Taggad: 

• Publicerad av anonym-anvandare på 9 maj, 2003 vid 15:15

Hur kan det vara så att besökare på detta forum uttrycker sig på ett annat sätt och har en annan attityd än besökare i andra forum? Ni verkar vara 10 år äldre eller komma från en annan miljö. Det är ingen kritik, tvärtom. Allt är mycket välformulerat och ödmjukt. Jag har lagt märke till det så många gånger nu att jag måste fråga. De Formulaseglare jag känner till är högskoleutbildade 25+. Bryter man ett tabu med med att nämna denna iaktagelse?

Albin 78

swe-1 svarade 21 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • swe-16

Medlem
    10 maj, 2003 vid 15:15

Intressant observation! Jag tror du har rätt. Du bryter inga tabun snarare en och annans formulaseglares villfarelse att han/hon fortfarande är en cool surfbum på nitton bast. Faktum är att när jag satt som ordförande i SBF hade vi en del kontakter med marknadsföringsfirmor som observerade precis samma sak (i sin jakt på lämpliga målgrupper för olika mediasatsningar). De noterade att ca 90% av alla i Svenska Cupen i Formula hade eftergymnasial utbildning och ca 80% hade jobb inom IT (som var bra betalt på den tiden), finans, egen firma eller liknande.

mvh
    Per

• anonym-anvandare

Medlem
    11 maj, 2003 vid 22:26

Jag tillhör nog 10%:arna i och med att jag bara har gått 2 årig ekonomisk utbildning, arbetar som färdtjänstchaufför, har vindsurfat sedan 1980 på fullängdsbrädor och är 45 år. Ärligt talat är jag inte mycket för marknadsundersökningar där man kategoriserar. Räcker det inte med att att konstatera att vi är x antal personer som gillar formulasurfing och vill att fler skall börja med samma sak?!
    Visst är det bra när det råder en ödmjuk ton i diskussionsgruppen och må det så förbliva!
    Per-Arne

• swe-1

Medlem
    12 maj, 2003 vid 09:30

Oopps! Tillhör tydligen också de 10% som saknar eftergymnasial utbildning, har knappt gått i gymnasiet heller eftersom det blåste så bra dom åren!
    Shit va livet är härligt!!! smile.gif

//JIMMY

• swe-16

Medlem
    12 maj, 2003 vid 10:14

Hej! Håller fullständigt med om att vi inte skall kategorisera oss inom Formulafamiljen. Jag tyckte bara det kunde vara intressant att återge vad ett par marknadsföringsfirmor redan noterat för att kommentera inlägget ovan.

Ang orsaken till firmornas intresse för detta så beror det naturligtvis på att de försöker nå medier som når relevanta målgrupper mer direkt. Tex att annonsera i en liten datortidning kan ha större effekt än att annonsera i DN…som är 100ggr dyrare dessutom…Detta var syftet…inget annat.
    mvh
    /Per

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2003 vid 18:55

Det är just marknadsföringen som jag tycker är sned/(har alltid varit sned) och har en stor del i att vindsurfingen dog ut som stor fluga och skapade komplex i stället för inspiration. Hur många i Sverige har vindsurfat i jättevågor,i bara badbyxor/baddräckt och ha synnerligen vältränade kroppar?
    Jag tror snarare att Lasse Åbergs skildring av den folkligare vindsurfingen hade varit något för både bräd- segel- tillbehör- o våtdräkts-tillverkare mm. att spinna vidare på: Hjälp alla “Stig Helmare” att komma över de olika trösklarna inom vindsurfingen genom folklig reklam och “spotta ut” landsimulatorer där alla som vill har möjlighet att komma över Stig Helmers första problem:
    Att vända!
    Jag tror faktiskt att formulasurfingen i sin enkelhet är något man skulle kunna lansera som en motionssport i t ex hälsotidningar. Men framför allt:
    Ha en landsimulator och peppande personal från både vindsurfingskolor och leverantörer som kan få förbipasserande att våga ställa sig på brädan.
    Glöm inte att när vindsurfingen var som störst var det otroligt många medelålders män som vindsurfade! Den äldsta som deltog i VLT-brädan på 80-talet var över 70 år! De flesta där vindfsurfade på gamla tunga fullängdsbrädor.
    Tänk er om dessa entusiaster hade fått pröva på en formula-bräda!
    Jag tror att om vindsurfingen skall bli riktigt stor igen gäller det att tänka folkligt, anpassa utrustningen efter var och ens ambition och förmåga.
    Per-Arne Feldt
    Seglarinstruktör som bl a. har lärt en cp-skadad kvinna att vindsurfa!

• anonym-anvandare

Medlem
    13 maj, 2003 vid 13:44

Har själv en fråga till alla erfarna formulaseglare..!

Hur kan det se så jäkla lätt ut? själv har jag seglat våg/slalom några år och har inga större problem med t.ex. gipp, vattenstart eller få fötterna i stropparna, men (!) när man skulle testa sin splajjans formulautrustning var det som å börja om från början igen… jäkla förnedrande! smirk.gif tvingades dra rigg flera gånger och den vägde ju inte lite den! som att lyfta ett piano i en sytråd ungefär, speciellt när vinden hela tiden låg och pressade i seglet när man skulle till å lyfta det.

har varit ute nårra gånger och murphy´s lag har varit med mig hela tiden! antingen blåser det för mycket (man som att försöka hålla i ett skenande tåg ung) eller så blåser det för lite så man bara guppar omkring i viken…

…E jag helt skadad eller? skulle faen behöva en nybörrjar-formula-kurs! har faktiskt ingen i omgivningen att träna med, här kör ju alla bara våg i 15+ m/s… suck

Jag vill ju oxå har roligt med min investering!
    /misströst

• anonym-anvandare

Medlem
    14 maj, 2003 vid 05:33

Jag har också noterat att upphalningslinorna är mycket tunnare och obekvämare i dag än min gamla tjocka sköna Hawaii-variant. Men jag tror att det finna en förklaring:
    vikten! De läta riggarna o seglen gör ju att man orkar använda större segel än tidigare. Frågan är bara hur mycket tyngre det blir med Hawaii-tampen.
    Men visst är det så att de flesta gör vattenstarter för att spara på krafterna? Beach-starta kan jag, men nu är det nog läge att lära sig vattenstart.
    Nu är mitt andra formula-kör avklarat. Det blåste mellam 1-4 och jag börjar ana vilken potensial brädan har samt…..
    hur mycket jag har att lära mig!
    Per-Arne

• swe-1

Medlem
    14 maj, 2003 vid 08:01

Det har nog inte så mycket med vikten att göra, det är nog mer att en tjock upphalstamp som hänger och slänger är i vägen i gippar och slag. Vissa Formulaseglare har inte ens en tunn upphalstamp för att de tycker att den stör profilen på seglet. De drar upp riggen genom att helt enkelt ta tag i masten!

Att vattenstarta stora formulasegel är inget man gör då det är mycket svårt att få upp en 6 meter lång mast vars mastficka är fylld med 20 liter vatten, det är betydligt lättare att dra rigg och då slipper man ju bada också! wink.gif

//JIMMY

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.