Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Snökite › Hur "backar" man upp sin LEI-kite från snön?
-
Hur "backar" man upp sin LEI-kite från snön?
Publicerad av robinw på 19 november, 2006 vid 14:42Det finns ju linfästen i två av strutsen som man kan använda vid snowkiting, men hur??? Ska kiten ligga med LE ner i backen å så drar man eller??? Beskriv pedagogiskt, snälla.
ziik svarade 17 år, 12 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Det stämmer. Kiten ska ligga med Le ner och jag gjorde så här, men om det är rätt och rikgtigt kan jag inte lova. Det fungerade i vilket fall som helst. Någon annan kanske har ett bättre och säkrare förslag. :tongue:
1. Jag tog en 2 mm lina som jag satta fast i de båda strutarna så att linan bildade ett V. Linan gjorde jag så pass lång att mitten på detta V låg i höjd med ändarna på C:et.
2. Innan jag satte fast denna lina (gjorde en sådan lösning med lärkfot som man i “vanliga fall” använder sig av när man sätter fast sina linor) satte jag dit en länk/trädde på en länk från en vanlig kedja. Tog en som var så liten och lätt som möjligt. Viktigt är att länken kan löppa fritt på linan.
3. I länken knöt jag sedan dit ytterligare en 2 mm lina som gick nästan ända ner till bommen. Sista biten valde jag nämligen att använda mig av en 3 mm lina för att få lite bättre tag när man har handskarna på (onödigt tycker jag nog nu så här i efterhand).
4. Sedan kommer nu problemet med att man vill ha linan på ett ställe där den är lätt att nå utan att den också är i vägen. Jag fick då dit en liten karbin just ovanför depowern och med en gammal syrulle löste jag det så att linnan inte kunde åka iväg samtidigt som den löpte fritt genom karbinen och jag visste var den satt. Inte perfekt, men det fungerade.:grin:
En sak att tänka på när du ska göra detta är att inte göra linan för kort så att den drar kiten bakåt i vindfönstret. Jag ordnade med längden först efter att jag testat systemet. En annan sak du också bör tänka på är att det bildas en del kraft när du drar upp kiten på detta sätt. Du drar ju den nämligen rakt upp i powerzone för vad du gör när den lättat en bit från backen är att drar i bommen åt något håll så du får kiten att snurrar runt. Men se då upp här så att du inte står med näsan före. Kanta ordentligt. 😉
-
robinw wrote:Det finns ju linfästen i två av strutsen som man kan använda vid snowkiting, men hur??? Ska kiten ligga med LE ner i backen å så drar man eller??? Beskriv pedagogiskt, snälla.
Börja i lite vind och tänk på att glida med då du vänder och stiger kiten.Om du åker bräda och det blåse kan det lätt bli att du studsar om du håller emot.
Fast det bästa är att köpa en Ozone ! -
LANGENS_KITE wrote:robinw wrote:Det finns ju linfästen i två av strutsen som man kan använda vid snowkiting, men hur??? Ska kiten ligga med LE ner i backen å så drar man eller??? Beskriv pedagogiskt, snälla.
Börja i lite vind och tänk på att glida med då du vänder och stiger kiten.Om du åker bräda och det blåse kan det lätt bli att du studsar om du håller emot.
Fast det bästa är att köpa en Ozone !Kan bara hålla med….skaffa en Ozone.
Men…visst fungerar det att launch baklänges enligt tidigare beskrivning…inga problem….bara man tänker sig för. -
robinw wrote:Det finns ju linfästen i två av strutsen som man kan använda vid snowkiting, men hur??? Ska kiten ligga med LE ner i backen å så drar man eller??? Beskriv pedagogiskt, snälla.
Hehe, jag far val halla med de foregaende, kop en Ozone. Fast det gar fint med LEI med men skit i att gora ett V utan satt bara en lina till ena sidan. Du kommer aldrig vilja backa kiten rakt upp i alla fall. Oftast/alltid handlar det ju om att vanda pa den.
nic
-
Mmm just det, köp en Ozone var det ja. Nå’n som vet var jag sälja min njure så jag får råd med alla kitear jag vill ha? Jag tänker nog köra på lösningen med en lina där bak som jag frågade om.
-
robinw wrote:Mmm just det, köp en Ozone var det ja. Nå’n som vet var jag sälja min njure så jag får råd med alla kitear jag vill ha? Jag tänker nog köra på lösningen med en lina där bak som jag frågade om.
Funkar bra det å.
Kör på -
(fast da maste du kopa ett till quiver till sommaren)
nan maste ju saga nanting =)
-
kaj är på semester va? 😉
eller är det vapenvila?
lite humor detta…
//Joel -
hehe..
Kaj ar pa fuerte sa nagon maste halla stallningarna =)
For min del ar det egentligen alltid vapenvila =)
Logga in för att svara.