design i övrigt stor roll här. Min Teboulbräda har rejält med rocker, små fenor långt fram, är rätt smal etc. Den är hyfsat trög innan man får tryck i seglet. Starboard protosarna känns rätt snaba och snärtiga med sin rakare rocker. Inte ens en snabb twinfin får nog samma driv som en superrak freestylevågis med en stor rak fena, men om man jämför lite mer rättvist (dvs mot en lite mer krökt vågis med liten fena) så är inte skillnaden avgörande.
Bottensväng: Keith Teboul (som är den som shapat mest twinbrädor i “denna vända”) trycker det så att twinfin “pushes more rail into the water”. Jag är inte den som argumenterar mot Keith, men jag skulle snarare uttrycka det som att twin-setup:en liksom ger mindre hävarm som håller tailen nere än en singlefin. Man kan tänka som så här: Seglare försöker pressan ned rail för att få brädan att svänga medan fenan försöker hålla tailen i vattnet. Med en (aktiv) fena längre fram och längre ut på kanten får brädan en annan balanspunkt. Oavsett hur man formulerar sig är dock resultatet detsamma och både Starbordarna och (nyare) Quatrosar har diverse trick i shapen för att hantera detta fenomen. En del av proffsen tycker sig inte riktigt få samma driv i bottensvängen med twin. För någon mer medioker bottensvängare som mig själv känner jag dock inte någon som helst nackdel. Snarare är det enklare att få i mer kant, även på den relativt breda Starboard jag kör på några av bilderna (som helt klart egentligen var en storlek för stor den blåsiga dagen). Igen: brädans rocker skiner verkligen igenom även i bottensvängen. Den snabba rockern hos Starboard prototyperna ger både den där sköna accelerationen i snabba bottensvängar som snabba rockers ofta ger och kräver lite mer precision i sega bottensvängar (har kört den i litet vindlöst Kanaha också) som snabba rockerkurvor ocså ofta ger. Jag kan tilläga att jag har bidler när den yttre fenan är delvis uppe ur vattnet, men jag har inte i någon enda bottensväng kännt den minsta osäkerhet som jag tror beror på detta. Ingen av den andra svenskarna som kör twin har heller sagt något om osäkerhet i bottensvängen.
Toppsvängen: Här har vi den största skillnaden. I korthet kan man säga att så fort du sätter railen i en brant sektion så är twin betydligt mer förlåtande och lätthanterat än motsvarande singlefin. Detta betyder förstås att du vågar gå på hårdare i en sådan sektion, dvs kan segla radklare. Omvänt så är de lite svårare att få fast om man kommer ut på ett platt face med hög fart. Precis som när det gäller bottensvängen tror jag det beror på “hävarmen”. Med twin har du (den arbetande) fenan i princip rätt under foten. När du svänger i en brant sektion är det som om detta låter dig finjustera svängen mycket lättare. Du kan gå in med ett carve men sedan liksom vrida runt brädan och ge den mer sväng (för att gå tillbaka åt det håll du kom från). Brädan känns helt enkelt mycket friare i hur den gör svängen eftersom det inte finns något som håller fast själva tailen som på en singlefin.
Men när man komemr med fart och står mer uppe på brädan (som man gör på ett flackare face) är det mer känsligt hur man sätter upp svängen. På en singlefin är det (jämförelsevis) som att man lägger brädan i lite lätt sväng och sedan liksom bänder mot den hävarm som fenan ger. På twin har du fenan rakt under foten. För mig känns det som om man måste träffa mer rätt när man lägger på tryck annars pressar men lätt ut brädan i en slide (som iofs är mycket mer mjuk och lätthävd än med en singlefin). Slajdar kan vara sköna, men jag tycker i princip att man skall göra dem när man vill, inte när man missar att sätta kanten rätt.
Även i toppsvängen skiner förstås rocker, outline mm igenom. Den rätt breda och snabba Starboarden blir styvare och mer kraftkrävande på toppen än den bananrockrade smala Quatron.
Nu får det räcka med hobbyanalys för denna gången. Magnus och Fredrik har varit toknöjda med 08 Starboard produktion twin 76. Mats är nöjd med sin smalare och aningens mer böjda custom Quatro 77. Jeppe är nöjd med sin Levi-proto. Själv har jag haft hur kul som helst på alla brädor jag kört. Kanske spelar det inte så stor roll vad man har under fötterna på ett sån’t här ställe…
-
Tack för fina bilder och “hobbyanalysen” som platsar i vilken surftidning som helst!
