Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur bakar man en god GPS tävling?

• jester

Medlem
    6 mars, 2007 vid 13:42

Anar viss ironi i inläggen, men Ygges lösning är direkt obra i mitt tycke. Varför hålla på o slösa med kraft som man hellre lägger på att speeda?

Det är bara att inse att vindsurfing generellt och speciellt speedsurfing inte lär bli någon större publiksport, tyvärr. Bättre o se till att deltagarna har kul, i mitt tycke.

• oaxen

Medlem
    6 mars, 2007 vid 13:53

Instämmer med Jester. Skit i att fundera på hur det ska bli så publikvänligt som möjligt – satsa på att det ska vara så deltagarvänligt som möjligt. Om dte är bra förhållanden vill väl alla segla så mycket som möjligt?!

Med rätt mjukvara borde man ju kunna automatisera GPS-tömningen så att alla tankar ur och sedan borde ett utvecklat program på egen hand kunna rensa spikar och presentera en resultattavla ganska omgående.
    Det finns ju inte ännu, men det kommer nog.

• fredrik-ygge

Medlem
    6 mars, 2007 vid 14:47

Förslaget var faktiskt allvarligt menat och jag tror det skulle vara väldigt kul för just deltagarna. Tror att det finns stora poänger både med att samla deltagarna och att få resultat direkt.

För dem som vill tävla “fritt i 10s average” finns ju redan gps-speedsurfing, den svenska cupen som getwet annonserat, och dest västkustska som Bjärkling annonserat. Kan vara en poäng att inte ha ännu en tävling på exakt samma format.

Är man rädd att registrering på stranden skall ta för mycket tid / kraft kan man ju alltid sätta “tavlan” i en båt på seglingsbart djup.

Smaken är dock som baken och det var bara ett förslag.

Edit:
    PS. Har förresten skrivit ett java-program som automatiskt rensar spikar och räknar ut alla grundhastigheter. Om någon java-kunnig skulle vilja ha det för att enligt Oåxens förslag skriva en liten rutin för multi-gps-nedtankning och att snabbt fixa en resultattavla på beachen är det bara att höra av sig.

• jester

Medlem
    6 mars, 2007 vid 15:01

Alla har rätt o tycka som man vill. Var inte ditt inlägg som jag anade viss ironi i, Ygge. Men att sätta en snubbe i seglingsbart djupt vatten med en lite walkie talkie låter som en bra idé.

• the_novice

Medlem
    6 mars, 2007 vid 19:12

@Jester 368456 wrote:

Alla har rätt o tycka som man vill. Var inte ditt inlägg som jag anade viss ironi i, Ygge. Men att sätta en snubbe i seglingsbart djupt vatten med en lite walkie talkie låter som en bra idé.

Det beror nog lite på vilken spot man tänker på kanske. I fiskebäck brukar ju badstranden funka bra (har ju varit “beachstart” i flera slalom race där förut), men i Torkelstorp så skulle jag inte vilja ha en strandstart, är väl ca 400 m att bära grejorna beroende lite på hur rädd man är om sin fena…

Men längst ut på piren i TT skulle man väl kunna ställa en gubbe med walkie talkie?

• lbj

Medlem
    6 mars, 2007 vid 21:04
    fredrik.ygge;368451 wrote:
    PS. Har förresten skrivit ett java-program som automatiskt rensar spikar och räknar ut alla grundhastigheter. Om någon java-kunnig skulle vilja ha det för att enligt Oåxens förslag skriva en liten rutin för multi-gps-nedtankning och att snabbt fixa en resultattavla på beachen är det bara att höra av sig.

Du de där verkar ju jättebra. Kan du fixa ett sådant till mig med en liten rutin så jag förstår hur du menar. Jag skulle också behöva ett program som plockar ut inlagda resultat från GPS speedsurfing och lägger in dom med automatik i Sailwave. Det skulle underlätta resultatredovisningen oerhört. När kan detta vara klart Ygge?
    SweSpeed West Cup Våren 2007 startar 1 april

• klang

Medlem
    6 mars, 2007 vid 22:17

@fredrik.ygge 368451 wrote:

Förslaget var faktiskt allvarligt menat och jag tror det skulle vara väldigt kul för just deltagarna. Tror att det finns stora poänger både med att samla deltagarna och att få resultat direkt.

För dem som vill tävla “fritt i 10s average” finns ju redan gps-speedsurfing, den svenska cupen som getwet annonserat, och dest västkustska som Bjärkling annonserat. Kan vara en poäng att inte ha ännu en tävling på exakt samma format.

Är man rädd att registrering på stranden skall ta för mycket tid / kraft kan man ju alltid sätta “tavlan” i en båt på seglingsbart djup.

Smaken är dock som baken och det var bara ett förslag.

Edit:

Förlåt, Ygge!

Jag nappade direkt på ditt förslag, men min bisarra fantasi skenade iväg, jag såg verkligen Robban och Jesper springandes omkring med sina speed plankor och banka skiten av oss funktionärer… kan fortfarande se det framför mig så jag var bara tvungen att skriva av mig om min psykadeliska upplevelse… 😀

Tack för alla kommentarer, tycker detta är en nyttig diskussion för framför allt oss arrangörer. Fortsätt gärna peppra in mer ideer!!!

Om vi nu kommer loss i Augusti, och kör ett GPS race i Habo, så blir det åt det mer publikvänliga hållet, det ska nog bli kul ska ni se. Håller med Ygge när han skriver att det är bra att experimentera lite och hitta nya roliga tävlingsformat. Oavsett så ska inte systemet inkräkta så att åkningen blir mindre rolig.

