Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing HOT SO 2005 – 5.3 Drag?

• HOT SO 2005 – 5.3 Drag?

Publicerad av calle_b på 19 juni, 2006 vid 10:52

Hur får jag maximalt drag i min fina rigg?
    Eftersom SO kräver en gigantisk mängd nedhal så har jag mina funderingar…
    Väger 65 kg, kör på en rätt mjuk RDM 70% från vindsurfing.se 400cm med kolförlängare och i vågor.
    Jag prövade att släppa upp nedhalet 2 cm cirkus och seglet vart genast prassligt runt bommen och i kombination med lite mindre uthal hade jag en rigg som inte bara var aerodynamiskt urflippad utan även topptung och kastfallsfrämjande. (kändes som draget i riggen hamnade vid framhanden).

Nå, jag vet att jag tog i en aning men abstinensen efter planing och lite mer tryck på de ca brösthöga vågorna gav mig detta resultat.

Några tips?

calle_b svarade 18 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • dr-masse

Medlem
    19 juni, 2006 vid 11:58

Hmmm, har ju aldrig kört det där seglet, väger mer än dig, ganska lite erfarenhet av RDM…. med det är dödstrist här på jobbet, så va fan!

Det där gamla tricket med att ha lite nedhal för bättre lättvindsegenskaper tror i alla fall jag är rättså kört. Efter att ha testat (öh, bör kanske ändras till ”desperat gjort allt för att plana lite i alla fall, snälla då”) med att förbättra lättvindsegenskaperna i mina segel under några år har jag kommit fram till följande revolutionerande slutsatser:

1. Det ger fasen nästan ingenting att släppa på nedhalet. Dra MINST till att seglet är fint sträckt från mastopp till nedhal. Spänt och fint skall det vara. Och ja, det skall fladdra i akterliket även i lättvind. Normalt.

2. Det nedhalet duger till, efter att ha spänts upp hyggligt, är att dra mer när det friskar i. Men oftast inte särskilt mycket mer, faktiskt. För mycket nedhal har ihjäl även den allra finaste rigg trots noga utvalda komponenter.

3. Uthal är det som funkar bäst. Spänn lite (men inte noll om du inte håller i en skön räjsrigg, men det gör du ju inte) för lättvind, mer för hårdvind. Men aldrig jättemycket, även om det blåser apa, då blir seglet plant som en bordskiva och vem vill segla med en bordskiva i 18 sekundmeter? Inte jag. Nej, lite buk behövs alltid, annars blir det fullständig obalans och, just det, bordsskiva. Lämpar sig bättre för lite improviserad rundpingis.

4. Faktiskt så har jag liksom ”upptäckt” att även i lättare vind så är ett ganska plant segel trots allt att föredra. Lite mer aktiv arbete och en rättriggad rigg ger bättre fart i lättare vindar. Tycker jag.

5. RDM har en förmåga att försämra lättvindsegenskaper en del. (snacka om att jag just nu knallade ut bakbunden med förbundna ögon på plankan över vithajarna nedanför med ett helt gäng inbitna RDM-fantaster bakom mig som bara väntar på att jag skall rasa i, men det är sånt som händer ibland). Seglet blir ju lite mjukare, vilket är helnajs i rätt vindregister, men inte lika najs i lättvind när man ofta söker lite kvickare respons i grejorna. När jag kört med RDM har jag mest saknat SDM när jag skall komma igång, faktiskt. Över typ sex kvadrat skulle jag ganska ogärna köra RDM. Den där mjuka RDMen du har gör nog att du inte får något jätteacc i lättvind, direkt. Just seglingsegenskaperna gör att jag, trots min väldokumenterade nyprylsfaibless, inte helt konverterat till RDMens lovsång. Ännu, är väl bäst att tillägga. Hållbara? Absolut, men jag har inte smällt av en SDM på fyra-fem år heller… Bättre? Njoööööääääääeeeee, jag är tveksam…. Coolare? Absolut. Och sannolikt skälet till att även jag kommer att helnöjd sitta och klämma på ett par fina RDM master om ett tag.

Så – vad vill jag säga med denna harang av ord och floskler? Jo, att du inte kommer att komma igång särskilt mycket tidigare för att du kör mindre nedhal (snarare tvärtom) samt att den däringa mjuka RDM masten kanske inte skapar de bästa förutsättningarna för skönt fjong i lättvinden även om man är en lätt och spänstig grabb som du verkar vara.

Ovanstående är noga uttestat i en superobjektiv, finkalibrerad laboriatoriemiljö på segel från Simmer, Nisse Pryd, Arrows, Gaastra, Aerotech av olika årgångar och liknande modeller (mest våg å freestyle) och bör betraktas som facit i sammanhanget. Inlägg som pekar mot andra slutsatser än mina bör du helt bortse från, ditt liv kommer att bli så mycket enklare då, ah!