//Magnus
PS Fick lite ensam sideshoresurf m 5,3 på em idag i Apelviken
-
Skit Ola och Gissan,
Stenhårda bilder, stenhårt rip (vilka bottomturns Ola – de börjar ju likna Levi Sivers!) och stenhård analys./Jesper B
-
Ja! Vad fan kan man säga till er alla som är på ön!?!?
Helvete!:santa:
Jag längtar tillbaka, och är alltid på väg!
Men tyvärr inte denna gång.
Ha det så jäkla bra, och kom ihåg att det är rätt åt er alla!
-
Rätt schysst idag. Solid mast (en och en halv säger en del..) på Kuau idag. Jeppe, jag och Fredrik var ute.
-
Hej!
Tack Gisela för alla fina bilder från Hookipa.
Om det blev något fotande på Kuau från igår ska det blir kul att se hur Ola, Fredrik och Jeppe hade det där.
Jag var inte ens nere och tittade när jag hört Olas analys ungefär citat: “det är snarare så att det öppnar sig ibland mellan seten” (så att man kan ta sig ut)…”man kan ju rida sista vågen i setet å sedan kliva av på rätt ställe och ta sig ut”…Lät rätt teknisk och svårseglat i mina öron så jag är spänd att höra deras resumé av dagen. Coolt att svenskarna var representerade där i alla fall.Kollade även av med Fia. Hon berättade att när hon passerade Hookipa igår vid 17.30 var det 2 seglare ute vilket säger något om storleken både på Hookipa och Kuau igår. Dagen innan dvs i förrgår var det enligt uppgift en (1) person som försökte segla Hookipa. Samma uppgift berättade att personen i fråga körde ut en vända och sedan var det färdigseglat. Jag gissar att vågorna var “för stora”…
Jag, Mats, Tompa m flera svenskar seglade Kanaha igår för andra dagen i rad. Något mindre igår dock med masthögt i de större seten annars runt logo + i de fortfarande ganska konstanta swellet. En kanondag igen måste jag säga.
Ett varninges finger gäller dock när det är mycket folk på Kanaha (i förrgår räknade Gisela till 78 st) där proffsseglare blandas med riktiga blåbär. Fråga Kalle N som formligen blev påkörd av en helt omdömeslös kille när han var på när var på väg ut genom ett masthögt set. För att skydda sin eget kropp blev Kalle tvungen att mota påkörningen med sin bräda vilket gjorde att Kalle klarade sig från skador (av rena turen antaglinen) medans brädan givetvis blev regält skadad med ett stort hål på undersidan (troligen från killens brädnos)…Killen i fråga hade på väg fram mot Kalle panik i blicken och stod och valde mellan att svänga framför Kalle eller välja att gå bakom/nedanför. Han valde med full speed på vågen att gå framför med ovan resultat…
Övrigt att tillägga…
Rätt intressant att rida masthöga vågor i 4,3 vind. Vindstyrkan rätt påtagligt stor uppe på facet jämfört med i bottensvängen. Blev t.o.m avblåst på facet innan jag bytte ner mig till 4,3:an från mitt starsegel 4,7kvm.Bilden nedan visar Kalle N på sin nu trashade bräda på Hookipa för några dagars sedan. Snygg airial…
-
Nice, arial Calle!!!
Åhh va trist på den fina brädan, hoppas det ordnar sig med en ny eller att det går fort att laga.
/ Calle S -
Jag har hamnat lite efter i bildpublicerandet…
..men här kommer ett trettiotal från 11/3. Återigen Hookipa. Små vågor. Detta var innan det senaste svallet.
-
Fina bider! Vad är det för bräda Calle N åker på?
Är det inte dags att ta prylbilder på brädorna och lägga upp 🙂hälsar, Peter
-
@FastlandsGuten 452288 wrote:
Fina bider! Vad är det för bräda Calle N åker på?
Är det inte dags att ta prylbilder på brädorna och lägga upp 🙂hälsar, Peter
Jättefina bilder Gisela och Fia.
Prylar, jag körde på en “gammal” Quatro som nu ligger på lagning och passar
på att testa Lalo Goyas bräda. Det finns så mycket godis man kan passa på
att testa här. Snart kommer Fanatic och de andra -09:rna.Aloha
Calle N
-
@Calle 451925 wrote:
Nice, arial Calle!!!
Åhh va trist på den fina brädan, hoppas det ordnar sig med en ny eller att det går fort att laga.
/ Calle SJodå klarade mig helskinnad från denna frontalkrock, men brädan tog skryket.
