Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Hundkrok
-
Hundkrok
Publicerad av johnk på 11 februari, 2008 vid 15:18Hur mycket klarar de egentligen? Ska man använda dem för self launch så ska de väl idealt klara minst [egna kroppsvikten]*g i slitkraft?
Verkar vara samma storlek man ser i flesta hund-shopper på nätet. Finns det flera?
Sitter de bra även i sand eller måste man leta upp en gräs/jord-plätt?
Vill inte behöva ta till hundkrok, men det är väl aldrig nån annan ute i Askimsviken såhär års, och jag har inte tid/ork att bila till Varberg speciellt ofta.
sourra svarade 16 år, 10 månader sedan 17 Medlemmar · 43 Svar -
43 Svar
-
Vad är det för fel på ICA påse?? (coop och willys går väl också bra…)
-
@johnk 444157 wrote:
Hur mycket klarar de egentligen? Ska man använda dem för self launch så ska de väl idealt klara minst [egna kroppsvikten]*g i slitkraft?
Verkar vara samma storlek man ser i flesta hund-shopper på nätet. Finns det flera?
Sitter de bra även i sand eller måste man leta upp en gräs/jord-plätt?
Vill inte behöva ta till hundkrok, men det är väl aldrig nån annan ute i Askimsviken såhär års, och jag har inte tid/ork att bila till Varberg speciellt ofta.
Var inte orolig! dom klarar i princip hur mcket som helst. Jag har launchat min Swbl 3 med krok i typ 17s/m byvind. Även om draken flyger upp en bit i luften seglar den bara upp i vinden och kommer följdaktligen ner igen eftersom trycket då minskar! Dragkroken på bilen, en skylt eller ett järnspett är alternativa lösningar jag använt sen jag glömde min krok i mörkret. Kör hårt!!:grin:
-
Jag har då självlandat i drygt 15 m/s med min 7.5-kite i Läjet och det har funkat fint med hjälp av hundtjudran. Kroken behöver ju inte stå emot nåt drag rakt upp, bara åt sidan så det funkar bra även i sand så länge du inte har satt kroken i 3 dm torrsand. Askim är ju gräsbevuxet så det blir knappast något problem.
-
@sourra 444166 wrote:
Jag har då självlandat i drygt 15 m/s med min 7.5-kite i Läjet och det har funkat fint med hjälp av hundtjudran. Kroken behöver ju inte stå emot nåt drag rakt upp, bara åt sidan så det funkar bra även i sand så länge du inte har satt kroken i 3 dm torrsand. Askim är ju gräsbevuxet så det blir knappast något problem.
Härligt. Askim är inga bryderier iaf då. Skönt att veta. Tackar.
-
@SkånePaul 444162 wrote:
Vad är det för fel på ICA påse?? (coop och willys går väl också bra…)
hmm? Det där tror jag behöver ett förtydligande :confused2:
-
fast jag tror nog iofs krokmetoden är smidigare.. inte lyckats klanta nån självlaunch själv vad jag minns men man har ju sett ett antal misslyckanden med just påsar.
Fast ska man köra mycket själv så skaffar man en foil istället, så sjukt mkt smidigare.
-
Jag har inte gått någon iKO så jag fattar inte hur man självlaunchar med påse. Kan du inte förklara?
Visst – med c-drakar var det en baggis när man kunde vika in änden på draken men det var ju flera år sedan de var poppis…
-
En metod om det finns berg eller en stor sten är att borra ett hål med en cobra o slå i ett bergsstag(ögla). Nåt för den orolige!!!
-
@pjoter 444187 wrote:
fast jag tror nog iofs krokmetoden är smidigare.. inte lyckats klanta nån självlaunch själv vad jag minns men man har ju sett ett antal misslyckanden med just påsar.
Fast ska man köra mycket själv så skaffar man en foil istället, så sjukt mkt smidigare.
Nä, man skaffar ingen foil…
-
@christian12345 444204 wrote:
Jag har inte gått någon iKO så jag fattar inte hur man självlaunchar med påse. Kan du inte förklara?
Visst – med c-drakar var det en baggis när man kunde vika in änden på draken men det var ju flera år sedan de var poppis…
Inte jag heller.
Då vet du ju visst det hur man gör!
-
@johnk 444157 wrote:
I askim finns det en sån där röd-vit Trygg-Hansa-anordning som det funkar bra att använda när man ska launcha och landa själv.
-
Enda gången det är svårt att launcha själv är när stranden är dålig (eller knappt finns).. Annars är det väldigt enkelt. Svårare att landa smidigt än att launcha tycker jag. (Jag använder hybrider, Instinct. Men det borde vara ung motsvarande med de flesta plattare kiter)
-
Kör man med hundkrok är det precis samma visa att starta som att landa. Här är lite inspiration (fast med sandsäckar istället för hundkrok):
[YOUTUBE]NSaEYB1dI4c[/YOUTUBE]
-
asså ni snackar om de där fällorna som ni sätter upp på stranden så att man kan snubbla o svära när man kommer in o ska landa?
fock…
Logga in för att svara.