Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hopp åt "fel" håll

• Hopp åt "fel" håll

Publicerad av Oregistrerad på 17 november, 2007 vid 19:25

Jag har kört ganska mycket vågsegling genom åren men nåt som jag aldrig lärt mig är hopp med höger foten fram. Visst kan jag hoppa åt detta håll men allting känns skevt och okontrollerat. Åt andra hållet sätter jag både framåt å bakåt loppar…

Är det nån som har några tips på hur jag ska lära mig hoppa med höger foten fram? Tips på övningar kanske???

/Fredrik

hakuna svarade 17 år sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • rrdrider

Medlem
    17 november, 2007 vid 19:43

Kan bara instämma, är totalt talanglös med “högerfoten fram” hade ett tag en teori om att det bara var att ladda på men det resulterade bara i tokskrotningar… Kan väl säga att det funkar bättre om man får ligga och köra “fel håll” ett tag så det är väl bara träning som hjälper.

• aronh

Medlem
    17 november, 2007 vid 19:59

Det beror lite på för min del t.ex funkar vulcan bra med höger fot fram men sämre med vänster. Men när det gäller höga hopp föredrar jag att ha vänster fot fram.
    När det gäller att träna på hopp/trick från fel (eller på rätt håll för den delen) så har jag hört att mycket ligger i att kunna visualisera hoppet/tricket innan.
    Jag tror det är ett bra sätt. Försök få en bild i huvet hur det ser ut och känns när man genomför hoppet. Jag brukar försöka visualiser framåtlopen (en manöver jag hoppas kunna sätta nästa säsong) när jag går till skolan. Det kan förmodligen se rätt konstigt ut men på så sätt tror jag att jag blir mer förberedd.

• tdk

Medlem
    18 november, 2007 vid 07:32

Det är bara att skita i det. Tänk på annat. Hoppa på som vanligt åt båda hållen. Det ÄR en vanesak. Tekniken är ju den samma….
    Själv kännde jag mig bara trygg i luften med högerfoten fram. Men efter en säsong med nästan bara vänsterfots vind, så går det bra åt båda hållen. Sen kan jag erkänna att jag bara kan loopa med högerfoten fram. Har provat lite åt andra hållet, men det blir mongo. Men de kommer nog det med.

• kamaaina

Medlem
    18 november, 2007 vid 09:39

Jag hade samma problem innan. Bara hopp på babord (vänster fram), sedan bodde jag på ett sådant ställe där inte detta bjöds på så det var bara att börja satsa på andra hållet…. nu var det så länge sedan att jag nästan vill påst att jag trivs bättre med hopp på stybord.

Dvs som TDL säger, enbart en vanesak. Kör du ex. en vecka i streck på maui så har det nog släppt…

• Oregistrerad

Gäst
    18 november, 2007 vid 12:02

Goofy Power

• nachoman

Medlem
    19 november, 2007 vid 11:41

Samma strul här! Däremot sätter jag bara de snygga gipparna med högerfoten fram?

• hakuna

Medlem
    19 november, 2007 vid 12:11

Min fru brukar ofta dra upp att jag i sömnen tränade gippar. Armar uppåt sträck.
    Det var nog en lång vinter…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hopp åt "fel" håll

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.