Tur var väl det:Som Björn berättade var jag på väg ut genom vågorna på Kanaha, kanondag med masthöga set;
( den som är på väg ut har rätt till väg )…men denna ganska nybörjar/ vågseglare som
ligger på en våg på väg in; ser inte mig och tittar bara på vågen han försöker placera
sig på…jag ser honom och tänker…tänk inte ens tanken att gå ner i bottensvängen
framför mig och vågen…därför då kör du på mig…!När det är ca 5-10 meter till mig bestämmer han sig för att droppa och gå in i sin
bottensväng…jag skriker som aldrig förr varav han tänker nog;
– “aha där är en kille mitt i vågdalen som kämpar för att komma ut…
– “var ska jag köra; ska jag köra över på baksidan av vågen…?
– “ska jaggöra bottensvängen bakom honom…?
…nä jag gör min cutback och kör över honom blev det!Full krock är ett faktum, tillsammans med den styvt tre meters vågen
tumlas vi runt och går “over the falls”…
Efter några till vågor i huvudet och simmande samlar vi ihop prylarna
och jag tycker vi seglar in och snackar…han svarar sorry sorry..har inte sett killen sedan dess…
Han seglade en gammal Mistral Beast och ett gammalt North Superstar…
Han tänkte nog…”-ojoj vad arg han blev bäst jag seglar bort och seglar på Sprex istället…
“han tänker nog vidare;…jag sa ju sorry sorry efter…då borde det vara lungt…Skador; tack vare att jag lyfte nosen när han kom ner mot mig
så spetsades min bräda av hans nos, jag som tur slängde mig åt sidan nosen
gick rakt igenom botten-logo-klistermärket som är en seg och hållbar klibba,
och den fungerade nog som en skyddsväst och lät “bara” nosen gå in halvägs
genom 10x20cm hål! Ytterligare blev det ca 70 cm intryckningar på
botten av hans brädkant och så några “smådings” på 5-10 cm.Man blir först arg, men tänker efteråt; tänk om det var MIG han träffade med den
kraften “10×20 cm hål..!!! Eller om jag låg och simma ikapp mina prylar och han kört
rakt över huvudet…skrämmande noll koll!!!
Jaja det kan hända alla, olyckor händer.Nu är den brädan på Quatro för reparation och ny sandwish läggs in
lackas och nytt halkskydd fick jag också för 200 dollars! ( riktigt bra pris! )
Och låna en custom bräda, det är grym service!
Men får nog betala själv dock…Aloha
Calle N
ps: Kanaha gav harmonisk kvällsegling med halvmast linjer och ca 10 pers på vattnet igår, dock blev det ett “pungplask” efter en skön airial, såg stjärnor…måste nog
köra neoprenshorts under shortsen idag … -
@Ola H. 452268 wrote:
Jag har hamnat lite efter i bildpublicerandet…
..men här kommer ett trettiotal från 11/3. Återigen Hookipa. Små vågor. Detta var innan det senaste svallet.
hej ola,
vi treffades i tisdags på hookipa, men jag visste inte att det va du. Kul att treffas ändå! Paddy o jag stack ut lite senare, då var det första gången jag seglade hoo i mitt liv: oj vad det pirrade i magen. På onsdag seglade vi upper kanaha i mast o en half. I torsdags va vi på lower kanaha överrigat 4.7, overhead waves, 1001 vindsurfare utte som inte har nån koll… I fredags blev det hoo igen, bra tryck i 5.0a tills regnet komm, med loghögt. I lördags återigen hoo, bra tryck 5.0 med overhead waves. Paddy o jag filmade varann då, filmen kommer att läggas upp snart! Körde min 84L quatro vågis jämmt, den är suverän: snabb som attan, super kontrol även när helt överrigat, planar super tidigt, och svängerna kann inte bli mer kontrolerade (enligt Keith T kan de det däremot så 09or blir ännu bättre).
Nu är det Nor-Cal igen, bra vind oc vågor med, bara lite kallare i vattnet…
ps: tycker inte du med att Goya segel Keith o Jason kör med ser jävligt likt simmer xflex ut… i wonder why…
pps: jag håller med om vad du skriver on Hoo, det är inte så svårt seglat som man tror, eftersom vågen är lätt att förutse, att placera sig bra är däremot svårt, och med ett ref bara 50cm under vatten ytan, och byigt vind på insidan är detta INGET ställe för nybörjare. Men när man väl är på en våg…. fyj&/la fyf¤%&n vad göttt!!! vilken speed man få!aloha
arnie
Logga in för att svara.