Senaste nytt › Forums › Höst/vinter våtis..
-
Höst/vinter våtis..
Publicerad av wiseguy på 29 september, 2003 vid 14:29Nån som vet ifall det finns någon affär som säljer höst/vinter våtdräkter till bra priser just nu. Hade tänkt mig nått kring 5/4 eller 5/3 mm och helst utan läckande ryggdragkedja
s svarade 21 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
billigare och nästan varmare ifall du tar en
tjock dräckt och kompletterar med väst med huva,
då blir det tätt vid dragkedjan ändå. -
billigare och nästan varmare ifall du tar en
tjock dräckt och kompletterar med väst med huva,
då blir det tätt vid dragkedjan ändå. -
Annat alternativ: shorty´n under den vanliga, går bra, känns inte klumpigt alls, komplettera med huva + handskar.
Erra -
Jag har en väst med luva. Men iaf på min dräkt så vill jag minnas att det var en sisådär 10 cm längst ner på dragkedjan där det strömmade in lagom svalt vatten (5 C ??) senaste gången jag använde den kombinationen i våras
-
Det finns även Megamax i Malmö (vid Sydsvenskan) om du vill veta shoppar.
ProLimits vinterdräkt är smidig med dragkedjan fram. Riktigt smidig att ta på och av och jag har inte haft problem med att den läcker i kedjan. Tyvärr är den modellen (iaf tidigare årsmodeller) inte så hållbar i ärmhålesömmen, så man får kanske laga lite efter en tid..
-
Köpe en Aquagun av Surf unique för ett par veckor sedan för 1550 kr. Den känns helt ok, men ta inte för stor storlek bara. Se nedan:
The top suit 5/4 mm for the cold season
body 5mm Smooth skin neoprene
legs 4mm Titanium neoprene
arms 4mm Finemesh stretch neoprene
double seal back zipper
integrated PVC-rubber knee pads
soft 2mm Smooth skin neoprene on collar, V-shaped for less pressure on neck
smooth glide skin on the sleeve edge for an easy dressing -
vad är en ”double seal back zipper”? är det bara att det är två tätflärpar eller?… läcker det in mkt vatten?
och vad har surf unique för www adress
-
Double seal back är typ att det går in neopren under dragkedjan, men det gör det nog på de flesta moderna våtdräkter. Det lilla som läcker in kommer från halskragen.
-
Surfers paradise säljer Neil Prydes 3000 serie för 1995:-, om jag inte minns fel. Jag tycker att den är riktigt bra, men man måste nog komplettera med väst+huva om det blir riktigt kallt. Riktigt höga skor är också bra, eftersom benmudden är vid, och spänns ihop med kardborre. Men det tackar man för vid av- och påsättning… Kolla även test i senaste numret av transition…
/andy -
Pro-limit har en våtdräkt med kort, vertikal dragkedja bak som är svinbra, ZF steamer. Den är i Pro-serien. Den är helt tät eftersom ”flärpen” för dragkedjan bak är hel och inte några halvmessyrer som skall sluta tätt mot varandra. Lite svårt att förklara. Men flärpen gör att det enda hål som finns är det vid huvudet (ja, och vid armar och ben naturligtvis). Dräkten har vertikal kedja som är lite kortare än normalt. Den kilformade flärpen gör att dräkten öppnar sig, hålet vid huvudet som man kryper in i blir stort. Sedan drar man igen dragkedan och stänger till dräkten. Flärpen knölar då ihop sig i ryggen. Den är tunn så det är inget problem. Det enda hål som finns är då huvudet. Om det läcker in i dragkedjan så stoppas det av flärpen och man måste doppa ända upp i halsen för att det ens skall finnas en chans att det kommer in vatten.
Jag har också testat Pro-Limits torrdräkt och Freezip (den som har dragkedjan fram). Och den variant jag har nu (ZF steamer 5/3) är den absolut bästa!
Torrdräkten var inte bra eftersom dragkedjan var osmidig och det gjorde att halsen öppnade sig då man vattenstartade. Det forsade in vatten!!!! huh!!!
Freezip var smidig men det läkte in i halsen vid sidorna, ovanpå axlarna kan man säga. Och om man satte på en huva/väst på detta blev det inte bättre. Det tätade vid halsen men inte ovanpå axlarna eftersom snittet på en huva/väst är samma som på dräkten. Och man rör på armar och axlar väldigtmycket då man ligger och vattenstartar.
ZF steamern är den absolut bästa. Och den är varm och otroligt smidig!!! Min 5mm dräkt är mycket smidigare än min Neil Pryde sommardräkt som bara är 3mm.
Om du dessutom kompletterar denna ZF steamer med huva/väst så har du en dräkt för hela vintern. Det kommer inte in något vatten alls! Som en torris men utan den eländiga torrdragkedjan.Sedan har Pro-limit ett bra pris dessutom! De kostar bara 2499kr på http://www.surfcompaniet.se
/Staffan
-
Det låter som en jekligt bra dräkt till ett bra pris!!
tack för det!..
Men vet du nått om storlekar, om de är ”normala” eller så. Jag har storlek 52 i den jag har nu men den sitter nästan lite tajt på mig som är 183×82. Vad har ni med ”samma” mått för storlekar? -
Jag kör också pro-limit. Dock evo3 med dragkedja fram. Ångrar mig lite faktiskt…skulle köpt ZF istället. Är 183/87 och kör 54/XL PERFEKT!
-
Jag har storlek 53 eller 102 som jag tror den kallas också. En LargeTall. Perfekt!
Jag är 186 och väger 83. Jag har dessutom ganska långa armar så jag är ytterst tacksam att dessa storlekar finns. Hade en XL tidigare men den var för stor runt midja/rygg. Jag tror att en Large är bra för dig om du inte är för tjock på nått ställe 😉/Staffan
Logga in för att svara.