-
Hotsailsmaui…
Tjenixen!
Jag har i nuläget ett litet dilemma när det gäller segelval. Jag har testat lite olika segelmärken å min nuvarande linje är onekligen ganska blandad. Nu har jag dock fått ögonen på Hotsailsmaui, jag tycker de verkar vara ett juste företag med en härlig filosofi och segel som iaf ser snygga och välbyggda ut på bild, tror dock inte jag sett ett i verkligheten än, vilket är synd. Jag tänkte ta å ändra på detta men tänkte först höra mig för lite vad folk som kör eller har kört hotsails tycker. Mao, tycker ni jag ska satsa på Hotsailsmaui?!
Som det är nu är jag framförallt intresserad av ett Psyclone i storlekarna 6.3/6.6, jag behöver helt enkelt ett större segel än mitt nuvarande största, ett neilpryde expression 5.7. Frågan blir då: vilken storlek? Helst vill jag slippa dra omkring på en 460-mast men samtidigt känner jag att ett 6.3 kanske blir i minsta laget till mina 80-85 kg. Det känns även som om ett glapp på 0.6 kvm blir lite litet, planar jag inte med en 5.7:a kanske det inte gör så stor skillnad att rigga om till en 6.3:a eller? En 6.6:a är kanske därmed ett bättre val, frågan är om detta med en luff på 467 skulle funka ok med en 430-mast.
Nåväl..vad säjer ni, 6.3 eller 6.6? Eller borde jag kanske ändra om i min nuvarande segellinje, 4.2-5.0-5.7, vilket känns lite småjobbigt…
Jag kan tillägga att jag kommer använda seglet på en 100-liters freestyle och att syftet med ett större segel givetvis är att plana lite tidigare, även om jag är fullt medveten om att sommarbrisen långt ifrån alla gånger kommer att räcka till ändå.
Vilken storlek kör ni andra freestyleare i min viktklass som största segel?!Svara på!
/fralle
Logga in för att svara.