Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hopp 5.3 till 4.5??
-
Hopp 5.3 till 4.5??
Publicerad av oscar på 26 augusti, 2005 vid 10:21Någon som kör detta och tycker det funkar bra för vågsegling. Jag väger ca 90 kg men man vill ju ha lite soft skön kontroll när man rider också….
_alexander svarade 19 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Jag kör 5.2-4.5 och tycker seglen känns ganska olika. Kanske 5.0-4.5 hade varit bättre, men det beror ju på vilka segel man har. Jag kör Ezzy 05 och väger strax under 80.
-
kör 5,3-4,5-4,0! Funkar kanon, iof har jag ingen kontroll på vågseglingen, men det beror nog mer på mig!
-
Jag väger 90 kg och har kört det upplägget, tycker att det funkar kanon. Var dock tvungen att köpa 4.0 när jag var i pozo senast.
Jag körde med simmer crossover, de kunde jag dra skithårt i nedhal utan att seglet känndes annorlunda i hantering. Så det funkade bra med 4,5 i sverige även de dagarna de andra körde 3,5 – 4,0Go big or go home!
-
Det funkar bra med 5.3-4.5-4.0-3.4 för mej. Dock skulle jag nog egentligen hellre vilja ha 5.3-4.7-4.2-3.7 när jag ändå har 4 segel i linjen. Men 3.4:an la jag lite oplanerat till i efterhand… Men med endast 3 segel tror jag helt klart på 5.3-4.5-4.0.
-
jag kör det med relativt nya segel och det funkar kalas tycker jag! väger 72pannor
-
Har tidigare kört 5.3-4.4-3.7 (jag väger 68kg om det spelar ngn roll) och jag tyckte det blev lite veligt med segel valet ibland. Vinden är ju sällan särskilt stabil och om man tex blir överriggad med 5.3, byter till 4.4 så funkar det en liten och stund sedan får man gå tillbaks till 5.3 när vinden droppar igen osv…
Har man då istället ett 4.7 så räcker det att ändra lite på trimmet allt eftersom vinden varierar.Så nu kör jag 5.3-4.7-4.2-3.7 och det tycker jag funkar bättre, men det beror också lite på vad man har för passande master och brädor, jag får ofta ett favoritsegel som sedan körs oavsett vind men med väldigt olika trim…
-
tamp?
om det är tamp du menar så kör jag med het vanlig tamp från vilken surfbutik som helst nej nu blåser det och jag ska iväg och surfa
Logga in för att svara.