Suuuuurfa På! (yepp, jag behöver komma ut. På vattnet alltså, här inne i garderoben är det svalt och skönt)

• toka

Medlem
    19 juni, 2006 vid 12:46

Efter Masses långa utläggning så kan jag bara bekräfta det viktigaste. Mindre uthal! Jag kör också samma superfina segel och justerar nästan bara med uthalet efter vindarna. Framförallt hjälper det mycket att dra ut bommen ett hål extra för att lätt kunna korrigera om man är överriggad. Men på samma sätt så ger mer buk riktigt trevliga och tidiga planingsegenskaper.

• calle_b

Medlem
    19 juni, 2006 vid 13:19

Bugar o bockar. En styvare RDM till just 5.3:an alltså. När man seglar 4.7, ja då blåser det juh iaf 4.7. Men när man (läs jag) seglar 5.3 på 70 liter, blåser det runt 7.0 Bic Techno 283… Sitter lite låst med en djävulsk skön utrustning för bättre dagar. Nån som vill byta en Acid 04 i skitbra skick mot en EVO 74???
    Är förvånad att brädsaten hanterar de slöa, halvsovande, snälla vågorna i så pass lite fart (5.3, underriggad) Måste ha o göra med att jag är så spänstig grabb 😉 tackar för den kommentaren.

• LARRY

Medlem
    19 juni, 2006 vid 13:29
    dr Masse wrote:
    Hmmm, ……….Suuuuurfa På!

Utan att ha seglat med seglet i fråga vill jag bara hålla med doktorn i nästan allt.

Jag riggar bara mina segel i två lägen. Normal läget och Överriggad läget.

Överriggat läget använder jag bara när jag egentligen seglar med fel segel. Skulle egentligen bytt till ett mindre, men antingen har jag inget mindre eller så orkar jag inte byta segel.

Normalläget kör jag resten av tiden. (Kanske med någon milimeter mindre nedhal för lättvind.)

• surfslusken

Medlem
    19 juni, 2006 vid 13:38

Kan bara instämma i ”Rör inte nedhalet, justera med uthalet” kören.
    Om du drar nedhalet så att du har släpp/fladder/prassel till tredje lattan (från toppen räknat;)) som är rekat minmum nedhal och sen drar vidare tills du har släpp ända ner till fjärde lattan så märker du att 2cm är väldigt långt i de här sammanhanget;)

Jag kör alltid mina SO med i stort sett samma nedhal oavsett lätt (vad nu det är?) eller hårdvind och trimmar med uthalet, där finns mer utrymme för tycke o smak. Vet att vissa kör väldigt slappt uthal och då hamnar draget aningen längre fram. Jag kör nog en mellan variant där draget ligger i ”the sweet spot”, som Ordonez kallar den, mitt mellan händerna.

Sen kan det ju diskuteras hur vida ett SO 5,3 är tipp topp eller inte i ”lätt vind”? Det är ju trots allt ett hardcore vågsegel. Så av naturliga skäl så är nog inte tidig planing den egenskap som legat högst på listan av egenskaper i utvecklingen. Men däremot kommer den helt till sin rätt med en RDM mast.

• jesper_b

Medlem
    19 juni, 2006 vid 14:06

N’ here are the votes from HSM Schweden:

Generellt: Släpp absolut inte upp nedhalet på något segel från ”normalläget”, det försämrar allt. Sedan kan det ju skilja lite från person till person var man har sitt normalläge, självklart skiljer det sig mycket mellan olika segel. Tycker man sig ha enklare att plana med för lite nedhal har det med den egna tekniken att göra. Rigga rätt och ut på vattnet och lär!

SO 5.3 2005: Alla SO från första till sista årsmodell ska riggas mer på nedhal än uthal. Dvs man spänner upp seglet till sin rätta shape med nedhalet, sedan kan man finlira med mellan pyttelite positivt uthal (någon cm) till lite mer (några cm). Lattan över bommens framsida ska ligga parallellt med bakkant mast (allt här gäller RDM) eller bakom, möjligen undantaget de största strolekarna (5.8 och 6.3). Är man en stor tung kollos kan man möjligen rigga så att lattan överlappar någon pytteliten mm på 5.3an också- OBS: Framsidan latta ska ligga där efter man dragit nedhalet och helt utan uthal. Om man istället drar mindre nedhal och drar bak lattorna med uthalet får man ett kraftlöst vingligt segel.

Ser man på ovanstående kan det tyckas som SO behöver mycket nedhal. Dock har alla SO extremt lite mastkurva och har riggat betydligt mindre riggspänning än flertalet andra vågsegel. Detta gör seglet mjukt och smidigt, samtidigt som de många lattorna hjälper seglet hålla formen (detta är ett rätt unikt (och svårkopierat) koncept som kännetecknar SO – supersmidigt och stabilt. Vad som är intressant här dock är att detta gör att SO, trots att det riggas till 95% på nedhalet INTE kräver så mycket kraft som måga andra segel att nedhala. Jämfört med tex Smack eller Psyclone eller ännu mer Superfreak krävs betydligt mindre kraft att nedhala SO. Samtliga NP kräver också mycket mer kraft i nedhalet.

