Taggad: ,

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 september, 2003 vid 09:31

    Har funderat på det här med att hoppa ett tag. Små hopp är inget problem längre, men hur får man till dom fet höga hoppen?
    Har en känsla av att om man “bara” lutar sig tillbaka när man bränner över en brant våg så åker brädan upp i luften, men att allting ovanför bommen vrider neråt, istället för att man som ett helt paket skjuter iväg upp i luften!
    Det känns som man är en propeller där rotationsmittpunkten är i bom höjd 🙁
    Så blir inga höga hopp gjorda.

    Ibland så händer det dock att jag är lite sen med att kroka ur innan ett hopp. Så medan jag desperat försöker kroka ur hängsele linan har vågen redan hunnit fram till mej. Då står jag helt rak på brädan och riggen lutar inte en millimeter. Då kann vågen slunga upp mig skit högt i luften. Tyvär har jag då noll kontroll och har hittils pajat 2 mastfötter vid den följande plattlandningen….

    Hur tänder man (den kontrollerade) raketen????

    Schweizaren

  • jeppo_f

    Medlem
    24 september, 2003 vid 09:52

    Om man “bara” ska hoppa och inte tweaka ut nånting, typ tabletop, är det ingen fara att hoppa upp ikrokad. Oftast krokar man ur automatiskt när man drar åt sig riggen i luften. Det blir iofs inte roligt om man av någon anledning kastar ifrån sig prylarna innan man krokat ur, men skit i det! grin.gif Det går till och med att ladda på bakåtvolt ikrokad, resten löser sig i luften. (Inte för att jag sätter dom, men försöka duger ju)

    Kontentan är i alla fall att sluta tänk på kroken och fokusera på hastigheten innan rampen istället. Fart -> höjd -> roligt!

    /jeppo

  • lars_k

    Medlem
    24 september, 2003 vid 15:06

    Är kanske lite läskigt i början, men bäst är faktiskt att inte kroka ur, om man bara ska hoppa rakt fram. Då är det enklast att behålla draget i riggen. Man fortsätter att segla uppe i luften helt enkelt. Launcha på en våg, dra åt dej bakfoten och segla ner, gött mos.

  • marra

    Medlem
    25 september, 2003 vid 00:45

    jag har gjort några provhopp, som har slutat hyffsat.
    men jag undrar två saker. vad gör man för att nosen inte ska peka rakt upp, utan att brädan snarare ska vara plan i luften? räcker det med att böja på bakbenet mer?

    och sedan, hur hanterar man seglet? ska man skota in som satan i uthoppet? och sedan hålla inskotat för att få höjd i hoppet?
    eller ska man skota ut lite för att inte slamma?

    smirk.gif
    -martin

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 september, 2003 vid 12:26

    skotar du in seglet i upphoppet och har
    det horisontellt så blir det en vinge och du flyger
    lite högre och längre hangtime.
    Proffsen tror jag skotar uta helsike och sakta
    går sedan hoppet över i framåtloop ifall man inte
    slutar skota.
    Fattar inte annars hur de får så sjukt höga
    delayade framåtliipar.

    Har du inte slängt kroppen bakåt utan står rakt upp
    i hoppet så kan du nog inte skota så mycket.

  • surf_matz

    Medlem
    25 september, 2003 vid 15:54

    För att slippa att nosen pekar rakt upp när du är i luften, kan du böja upp bakbenet mot kroppen. Detta skall du göra precis efter att du har lämnat vågen. Om du samtidigt håller seglet in-skotat kommer du att flyga långt istället för högt.
    För att få lite bättre kontroll i hoppen kan man ju falla av lite i vind, då slipper du få ett sånt stort vindfång i brädan. Alternativt kan du hoppa upp i vind, men då kommer du istället att tappa all fart.

    Lycka till!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.