Senaste nytt › Forums › Övriga › Off Topic › Hrm, Dataproblem—mayday
-
Hrm, Dataproblem—mayday
Publicerad av calle_b på 10 december, 2006 vid 22:31Ja, efter hyfsat flitigt sökande på webben, så vänder jag mig hit.
Sitter med en PC (tyvärr), Dell (helvete) med två hårdiskar. Den ena, C: en SATA, och D: en IDE, modell slöööö.
Nå, jag har försökt o få DMA att fungera, men det vill sig inte. Problemet är att D:-disken är extremt långsam och C: börjar fyllas upp. Man vill juh kunna ha sina filmer på D: disken, men problemet är att ljudet laggar satan, och datorn agerar tokslö när jag jobbar från D:-disken. Vad göra?
En nästan full C: är juh knappast hälsosamt, vilket nu börjar märkas med tecken så som segare uppstart, segare prestation osv.Hällp
calle_b svarade 18 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Hm…Hur gammal är datorn?Har du sökt på Dells forum om IDE-diskar i kombo med SATA? (kan kanske va som så att man måste göra en BIOS-uppdatering eller ändra nån inställning)
I annat fall skulle jag testa att ominstallera OS på SATA disken o se hur det funkar…. -
Jag har om installerat OS (operativ systemet?) redan, med noll resultat. Även testat o installera IDE-disken (D:) utan någon reaktion.
Datorn har två år på nacken, hårdiskarna ca 8 månader. Ja, jag har kollat av Dells forum. Men ska göra det igen…och igen…och igen.
Jag tror någonstans att problemet ligger på D:disken. Prövade att göra en Disk-kontrollering och även reparera fel och filer. Tog nästan 6-7 timmar, med en CPU på nästan konstant 100%. Även när jag flyttar filer från C till D går CPU:n i taken på 100%.
-
Det finns divese testprogram som testar dina hårddiskar så de inte har klusterfel eller liknande, finns att ladda ner på nätet…
-
Har du några interrupt-konflikter? Sitter ”jumprarna” på diskarna rätt?
Ibland fungerar inte Cable-Select bra, så prova att konfigurera hårdvaran manuellt, dvs vad som är Master och Slave på kablarna.
Det finns ett optimeringsverktg i MS för diskarna, men kommer aldrig ihåg vad det heter, som du kan köra för att läsa och sätta I/O-inställningar med. Det kan vara värt att kolla så att inte disken är konfad för 16-bitars OS och har dålig block-värden. Det kan också vara en bieffekt av att Cable-Select inte fungerar. -
Tjo Svenne-län, tack för grymligt svar, trots att jag inte fattar riktigt mycket av det du pratar om. Tyvärr måste jag be dig snällt att utveckla Jumprarna och Cable-Select.
Ett annat lustigt bekymmers-h-vete är att DOS går i 280 knyck. IPCONFIG blinkar bara till och försvinner utan att jag har en suck att se nånting. (hela DOS-fönstret startas, kör komandot ”ipconfig”, och försvinner helt på mindre än 0.3 sek skulle jag gissa på)
och ja, nästa gång blir det Mac.
-
Ser ut att kunna vara nåt, man bugar o niger. Ska kolla detta när jag sitter hemma… och inte där jag sitter nu. Fika snart oxå.
-
Svenne: Jag tror inte det spelar nån roll i detta fall hur jumprarna sitter då datorn han har en IDE-disk samt en SATA! Men helt klart så funkar inte CS ibland men då har man ju 2 diskar på samma IDE-slinga…Pinnarna som finns på en SATA disk brukar oftast ”endast” kunna enable:a ”Spread Spectrum Clocking” samt låsa till ”Sata150″Mb/s”, men detta kan nog variera mellan de olika disktillverkarna….
-
”jumparna” är små vita plastbyglar som sitter precis brevid där du kopplar in disken på små stålpiggar… de kan sättas i olika kombinationer och därför får disken olika ”rättigheter” om jag förstått det hela rätt… på disken bör även sitta ett klistermärke som visar hur dessa ska sitta för att den ska bli olika, tex slave, master etc… jag brukar ha mina på master, har aldrig förstått vitsen med de andra. men det är väl bara att prova lite olika combos (av dem som står på klirran då, inga egna utsvävningar!!!)
