Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Hur bakar man en god GPS tävling?
-
Hur bakar man en god GPS tävling?
Publicerad av klang på 5 mars, 2007 vid 22:28LBWS kommer arrangera en liten Freestyle tävling i slutet av augusti, 25-26/8. Jag har funderat lite om vi inte skulle klämma in någon form av GPS Speed event samtidigt. Tyvärr är inte augusti 100% vindsäkert, och så krockar det med Formula i Vejbystrand… men ändå…
Är det möjligt att göra följande:
1.) Alla GPS:er rensas innan man går på vattnet, en högtidlig cermoni omgiven med sensuell Time Keeper (TK) vinddans.
2.) När batteri/minne blir fullt, eller paus behövs, plockar tävlings TK:n datan och man kan gå ut på vattnet igen. TK:n sammanställer GPS data kontinuerligt och presenterar delresultat på anslagstavla eller motsvarande.
3.) När dagens tävlingstid är slut sammanställer TK:n datan och vinnare koras.
Jag gissar på att 3st TKs kan hantera 30st seglare och presentera slutresultat efter 120 minuter. (Då har man hunnit rigga/tagga ner, käkat sin pizza, och knäcka sin första sportdryck). Det kan ju dessutom ta en bra stund att tanka över GPS datan till PC så man får väl rigga upp ett gäng laptops och låta tävlande komma ur vattnet gruppvis.
Om man gör så här får man lite av laserpistolskyttets fördelar (spänningen)och samtidigt slipper frysa i väntkön. Problemet som man får leva med är väl administrationen, som förhoppningsvis inte kollapsar…
??
/Klang
jester svarade 17 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 46 Svar -
46 Svar
-
Jag tror detta skulle vara utmärkt. Det blir friare med GPS och tex habo Ljung är rätt begränsat område vilket gör att det ändå kan kännas som en tävling och inte bara individuellt åkande.
Det som jag tycker är enklast är att man under tävlingens gång går endast på displayvärdet om inte detta är helt åt pipan missvisande. Tex alla har genomsnitt på 25 knop och en har 38 knop. Då kan man ju köra 1 timme och sedan gå upp och rapportera in detta och på så sätt få löpande info om hur det går i tävlingen. Man har ju ca 5 timmar att spela in i GPS:en så man kan ju ha en begränsad tid mellan tex 11:00 och 16:00 eller så. Kanske ha med en lunchpaus med där man kan stänga av GPS:en i mellan.
Jag tror att med detta sätt att lägga upp det kan även “administratören” få lov att åka lite fort han med.
Sedan läser man in resultaten mot slutet av tävlingen eller var för sig på kvällen och lägger upp på GPS-Speedsurfing.com. Man kunde väl skapa ett event och knyta sitt resultat till och sedan ser man vinnaren.
Sedan på höstfesten som jag är övertygad att Klang “festfixaren” kan dra ihop, har vi en liten prisutdelning för att kora LBWS speedchampion. Och har vi tur kanske det även blir en “Fullt ös” mästare med att kora samtidigt.
Kommentera gärna…
-
En sak till: Jag har bärbar dator och kabel till Foretrex GPS om det skulle behövas.
-
Kolla lbjs inbjudan till SweSpeed West Cup nu i vår. Väldigt enkelt att administrera, men samtidigt kul då man samlas på samma spot. Nackdelen med det upplägget är ju att man inte får reda på resultatet förrän dagen efter…
-
Jester;368349 wrote:Kolla lbjs inbjudan till SweSpeed West Cup nu i vår. Väldigt enkelt att administrera, men samtidigt kul då man samlas på samma spot. Nackdelen med det upplägget är ju att man inte får reda på resultatet förrän dagen efter…
Ja, superbra idé Klang. Jag stöttar dig/er till 100%, men precis som jesper säger kolla av lite med lbj då han har erfarenheter av detta sedan förra året. (dumt att uppfinna hjulet flera gånger…)
-
Jester;368349 wrote:Kolla lbjs inbjudan till SweSpeed West Cup nu i vår. Väldigt enkelt att administrera, men samtidigt kul då man samlas på samma spot. Nackdelen med det upplägget är ju att man inte får reda på resultatet förrän dagen efter…
Kanske skull man komplettera med en prel. lista där deltagare skriver upp sina max under tävlingens gång?
-
Snackade precis med lbj och fick en massa bra tips. Jag håller även med lbj att det är intressant att få delresultat, det blir framförallt mer spännande för evenuella åskådare.
