Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing http://www.sportextreme.com

• http://www.sportextreme.com

Publicerad av kristofer på 25 april, 2006 vid 08:11

Har inhandlat en Garmin Fortrex 201 här. Allt fungerade som det skulle, 1650 kronor inklusive frakt. Fick paketet dagen efter beställningen/betalningen. Nu gäller det bara att ut på vattnet och testa den. Måste nog skaffa mig en aquapac först. Aquapac PRO Sports Mini 206 verkar vara det bästa alternativet.

/Kristofer

jester svarade 17 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • hankloose

Medlem
    26 april, 2006 vid 06:54

Du behöver INGEN aquapack! Det är just därför man köper en GPS som e vatten tät! Alla som stoppar ner sina GPSer under våtdräkter och i aquapacks
    etc får MYCKET sämre satelitmottagning och är därmed DISKVALIFICERADE från alla speed events! För övrigt anser jag ju som vanligt att GPS e alldeles för opålitligt för att vara pålitligt! Jag menar det va ju en som körde i 35 knop med en HYPER I fiskebäck! Vem tror på sånt? Skaffa dig nån form av band som låser kardborrebanden till foretrexen sen e det bara å tuta!

Henke

• tobhed

Medlem
    26 april, 2006 vid 07:26

Det här kommer att bli en intressant tråd att följa… 😉
    Vem hugger först?

• jester

Medlem
    26 april, 2006 vid 08:10

Jadu… Henke har ju helt klart tagit avstånd från gps-speedsurfing, och det är ju hans ensak. Att sedan jämförelse mellan GPSer och video-timing visat att GPSen är förvånansvärt exakt är ju inte helt fel att veta. Korrekt använd (se speedmanualen) så är GPSen riktigt kul.

Kristofer: om du vill använda din gps att posta tider på gps-speedsurfing.com så måste du ha en aquapak. Om du inte tänkt o göra det, så rekommendrar jag en aquapak ändå, då sprintarna som håller fast din GPS i kardborrebandet är väldigt klena, och riskerar att gå sönder om (när) du kraschar.

• fredrik-ygge

Medlem
    26 april, 2006 vid 08:40
    Hankloose wrote:
    Jag menar det va ju en som körde i 35 knop med en HYPER I fiskebäck! Vem tror på sånt?

Är det ett kontrollerat och godkänt resultat?

• the_novice

Medlem
    26 april, 2006 vid 09:28

Jösses, snacka om att vakna på fel sida, vad det inte Hankloose som tappade sin GPS i Torkelstorp förra året…? 😮
    (anar en lite missriktad efterklokhet här när det gäller aquapack…)

Fortrexen har ett fuktskydd, men har tex även en högtalare och den är inte en dykar-GPS (vilket skulle vara ganska onödigt eftersom signalen inte når ned)…
    Pinnarna är som sagt lite för klena för riktiga krasher, och alltså så har man den på armen i en aquapac och slipper oroa sig för GPS’en. Så länge den hålls över vattenytan blir det inga spikar och tracksen analyseras med mjukvara för att vara på säkra sidan. Dessutom brukar man använda sig av ett medelvärde för farter satta under 10 sekunder (vilket är 5 st mätvärden) för att gardera sig ytterligare mot framförallt brus i mätvärdena, spikar syns direkt i mjukvaran och tas bort där.

35 knop i fiskebäck är inte analyserat med mjukvara vad jag vet, precis som det Hankloose själv lär ha gjort i Torkelstorp innan han tappade GPS’en…

• hankloose

Medlem
    26 april, 2006 vid 10:38

Jag älskar GPS och visst har jag tappat min gps! Men tror inte man ska knö in en radiosändare i en aquapac ändå! Jag har vaknat på RÄTT sida! Du skulle se mig när jag vaknat på fel! Jag tycker det här med att hålla på å tanka in filer i datorn i bullshit! Det ända rätta e att gå på vad displayen visar! Tänk på SpeedJanne han har ju inte ens nån com port på sin värsting dator! Nån måste sympatisera!

Mitt förlsag till speed tävling e att alla går ut å kör i en timme å sen blir det insamling a LBJ som går igenom vem som haft högsta maxhastighet. Enklare en så kan det ju inte bli! Behövs inga datorer godtyckliga analyser a spikar javaspcript å annan skit!

Vet att jag kan uppfattas som provokativ i många sammanhang, men va vore livet om man inte fick reta upp lite datanördar once in a while!!!

Henkan

• fredrik-ygge

Medlem
    26 april, 2006 vid 10:49
    Hankloose wrote:
    Tänk på SpeedJanne han har ju inte ens nån com port på sin värsting dator! Nån måste sympatisera!

