Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Höstuppbytning!!

• Höstuppbytning!!

Publicerad av smellslikeroses på 18 september, 2011 vid 20:08

Dags att köpa handskar, huva, varma skor och sånt nu när hösten är kommen, och vill be om era expertsvar!

Angående handskar har jag väl mest tittat på Mystic Dry Glove, ska väl funka från nu om några veckor då man inte kan vara utan fram hela säsongen? Finns inga i S men jag med normala tjejhänder borde väl kunna ha S? Någon annan handske jag ska överväga?

Angående huva står jag i valet och kvalet om en Mystic Neo Hood Extreme eller om man ska köpa en undertröja med inbyggd huva? Vad är bäst om man inte vill ha in något vatten?

Angående skor har jag ett par 3/2 mm men tänkte köpa ett par riktigt varma redan nu när jag ändå är i farten! Vill alltså ha så varma det bara går! Är Mystic Blade bra? Absolut ingen med ett sånt där band över vristen, då krampar foten!

Kanske ska tillägga att jag fryser väldigt lätt och vill vara så varm som möjligt! Vill ha det bästa, tycker att det är bättre att lägga lite mer pengar på något som håller än något som är billigt men som håller därefter. Snöat in mig lite på Mystic då alla verkar tycka att de är bäst…

Hoppas nån har tiden och vill hjälpa mig med dessa bekymmer … 😉

danger svarade 13 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • danger

Medlem
    18 september, 2011 vid 22:27

Dry Glove är ganska små i storleken, speciellt i fingrarna. Skulle rekomendera att du provar innan du köper.

Alla tycker för övrigt inte att Mystic är bäst. Vet flera som har haft problem med kvalitén på Mystics prylar och en och annan som har gått över till O’neill. Kör själv med O’Neill Heat 5mm boots, som är rena bastun. Tyvärr har dessa band över vristen…

• cosmo

Medlem
    19 september, 2011 vid 05:39

Använder underväst med huva. Det kommer väldigt lätt in vatten hela vägen in i dräkten om man doppar huvudet, och det är ju skönt när man vill svalka sig lite.

• jaca

Medlem
    19 september, 2011 vid 09:09

Jag brukar kränga min väst med inbyggd huva över dräkten vilket gör att nästan inget kallt vatten kommer in i halsmudden! Helt fel vad det gäller titaniumbeläggningen som ska vara närmast kroppen. men jag uppskattar att slippa iskallt vatten mer 🙂

Kör med Mystics 3mm tre-fingervante, fungerar perfekt mitt i vintern. Har ett par atan 7mm skor som är extremt varma. Kommer eventuellt köpa nya då dom är slitna. Köp storlekar som sitter tight. Speciellt viktigt med skor. Prova olika märken då allt som ett märke har inte sitter perfekt på just dig. Jag var ute efter ett par Mystic Blade men provade O’Neill motsvarighet och de var betydligt skönare. Välj skor utan kardborreband över vristen då dessa är ivägen för att du ska komma i stropparna ordentligt. Bättre att välja en sko som nästan känns för liten, alltså riktigt tight.

• solomin

Medlem
    19 september, 2011 vid 12:28

Om du är frusen så gör som Jaca och även mig, dra västen med inbygd huva över dräckten. Inte snyggast eller så det var tänkt, men det fungerar jäkligt mycket bättre. Körde en sesion förra vintern och kom upp torr och det luktade svett i dräckten, då vet man att inte mycket vatten kommit in! Kör med följande väst, http://surf.se/product.php?id_product=301.

Undrar hur länge det dröjer till att någon tillverkare anpassar en produkt med huva till att sitta ovanpå dräkten?! Eller finns det?

• gnutten

Medlem
    19 september, 2011 vid 12:33

Ja Atan har väl en av de skönaste skorna. Kändes mer som en sockiplast än en en våtdräktsko. Foten blev inte alls så stor som med andra dojor, där det ibland kan vara svårt att få stropparna till att passa bra. Var normalt varma ändå. En nackdel som jag upplevde, var att sulan var tunn om man gick på vassa stenar. Kommer bli mitt val nästa gång det blir nya skor 🙂

(är lite osäker vilken modell som jag hade, såg att den även fanns i 3mm. Kan ju förklara varför den var så smidig. Men aldrig att jag var kall om fötterna)

• smellslikeroses

Medlem
    19 september, 2011 vid 19:54

Tack för svaren! För ta och köpa mig en sån med inbyggd huva! 🙂 Testa i butik är självklart bäst, får skita i Mystic och prova utbudet i de lokala surfshoparna först 😉

• mericsson

Medlem
    19 september, 2011 vid 21:41

Jag fryser också mycket men har skaffat bra saker som jag kunnat köra med året runt, så länge isen håller sig borta.
    Har en thermo-lycra som jag kör under dräkten. Underbart!
    Är du intresserad av Mystic hjälper jag dig gärna med storlekarna. Har själv handskar, skor och huva och kan jämföra med mina. Skicka bara PM.

• danger

Medlem
    19 september, 2011 vid 21:53

Kolla annars med http://www.surf-lab.se/. De borde ju kunna se till att du får prova någonstans i Göteborgsområdet.

• eliin

Medlem
    20 september, 2011 vid 07:25

Hej du! Jag är typ kroniskt frusen om fötterna och får skoskav bara av att tänka på det, och är därför bra petig..
    Kör xcels 7 mm (thermo barrier nåt?) och de funkar galet bra! De sitter som gjutna i fotstropparna 🙂

• smellslikeroses

Medlem
    21 september, 2011 vid 17:06

Nice! Ska kolla upp Xcels! 😀

• gadget

Medlem
    22 september, 2011 vid 03:37

Köp framförallt en enkelneoprendräkt istället för dubbel!
    Utbudet på enkelneopren bland damdräkterna är tyvärr lite begränsat!

• zaphod

Medlem
    22 september, 2011 vid 07:34

Det bästa jag kört är Oneill när det gäller vinter prylar. Kör Oneills 6.5.4 med integrerad huva, 5mm boots och 3 fingervante. Jag vågsurfar också med dessa mitt i vintern och det är varmt som fan. Har använt samma nu 2 säsonger och det är knappt inkört, grym kvalité.

• smellslikeroses

Medlem
    22 september, 2011 vid 14:47

Har köpt ett par Xcel InfinitiGlove 3-finger 5 mm och en Rip Curl Bamboo Fireskin Hooded vest nu, tänkte vänta lite med att köpa skorna, ska eventuellt köpa ett par tunnare ”slit-och-släng”-handskar om 5 mm-handskarna är alldeles för varma nu! Någon som har tips på ett par tunnare billiga?

• danger

Medlem
    22 september, 2011 vid 15:53

Jag är supernöjd med mina O’Neill Psycho Glove 1.5 mm. De sitter slimmade på handen och man märker dom knappt.
    http://www.froggy.se/tillbehor-vatdrakter/111112750-15mm-psycho-dl-glove-.html
    De finns också i en 3mm variant.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Höstuppbytning!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.