Om man skall köra många deltävlingar, och en final, tror jag också att hanteringen med att läsa och filtrera GPS resultat på plats vid varje tillfälle blir för mycket.
Men om man bara vill köra En GPS speedtävling där priser delas ut av sponsorn kan det vara smidigt om denna prisutdelning sker under någon cermoniell hantering, så att sponsorn får den exponering som denne betalar för. Då återkommer vi till det faktum att resultatet behöver komma fram på plats innan deltagarna har smitit hem.
Suveränn idee med cup:en lbj, hoppas man kan komma upp och få lite stryk under året 😛
/Klang
-
Suveränn idee med cup:en lbj, hoppas man kan komma upp och få lite stryk under året 😛
Du är varmt välkommen! Dessutom lär vi nog dyka upp i Skåenalnd nu till våren. Läge o piska skiten ur era sjöbrisar där nere… 😀
-
joth;368344 wrote:En sak till: Jag har bärbar dator och kabel till Foretrex GPS om det skulle behövas.
Bra Jonas. Skicka den till mig. Du kanske blir belönad i framtiden
-
@Klang 368360 wrote:
Men om man bara vill köra En GPS speedtävling där priser delas ut av sponsorn kan det vara smidigt om denna prisutdelning sker under någon cermoniell hantering, så att sponsorn får den exponering som denne betalar för. Då återkommer vi till det faktum att resultatet behöver komma fram på plats innan deltagarna har smitit hem.
Om du vill ha fram ett resultat direkt och vill ha något som är kul för publiken tycker jag att du skall göra något radikalt typ:
Avsätt en timma för speed-tävlingen. Samla alla speedsters runt resultattavla och skjut startskott.
Folk får springa till prylarna på stranden och ut och bränna.
Deltagarna får själva bestämma när de under tävlingen skall in och registrera. När timman är slut skall alla ha tre farter registrerade. Hastigheten är det som visas i displayen. Man springer alltså upp till tavlan och registrerar sin speed och visar att displayen är nollad innan man får springa ut till vattnet igen.
Den som inte har tre registreringar när timmen är slut får fylla på med den långsammaste tiden från någon deltagare.
Högsta medelvärdet vinner.
Är man nervös för att displayvärdet inte är exakt nog, kör en och en halvtimma då och fem registreringar, el liknande.
Detaljerna kan man säkert slipa. Det skulle nog bli väldigt kul och vild action.
-
@fredrik.ygge 368385 wrote:
Om du vill ha fram ett resultat direkt och vill ha något som är kul för publiken tycker jag att du skall göra något radikalt typ:
Avsätt en timma för speed-tävlingen. Samla alla speedsters runt resultattavla och skjut startskott.
Folk får springa till prylarna på stranden och ut och bränna.
Deltagarna får själva bestämma när de under tävlingen skall in och registrera. När timman är slut skall alla ha tre farter registrerade. Hastigheten är det som visas i displayen. Man springer alltså upp till tavlan och registrerar sin speed och visar att displayen är nollad innan man får springa ut till vattnet igen.
Den som inte har tre registreringar när timmen är slut får fylla på med den långsammaste tiden från någon deltagare.
Högsta medelvärdet vinner.
Är man nervös för att displayvärdet inte är exakt nog, kör en och en halvtimma då och fem registreringar, el liknande.
Detaljerna kan man säkert slipa. Det skulle nog bli väldigt kul och vild action.
Hahaha… låter jäkligt kul 😀 så blir det!
Och inte nog med det, vi placerar tavlan en bit från standen in i skogen, ca: 500 meter bort. De 500 meterna till tavlan är kantad med diverse funktionärer som man måste slå ner med sin speed planka. Shit, detta kommer bli årets multisport event ;-).
/Robert
-
@Jester 368361 wrote:
Du är varmt välkommen! Dessutom lär vi nog dyka upp i Skåenalnd nu till våren. Läge o piska skiten ur era sjöbrisar där nere… 😀
Hahahaha… verkar som Jester är taggad… vi får se till och sätta upp mjuka kuddar vi stranden ifall någon får problem med att bromsa in farten… 😀
/Robert
-
Klang;368395 wrote:Hahaha… låter jäkligt kul 😀 så blir det!
Och inte nog med det, vi placerar tavlan en bit från standen in i skogen, ca: 500 meter bort. De 500 meterna till tavlan är kantad med diverse funktionärer som man måste slå ner med sin speed planka. Shit, detta kommer bli årets multisport event ;-).
/Robert
Skitbra. Då kan du även räkna i 2 st 500m repor i resultatet!!
Logga in för att svara.