Taggad: ,

• Publicerad av jeppepeppe på 9 april, 2003 vid 13:18

Hur hoppar man egentligen?? Håller på att ladda inför årets premiär och tänkte prova på att hoppa i år… Någon som kan förklara på ett enkelt sätt hur man hoppar? Ser ut som att det bara är att satsa på en våg och dra upp bakbenet… smirk.gif

jeppepeppe svarade 21 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    9 april, 2003 vid 13:44

Är ingen hoppexpert men, se till att landa med fenan i “färdriktningen”. Landar du med fenan snett så kommer du att få spinout, garanterat (been there, done that! smile.gif )

• anonym-anvandare

Medlem
    9 april, 2003 vid 14:19

Rörelsen beskrivs ofta som om man skulle stå på land
    med brädan och fötterna i stropparna och hoppa med egen kraft.
    Jag vet inte hur bra det stämmer. Själv prövar jag mig fram lite. Men lite generella tips:

– Fall av precis innan (undviker spinout vid landning)
    – Försök hålla vikten långt bak när du väl är i luften.
    – Undvik landa platt. Försök antingen landa med “aktern” eller med nosen i vattnet. Detta reglerar du med skotarmen när du är i luften. Skotar du in landar du med nosen och vice versa. Är du nybörjare skulle jag inte rekommendera att landa med nosen.

Söker du på konfen på detta område hittar du förmodligen mängder med artiklar

• anonym-anvandare

Medlem
    9 april, 2003 vid 14:23

.. glömde ett tips.
    Försök dra upp benen när du är i luften och “gör dig liten” och sträck ut
    benen precis innan landning. Vad är det nu han säger Lars Petersen i sin video: “Compress your legs after take off and extend your legs just befor landing.” Fy f-n vad många gånger jag har kollat på den filmen.

• calle_b

Medlem
    9 april, 2003 vid 18:54

Som redan skrivet: Det finns mycket om detta på konfen redan, men det hindrar ju inte att man förklara det en gång till.

Det finns olika kategorier på hoppning, små vågor,
    eller ramper. I chopen, de små vågorna är det lätt att vara
    överambitiös och ta i allt för mycket och inte känna in chopet. I chop hoppning är det lätt, allt handlar precis som allt annat, om timing. Vänta till nosen har dykt ner något precis innan chopet. Det är viktigt att vara relativt avslappnad i knäna precis där, och när man känner att vågen slår upp brädan är det bara att hjälpa till med knäna och skjuta ifrån ordentligt, helst nedåt i vind. Upp med knäna till bröstet och kolla in landningen. Skotet håller du som vanligt om du är lite underriggad så är det bra att skota in lite innan landningen. Man kan även dra åt sej riggen i upphoppet och luta sig lite bakåt ut från brädan, med ganska rakt framben, och bakbenet vid bröstet. Styr brädan med fötterna och seglet och se till att landa med brädan rätt i färdrikningen, inte snett…. Noslandningen är lätt den bästa tycker jag, då man får enorm fart och kontroll på en gång. Peka med tårna för att få ner nosen och skota in något. När man hoppar uppåt i vinden så är det lätt att få spinout vid landning, men se till att göra en liten noslandning och landa med tryck på bakbenet. Om det känns bättre så kan man kanta brädan något oxå då man vill vara säker på att inte få spinout. Att hoppa uppåt i vinden, dvs när man gör ett hälskär innan är mycket skönt om man får det att funka. Det känns som om vinden genererar oändligt häng, typ trycker upp brädan och seglet och det känns helt enket hur ballt som helst. .

Ramper, vågor över 1 meter är lite annurluna att hoppa i men inte mycket. Den största skillnaden är höjden… Man måste planera in landningen lite bättre, kolla in den så fort du är uppe och gör en fin noslandning, EJ PLATT!!!(AJ)
    Kommer man upp mera och det känns nojigt, skota ur något och luta dej lite bakåt när du är på väg nedåt. Det blir en bekväm taillandning som är lätt att fixa.

Ha det grymt gott o lycka till me flaxandet! wink.gif

• jeppepeppe

Medlem
    9 april, 2003 vid 19:48

Kanon!!! Tack för alla tipsen, sökte faktiskt på konfen innan, men hittade inget som var lika bra som detta!! Då är det bara att ut och försöka när isen släpper och vinden kommer…. tongue.gif

• skywalker

Medlem
    14 april, 2003 vid 18:17

Känner igen problemet med chopp-hopp som du skriver om Calle. Ibland vill man underverk på en väldigt liten “våg” smile.gif

Men hur funkar det då om man vill göra enhands. Skulle vilja lära mig hoppa utan att använda masthanden, men har svårt att släppa den och ändå få till nåt. Speciellt landningen…väldigt lätt att få kastfall där.

Idéer ???

• calle_b

Medlem
    15 april, 2003 vid 12:30

Hej!
    Tyvärr inte så mycket ideer där….
    Är själv inte någon expert på enhandsmanövrar….

Kastfallet låter juh som om du har för mycket vikt framåt och inte utåt, bakåt. Men som sagt, jag vet inte.

Säg till om du sätter det, och förklara gärna hur wink.gif

Ha d gott

(varför blåser det inte confused.gif )

• skywalker

Medlem
    4 maj, 2003 vid 14:57

Tar upp denna lite igen.

Lyckades att hoppa ikopplad igår, men vågade inte släppa handen crazy.gif Nu vet jag iaf att det fungerar och skillnaden är egentligen inte så stor som jag trodde. Jag har iofs kortat mina linor rejält nu och det hjälpte betydligt. Känns som man har mer kontroll nu när man kör ikopplad…

Återkommer när jag släppt handen i luften också grin.gif

• oscar

Medlem
    4 maj, 2003 vid 15:03

Kolla in “chop hop” på http://www.continentseven.com

• jeppepeppe

Medlem
    8 maj, 2003 vid 21:08

Riktigt schysst sida, känns som att den är lättast att förstå för en novis som jag!

Tack för hjälpen Oscar! wink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.