Har inte jag heller, men det finns en USB-kabel på clover.se som fungerar finfint.

Hankloose wrote:
    Mitt förlsag till speed tävling e att alla går ut å kör i en timme å sen blir det insamling a LBJ som går igenom vem som haft högsta maxhastighet. Enklare en så kan det ju inte bli! Behövs inga datorer godtyckliga analyser a spikar javaspcript å annan skit!

Förstår vad du säger, men åter till 35 knop på HYPER: Var det inte just värdet på displayen som var 35 och något som man lätt skulle rensat bort efter analys i datorn? Blir det perfekt utan dator och godtyckligt med så är det klart att man skall köra utan, men så enkelt är det knappast. tbsurf och andra experter: kom in och klargör är ni snälla.

• boman

Medlem
    26 april, 2006 vid 11:48
    fredrik.ygge wrote:
    Hankloose wrote:
    Jag menar det va ju en som körde i 35 knop med en HYPER I fiskebäck! Vem tror på sånt?

Är det ett kontrollerat och godkänt resultat?

…..Kanske den ända brädan som klarar av 35 knop i det choppiga vattnet…..

• jester

Medlem
    26 april, 2006 vid 12:00

35 knop med Hyper? Ja, det är fullt möjligt.

Min GPS-display brukar visa ungefär samma värden jag får på max 2 sec i software, men ofta brukar software justera upp detta lite granna. Ex så har jag max 2 sec på 35.7, och max jag sett på displayen var 35.5

Men det finns en anledning att vi använder ett medelvärde av 5 repor a 10 sekunder för att bygga ranking på gps-speedsurfing.com. Mao minimiera felrisken. Dessutom är denna average oftast ganska nära 500 meters tiden…

• fredrik-ygge

Medlem
    26 april, 2006 vid 12:22
    Jester wrote:
    35 knop med Hyper? Ja, det är fullt möjligt.

Vad är denna mytomspunna notering för något? Vem gjorde den när och är det värde från display/mjukvara är det max/medel etc?

• the_novice

Medlem
    26 april, 2006 vid 12:51

Det är inget konstigt med den farten, Jester har väl gjort ungefär dem farterna i Torkelstorp med riktigt loggade data. Sedan finns det folk som kört kring 39 knop i Holland.

Fiskebäcksnoteringen är väl just en spik eftersom det aldrig analyserades med mjukvara. Dem regler och råd som GPS-speedsurfing ger är inget konstigt påhit av datanördar. Tex så är ju com porten bäst (och bestämd av GPS tillverkare) eftersom det funkar på riktigt gamla datorer och även på nyare (och Macintosh) med USB adapter. Java är också bra eftersom det är oberoende av operativ system osv…

Förstår inte varför man skulle vilja lägga ut en massa pengar på en GPS och sedan inte använda den fullt ut…?

• hankloose

Medlem
    26 april, 2006 vid 13:04

…..Kanske den ända brädan som klarar av 35 knop i det choppiga vattnet…..

hahahaha

• hankloose

Medlem
    26 april, 2006 vid 13:13

Tycker vi borde ha en “hyper klass” på gps speedsurfing eftersom den brädan e så ohyggligt snabb!!

• boman

Medlem
    26 april, 2006 vid 15:05
    Hankloose wrote:
    Tycker vi borde ha en “hyper klass” på gps speedsurfing eftersom den brädan e så ohyggligt snabb!!

he he he he ja faktiskt..

• hankloose

Medlem
    26 april, 2006 vid 16:54
    The_Novice wrote:
    Tex så är ju com porten bäst (och bestämd av GPS tillverkare) eftersom det funkar på riktigt gamla datorer och även på nyare (och Macintosh) med USB adapter. Java är också bra eftersom det är oberoende av operativ system osv…

Förstår inte varför man skulle vilja lägga ut en massa pengar på en GPS och sedan inte använda den fullt ut…?

Jeez!!! Vi

Jag har installerat all den där skiten å till och med fått det å funka. Jag tyckte det va skit bökigt med alla java filer i samma mappar etc å tillägsprogram JAR bla bla bla! Har nu bytt dator och inte orkat samla kraft
    för att banka in det i den nya men jag beatalar gladligen 500 spänn för nån som gör det jobbet!

Den som tycker det här e en piece of cake har uppenbarligen inte nån
    kontakt med verkligheten eller inte förstår oss obegåvade normalanvändare!

Men jag vill ändå ge en STOR ELOGE till Knatte å TBsurf å alla andra som står ut med mina och många andras dumma frågor!

Hade saker å ting varit enkelt på riktigt så hade vi aldrig behövt fråga!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing http://www.sportextreme.com

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.