Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur är Torö på väst?
-
Hur är Torö på väst?
Publicerad av anonym-anvandare på 13 september, 2004 vid 07:45Kustobservationer från 2004-09-13 kl: 09:37:55
Landsort: V 13 m/s. 14.6 grader. uppehåll.Eller finns det något bättre ställe?
MVH/Claus
gurra1978 svarade 20 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Bra fråga. Huvudregeln är väll att det är syd och sydväst som gäller där på stenstrand. Gurra1978 skickade mess på surfnet klockan 7 i morse. Han verkade nöjd och vad jag kan förstå så är det V eller VSV idag runt Stockholm. Jag är tyvärr fast på jobbet idag, men jag var på Torö igår, så den värsta abstinnensen har släppt.
Gurras mess:
< ytspanning.se >Stm toro stenstranden stora vagor, 4.7 och sideshore, detta bor man inte missa!, gurra1978 2004-09-13 07:14 -
sov Gurra över där nere??
han bor ju i Täby! Hur fixade han att vara på Torö kl 7.15?? -
Ja, jag sov över och det var så jävla bra idag. 4,7 hela dagen med feta vågor.
-
han och philippos skulle sova över. jag var kvar sist med filip och körde efter fronterna dragit förbi. det var riktigt grymmedrag i 5.8 och vi körde tills mörkret lagt sig tungt över Ören.
/henka
-
Ja Ja, folk får väll sova vart de vill
Jag var där i söndags eftermiddag när den där fronten drog förbi och vinden vred från onshore till crossshore (från syd till västsydväst tror jag). Det var grymt skönt eftersom det plötsligt blev bra mycket lättare att komma ut från brytet inne vid stranden. Men jag undrar hur det blir om blåser sideshore där under längre tid? Blir vågorna mindre än vid onshore eller crosshore? Eller börjar vågorna att gå på tvären efter ett par timmar? Kan någon som var där idag berätta?Gurra, har du några bilder från söndagen?
-
Jag var nere vid Kärringviken på söndagen och det blev inte många kort. Här är den bästa.
-
Torö är som bäst på ren ost eller ren väst, kanske till och med en gnutta nord i västen gör vågridningen hutlöst fin. Vågorna blir renare och håller upp lite med bibehållen punch!
Dock måste någonting generera vågor. På ost blir det vågor av ostvinden, givet att den är hård, minst 15 m/s en bit ut. På väst är det lite annorlunda. Oftast är det syd- eller sydväst som vrider upp mot väst – perfekt. Blåser det dessutom sydväst längre ner på kusten (som idag) så håller vågorna sig uppe länge. Idag var det otroligt fina set på upp mot loggo när jag var tvungen att dra hem vid 14.00. Då hade det blåst väst hela dagen och min gissning är att det fortsatta gå vågor hela eftermiddagen.
Många kör ner till Torö på syd. Då kan det vara brutalstort men också brutalt svårt. Kolla vågprognoserna och kör ner på bättre riktningar så kommer ni KANSKE få er bästa vindsurfing som går att få hemma i Svedala! /Jesper B
-
Adde blev ju så arg tidigare. Det kanske finns någon stackare med modem och låg upplösning
Du skulle kommit ner idag. Torö var ju brutalt. Jag sa ju det igår kväll. Att du aldrig lyssnar
Logga in för att svara.