• debkausf

Medlem
    13 februari, 2008 vid 21:14

@Gurra_g 444560 wrote:

utan hundpinne/sandsäck då…

Det säkraste är att köra ner draken(Bow, utan hjälpmedel) typ 1.5m ovanför marken o dra allt som går i bomsidan som vätter mot vinden. När draken vänt sig med LE neråt ger man full depower och tar nåt steg mot draken så att den tappar trycket innan landning(det smäller mindre då). När draken klatchat ner i sanden får man vara med på att ev. dra i den styrlinan som sitter på den bomdel enl.tidigare ifall draken inte hamnat riktigt hundra mot vinden går det att dra den rätt. Rek. endast på ren sand i max 10 s/m. Kör hår gurra_g, det gör ialla fall med din gamla vågis!!:cool2:

• pjoter

Medlem
    13 februari, 2008 vid 21:50

Ovanstående teknik har funkat fint för mig med c kites och några bowar. fast jag brukar dra till i övre framlinan om man når den, då lägger sig alltid draken perfekt mot vinden. gör man rätt landar kiten mjukt och det funkar på de flesta ovassa underlag. sen är det bara att i lugn å ro gå fram till kiten å säkra om man vill.

• christian12345

Medlem
    14 februari, 2008 vid 10:02
    pjoter;444613 wrote:
    Ovanstående teknik har funkat fint för mig med c kites och några bowar. fast jag brukar dra till i övre framlinan [..]

Jag brukar göra det med baklinan och med de drakar som jag har prövat med så tycker jag att det funkar ganska bra med den också.

OBS: alla nybörjare som sitter och läser det här – öva självlandning i lite vind och gärna med någon som står nere vid draken och håller koll. Försök inte det här för första gången när du har massor av power i draken – antagligen åker draken ner i powerzonen då – med resultatet att du blir släpad.

• gurra_g

Medlem
    14 februari, 2008 vid 12:48

@debkåusf 444600 wrote:

. Kör hår gurra_g, det gör ialla fall med din gamla vågis!!:cool2:

ahaa de e du! Visst e den najs! Så de e typ denna tekniken du kör med?

http://www.vimeo.com/655514

• mattijas

Medlem
    14 februari, 2008 vid 13:42

@Gurra_g 444707 wrote:

krävs ju rätt mycke utrymme för detta
    kiten släpas väll gärna in till till mitten av powerzonen om de blåser på lite

om jag själv landar brukar jag leta upp en liten kulle eller upp höjning bakomkiten så den inte släpas (ckite då)

• debkausf

Medlem
    14 februari, 2008 vid 15:47

@Gurra_g 444707 wrote:

Asrolig bräda! E toknöjd!
    Inte riktigt samma teknik men den du hitta är skonsammare mot draken så det blir till att byta, tack för tipset! Ha de gööt!

• zilversurfarn

Medlem
    21 april, 2008 vid 19:45

Och var i Vbg trakten kan man köpa en sån däringa hundkrok då?
    Nybliven bowägare.

• debkausf

Medlem
    21 april, 2008 vid 20:06

@Zilversurfarn 459894 wrote:

Och var i Vbg trakten kan man köpa en sån däringa hundkrok då?
    Nybliven bowägare.

Fyndmagasinet!!! 20kr!!!

• zilversurfarn

Medlem
    21 april, 2008 vid 21:15
    debkåusf;459909 wrote:
    Fyndmagasinet!!! 20kr!!!

Gott. 20 kr, det är ju som det heter i Kitebranschen incredible value!!!

• sourra

Medlem
    21 april, 2008 vid 21:17

Apkites i år igen?

• ulrik-larsson

Medlem
    22 april, 2008 vid 15:01

Tja! Jag trillade på ett Prasoll-ställ på LidL idag. Verkar funka på samma sätt som en hundkrok. Skruvas ner ca 40cm i backen.

Jag vet inte vad hundkrokar kostar men denna kosta ca 60:- om det är nånn som vill passa på!

Men nu börjar det ju bli den säsongen som man inte behöver sånnt längre. =)

Fett me´YO! -Ulrik

• zilversurfarn

Medlem
    22 april, 2008 vid 19:12
    sourra;459944 wrote:
    Apkites i år igen?

Efter lååång tvekan blev det faktiskt Naish. Inte för att jag är övertygad att det är ett bättre val än Monkeykites (som faktiskt HAR incredible value, no bullshit!) utan mest för att Falle är en schysst prick som har shop i Varberg. Närmaste Monkeykiteshandlare finns numera i Norge.

Är nu sjukt sugen på att komma ut och testa mina nya Cultdrakar, var alldeles för länge sen sist. Får se hur lång tid det tar att ställa om sig från C till bow…

Ser fram emot en hundkrok launch/landing lektion Sourra! Kostade faktiskt bara 19kr på fyndmagasinet, passa på innan Surfers och Falle köper upp hela lagret och tredubblar priset 😉

• sourra

Medlem
    22 april, 2008 vid 19:17

Hehe, sjukt bra val Tobbe. Skaffa en repstump och en karbinhake också så ska vi starta och landa, starta och landa…

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.