Kör ni RDM, kolla lattan över bommen enligt ovan så är ni ungefär rätt. SO riggas som sagt med mindre kraft i nedhalet än andra segel och om man vill ha lättvindsdrag med betydligt mindre uthal än många andra segel – däremot är det, om man tar hänsyn till ovanstående, ett av de mest lättriggade seglen som finns. Jag brukar säga att det är bara att ”hänga upp” så kan du inte gå fel!

((Vill man vara mer specifik så går självklart det: SO 5.3 funkar både på 400 mast med lång längare eller på 430. 430 ger generellt en lite styvare snärtigare känsla som många upplever ger mer bottendrag (beroende på hur man bumpar). Är man lätt kan det vara enklare att pumpa igång en rätt flexig, mjuk men snabb rigg, om man har tekniken. Är man tyngre kanske man föredrar pumpa igång med en lite styvare rigg. Dessutom skiljers sig olika masstillverkare vad gäller styvhet vilket kan vara åt olika håll i olika längder. 2005 hade jag väldigt svårt att välja mellan hotrod 400 och 430. Tyckte nog att 400 var lite skönare. 2006 SO 5.3 som är snäppet mjukare tycker jag dock är skönare på 430. Hotrod 430 är dock rätt styv för att vara 430 (detta för att funka på lite större segel och ge tex freestyleriggar ordentligt crisp/pop) vilket gör att ett SO 5.3 kommer kännas lite mjukare på tex en Px 430, dock inte som på en 400. Sedan ger ju alla dessa kombinationer olika känsla i hoppp, trick, och vågridning…))

SO 5.3 är ett grymt segel och funkar bra med rätt olika master (se till att köra RDM dock). Om det ska plana tidigt handlar också om att köra mycket på sina grejor och lära känna hur just den egna kombinatinationen funkar. Time on water – TOW – är en faktor som kan slå ut både rigg- och mastteori. Framför allt blir det mycket prylfokus här på konfen (vilket självklart är ok). Har du en hyfsad skinny till ditt SO är det bara ut och njuta.

/Jesper B

• mag

Medlem
    19 juni, 2006 vid 14:27

Om 2 cm gav prassel i seglet så körde du troligen med för lite nedhal tidigare! Jag varierar +- 1cm ungefär beroende på vind i nedhal men däremot fler cm i uthal. Jespers tips är bra grundregel att testa med. Och seglet kommer att kännas ”tyngre och svampigare” i lättvindsläget, det får du räkna med.

En styvare mast behöver du inte, du som är lätt pumpar enklare med en mjukare mast. Jag som väger samma kör bara 400 master.

Sen är ju inte tidig planing nr 1 på S.O utan kanonegenskaper på vågen. Ibland måste man helt enkelt ha ett större segel, eller i ditt fall en större bräda låter det som. En EVOliknande bräda skulle ge dig fler dagar med planing utan större segel.
    /Magnus

• calle_b

Medlem
    20 juni, 2006 vid 07:39

Right. Tackar Jesper för en kanon-analys. Och ja, jag skulle plana tidigare, oftare och få fler dar på vattnet med en EVO, typ. Sen att jag är så fantastiskt kär i ACIDen är löjligt.

Men iaf. Lattan, parallelt med mastens-bakkant låter helt ok. Ska helt enkelt gå på TOW, samt rigga lite mer, testa mig fram. Men man är juh inte direkt bortskämd på vind här.
    Ytterliggare en fråga. Vad är skillnaden mellan att rigga uthalet på den övre/undre öljetten? Är det en kombination bomhöjd/vind eller är det så att jag ska rigga på den övre eller undre hela tiden?
    Tack för skitbra tips o svar.

• surfslusken

Medlem
    20 juni, 2006 vid 09:19
    Calle_B wrote:
    Ytterliggare en fråga. Vad är skillnaden mellan att rigga uthalet på den övre/undre öljetten? Är det en kombination bomhöjd/vind eller är det så att jag ska rigga på den övre eller undre hela tiden?
    Tack för skitbra tips o svar.

Beror på bomhöjd, personligt tycke mm. Men bara för att förvirra ytterligare en aning så kan man faktiskt köra med båda öljetterna samtidigt!;) För att få lite mer spänn i akterliket. Sean Ordonez ger sin förklaring till varför i SO videon på länken nedan.

http://www.hotsailsmaui.se/segel_2006/video/sean_05.mov

• calle_b

Medlem
    20 juni, 2006 vid 10:15

Hmm, kunde inte se rullen eftersom jag sitter i skolans sketna nätverk med skylten ”FÖRBJUDET ATT LADDA NER QT” blinkandes i neon med stroboskop-effekt o rökmaskin. Anyway. Bägge låter myko, men, tja, varför inte.
    Ska ut o härja, verkar som Sudersand maaaayby kan funka. Med ett skitbra riggat 5.3 och helium i badbrallorna.

Ha d gott!

• calle_b

Medlem
    21 juni, 2006 vid 13:39

Funkade inte, men riggningen vart bra, och trots att det faktiskt var mindre vind(mot alla odds, som vanligt) så hade jag bättre drag. Testade även att rigga uthalet i bägge öljetterna vilket gav en stunsigare känsla. Svårförklarat men, med facit i hand, en rätt skön variant.

Tack igen för tipsen.
    Moj mookulat

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA