Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hoppa
-
hoppa
Publicerad av hasselgren på 3 mars, 2006 vid 13:10ska man kroka ur innan man hoppar? finns det nagra for och nackdelar? skulle behova lite tips….
donpedro svarade 19 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
hasselgren wrote:ska man kroka ur innan man hoppar? finns det nagra for och nackdelar? skulle behova lite tips…. du behöver inte kroka ur bara för ett hopp. men däremote om du tänkte satsa på en framåtloop så kan det vara bra att kroka ur 😉 Övriga tips när du hoppar så är det bra att satsa på att dra in brädan med fötterna och kanske falla av lite, så att du inte landar på snedden och får spinnout på direkten.
-
hasselgren wrote:ska man kroka ur innan man hoppar? finns det nagra for och nackdelar? skulle behova lite tips….
Om du är lite nybörjare i luft-färderna, kan det vara skönt att kroka ur innan du hoppar. De är säkrare att prova på olika tekniker urkrokad.
I alla lägen ska du dra upp brädan under dig och låta vinden blåsa på UNDERSIDAN av brädan, så vinkla gärna brädan lite så får du flyg. Första gångerna man gör detta(man = jag i detta fall) så händer det grejjor. Man är inte med på att brädan agerar segelyta, och vips är man på gång nedåt i vind och på g i en 3 kvarts framåt rotation. När man har gjort den missen vet man ungefär hur man ska kompensera skotet, och vikt-fördelningen. Summan av kardemumman är alltså, börja urkrokad, för att senare lägga mer och mer av din vikt i selen när du börjar få säkerhet.Kolla in Guy Cribb´s hopptips, det är bra skit!
Ha d gott -
Hur är det med vanliga chopp-hopp där vågorna kommer från vindsriktningen? Man måste väl gå upp i vind för att överhuvudtaget få en ramp? Själv stöter jag de få ggr jag försökt alltid på spinout, beror det på just det där med att landa snett?
-
aadler wrote:Hur är det med vanliga chopp-hopp där vågorna kommer från vindsriktningen? Man måste väl gå upp i vind för att överhuvudtaget få en ramp? Själv stöter jag de få ggr jag försökt alltid på spinout, beror det på just det där med att landa snett?
ja i onshore måste man det.
testa att fall av med brädan innan du ska landa, då får man inga spinouts men om du mot förmodan får det så stampa bara lite -
Om du hoppar och drar bommen mot dig (alltså hoppar mer upp än långt) så kommer du automatiskt kroka ur. Men skall du hoppa ”downwind” och är lite osäker så tycker jag absolut att du ska kroka ur. Detta kan annars leda till en ”semi-forward” vilket 0.2 sekunder senare kan leda till ”faceplant-into-broken-spine”.. Så jag rekommenderar dig till att kroka ur när du testar de första gångerna!
// Erik
-
aadler wrote:Hur är det med vanliga chopp-hopp där vågorna kommer från vindsriktningen? Man måste väl gå upp i vind för att överhuvudtaget få en ramp? Själv stöter jag de få ggr jag försökt alltid på spinout, beror det på just det där med att landa snett?
Tjaba igen. Du kan aldrig gå rakt mot vinden och få bra fart för att få flyg om du inte ska ladda på en fet shuve-it. Det räcker ofta med lite snett mot rampen, eller ännu bättre, ett brytande chopp som du prickar med full spätta på curlen, alltså typ exakt på ”läppen”. Då får du en bra kick upp, och dessutom lite mer på halvvind (därmed enklare att slippa spinout) Vinkla gärna brädan redan i upphoppet så brädan träffar vågen och det lilla skummet med så stor yta av brädan som möjligt. Väl i luften, håll dig mer ovanför brädan än utanför, så kan du styra den ner i vind lite lätt och softa ner i en glassig nose-first-landning som du får skön fart av.
Stampa inte ifrån som en galning eftersom du glider igenom choppet och förlorar balans i upphoppet. Lite lätt luta sig bakåt och titta lite upp med huvet funkar för mig.
Bort me kylan nu så man får ut å köra lite!!!!
-
En sak jag med tiden lärt mig är att om man hoppar ikrokat hela vägen, dvs även i landningen, så är det en fördel att ha hållbara grejor. Förr i tiden krokade jag nästan aldrig ur när jag skulle landa mina hopp, vilket ledde till att bakstyckena på bommarna tenderade att bli lite nedåtböjda, speciellt om jag körde på max förlängning.
-
Tänk lite som när du ollar med skateboard. Kör på hälvvind snett mot vågen, när den bryter trycker du till lite med bakfoten och karvar snabbt lite upp i vind när brädan träffar vågen drar du även upp frambenet och sen bakbenet precis som på skateboarden. Böj hela kroppen innan därför får du mer kräft om du krokar i så du kan krypa ihop ordentligt.
-
donpedro wrote:Tänk lite som när du ollar…… Böj hela kroppen innan därför får du mer kräft om du krokar i så du kan krypa ihop ordentligt.
Jasså, kräft med? Undviker ollningar på skejten, hatar sandpapper.
Kom hit nu din fan, o smält snön me dina vidriga fisar.
-
Hahaha De gäller att ha en härdad om man ska klara av att olla skaten 😉 Jaja jag kommer snart ska bara va hemma och käka upp mig lite sen kommmer jag med buller och bong och en massa fisar!!!!!!!
-
Låter fint!
Var ute idag o rekade hoppvågor på Ekeviken… Såg helt klart godkänt ut, om man suddar bort snöbyarna och de -5 graderna.
Är lite extra sugen nu på luftfärder, eftersom galna-fågel-sjukan har kommit till ön. Ska lappa på fjädrarna som vuxit ut på seglet för lite extra aerodynamik. Har även ett sjukligt begär att få värpa ägg o bygga bo (särskilt på Ekeviken)
Hörs
-
HAha men de va väl ner p¨å ljugarn dom hade hittat fåglararna eller? Men de kan nog bli ett jävla kvidivitt när man har fått den sjukan, men jag tror de viruset kommer dö rätt fort när den får känna min lukt;)
Tror min RRD wave swallow gillar att flyga oxå, blir provtur så fort jag kommer tillbax! Du måste ju ut nu när du har ny våtis å allt, hoppas det blir 4,2 väder så jag kan testa min nya 4,2a oxå!
Prutta lungt!
Logga in för att svara.