Har själv ett problem med min HP… Sist jag stängde av den fungerade den percis som vanligt… men när jag skulle starta den igen öppnade sig en svart skärm där det står nånting om att windows inte kunde startas normalt, där finns fyra olika alternativ, bla felsäkert läge i olika kombos, starta med senast fungerande inställningar och starta windows normalt.
Ingen av dessa alternativ fungerar, oavsett vad jag trycker på ser det ut som om datorn tänker starta, men en bluescreen poppar fram och försvinner så snabbt att man inte hinner läsa en bokstav sen återgår den till samma svarta skärm man nyss varit på… VAD beror detta på? hur lagar jag det? hittills har jag prövat att ladda ur batterierna, dra ut strömsladden, trycka på alla möjliga f-tangenter och svära infernaliskt…. oj vad långt det här blev. hoppas ni tar er tid. tack o hej för mig
-
kinetic;354007 wrote:Svenne: Jag tror inte det spelar nån roll i detta fall hur jumprarna sitter då datorn han har en IDE-disk samt en SATA! Men helt klart så funkar inte CS ibland men då har man ju 2 diskar på samma IDE-slinga…Pinnarna som finns på en SATA disk brukar oftast ”endast” kunna enable:a ”Spread Spectrum Clocking” samt låsa till ”Sata150″Mb/s”, men detta kan nog variera mellan de olika disktillverkarna….
Jag tror inte att det är konflikt mellan diskarna, det kan lika gärna vara en DVD-spelare och IDE-disken som är problemet. Funkar inte CS blir det strul ändå, och strular det optimeras inte I/O-parametrarna.
-
@Alex_ 354008 wrote:
”jumparna” är små vita plastbyglar som sitter precis brevid där du kopplar in disken på små stålpiggar… de kan sättas i olika kombinationer och därför får disken olika ”rättigheter” om jag förstått det hela rätt… på disken bör även sitta ett klistermärke som visar hur dessa ska sitta för att den ska bli olika, tex slave, master etc… jag brukar ha mina på master, har aldrig förstått vitsen med de andra. men det är väl bara att prova lite olika combos (av dem som står på klirran då, inga egna utsvävningar!!!)
Har själv ett problem med min HP… Sist jag stängde av den fungerade den percis som vanligt… men när jag skulle starta den igen öppnade sig en svart skärm där det står nånting om att windows inte kunde startas normalt, där finns fyra olika alternativ, bla felsäkert läge i olika kombos, starta med senast fungerande inställningar och starta windows normalt.
Ingen av dessa alternativ fungerar, oavsett vad jag trycker på ser det ut som om datorn tänker starta, men en bluescreen poppar fram och försvinner så snabbt att man inte hinner läsa en bokstav sen återgår den till samma svarta skärm man nyss varit på… VAD beror detta på? hur lagar jag det? hittills har jag prövat att ladda ur batterierna, dra ut strömsladden, trycka på alla möjliga f-tangenter och svära infernaliskt…. oj vad långt det här blev. hoppas ni tar er tid. tack o hej för mig
Låter som problem med bootsektorn. Kanske ett virus. Var där själv för ett tag sedan. Provade med Windows recovery men det funkade aldrig. Fick bli en total ominstallation från scratch.
-
Svenne: Ok, det har du rätt…Jag ”utgick” från att IDE-disken var originaldisken (den som satt i från fabrik) vilket nog inte är fallet verkar det som. Om han har 2 ide-slingor skulle jag börja med att sätta DVD samt hårddisk på var sin o se om det blir nån skillnad…
-
Själva SATA(ns)-disken funkar juh helt ok, dvs C:-disken. Tackar för förklaringar och utvecklingar samt andra utsvävningar. Den här världen är något som jag eventuellt aldrig riktigt kommer förstå helt.
Svenne: Din tanke kring DVD-spelaren/brännaren kontra IDE-disken låter intressant, eftersom jag köpt en ny DVD-spelare (den andra ”orginal” dog 10 dagar efter garantin) Spåna vidare på den kanske?
Återigen, tack för många vettiga svar. Najs, gajs
-
Tips: Om du skall köra Ipconfig eller andra doskommandon. Gå till ”Kör” som du brukar och skriv istället CMD och tryck på ok. Nu startar ett dosfönster och du kan skriva dina kommandon i lugn och ro utan att det försvinner i en hast.
-
tack jps, har lämnat datorn till en poler med betydligt mer kunskap inom området.. han kom fram till samma sak, dvs att nåt skit har satt sig på systemfilerna så den inte vill boota.
Logga in för att svara.