Ingen orkar köra 3 PB timmar i sträck, när man kommer upp för vila och tankar av sin GPS får vi automatiskt delresultaten, easy as that. Det här med heat tycker jag är skoj, man räknar ihop flera resultat och det blir spänning under hela dagen då man hoppar upp och ner på listan.

Ygges idee med att köra på begränsad tid låter också kul, blir mer mingel mellan heaten tror jag. Heat tiden borde vara avsatt så att man åtminstone hinner köra några repor, snabbt byta bräda/segel/fena, och köra ett gäng till…

Ygge, vi skulle verkligen underlätta GPS data filtreringen om vi kunde använda ditt excellenta Java program för att rensa spikar. Om det inte finns något automatiserat sätt att ladda till PC gör inget, det är inte så mycket UI ändå. När du har tid och ork får du gärna skriva några rader hur man använder det och sedan posta det på konfen på något sätt. Bra om vi får det testkört i god tid innan tävlingen.

/Klang

• the_novice

Medlem
    7 mars, 2007 vid 08:41

Fast jag ser nog hellre att man inte byter prylar mitt i heaten utan att man gör detta mellan heaten istället. Då får alla gjort ungefär lika många repor på dom prylarna man valt för heatet. Det ger väl mer intensiva heat och det blir till att göra det bästa av situationen med dem prylar man valt…

• klang

Medlem
    7 mars, 2007 vid 09:12

@The_Novice 368594 wrote:

Fast jag ser nog hellre att man inte byter prylar mitt i heaten utan att man gör detta mellan heaten istället. Då får alla gjort ungefär lika många repor på dom prylarna man valt för heatet. Det ger väl mer intensiva heat och det blir till att göra det bästa av situationen med dem prylar man valt…

Sant, det blir nog mest spännande och mindre strul! Dessutom kan man göra heaten lite kortare.

/Klang

• lbj

Medlem
    7 mars, 2007 vid 09:29

Kul, med alla dessa förslag. Vet bara inte riktigt vad jag skall komplettera inbjudan med??
    Min tanke var ju att ha en så enkel tävlingsform som möjligt. Att sätta upp massa regler kräver en organisation som övervakar dessa regler och då blir de ju mindre tid för segling. Jag efterlyser ideer om hur vi kan förenkla ytterligare i inbjudan
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47520

• joth

Medlem
    7 mars, 2007 vid 09:33

Känns som att det börja närma sig en kul tävlingsform. Klang det gäller väl bara att få till administrationen på ett smidigt sätt om man nu skall ladda ner resultaten mellan varje heat.

Ygges program skulle ju onekligen vara ett lyft om det finns tillgängligt. Spikstädning e ju mest tidsödande. Men om man bara rensar och tar ut avarage och lägger i tex excel borde det vara hanterbart.

Att det skall vara smidigt är väl för att alla skall kunna segla. Jag skulle inte vilja sitta på land och glo en hel sådan här dag.

Så ex:

4 Heat om vardera 30-45 minuter med 30min pause mellan varje för justeringar av utrustning och inrapportering av data.

Alla startar samtidigt från land och får hålla koll på tiden via sina GPS:er. In och lämnar GPS till admin. Resultatet sammanställs och skrivs upp på tavlan för allmän beskådan. Sedan sammlas man igen för ytterligare en gemensam start vid utsatt tid.

Vid många deltagare så kanske man får köra med display mellan varje heat och tanka resten vid en längre pause mellan heat 2 och 3 och/eller efter 4:e heatet.

• jester

Medlem
    7 mars, 2007 vid 09:48

Jag tycker snarare tvärtom. Köra aningens längre heat så man har tid o byta utrustning. Inte kul om vinden droppar lite strax efter heat-start, och man hamnar på botten mest hela tiden, medans lättviktarna planar… Inte kul, och inte rättvist.

Blir lite extra admin för “domarna” med heat-biten oxå då man måste klippa ur info från gpx-filen för den tid heatet varar, för man vill ju fortfarande behålla möjligheten att posta hela dan som en session på gps-speedsurfing.com

• joth

Medlem
    7 mars, 2007 vid 09:58

@Jester 368615 wrote:

Jag tycker snarare tvärtom. Köra aningens längre heat så man har tid o byta utrustning. Inte kul om vinden droppar lite strax efter heat-start, och man hamnar på botten mest hela tiden, medans lättviktarna planar… Inte kul, och inte rättvist.

Blir lite extra admin för “domarna” med heat-biten oxå då man måste klippa ur info från gpx-filen för den tid heatet varar, för man vill ju fortfarande behålla möjligheten att posta hela dan som en session på gps-speedsurfing.com

Jo, det är väl just det som är problemet. Saxa info ur gpx-filen. Jag tror egentligen att det smidigaste är att ta displayvärdet efter varje heat och sedan nollställa.

Då blir det ju lite annan tävling med. Att man inte får avarege kan väl kvitta, snabbaste display genomsnitt efter 4:a heat vinner. Det blir tempo i tävlingen och resultatlistan kommer att ändras hela tiden. Mer publikvänligt tycker jag.

Vill man sedan så kan man ta och posta sin session på gps-speedsurfing.com och se det verkliga resultatet. men för tävlingens skull spelar det inte någon roll. Det blir ju ändå lika för alla. Har man turen att få vindbyn precis rätt i ena heatet så får någon annan det i nästa.

Men sedan så är väl det iof grejjen med att ha en anorlunda speedtävling. Det finns risk att man inte får till något bra i ett heat. Men kan vara desto bättre i ett annat. Detta när det gäller prylbytet då alltså.

• klang

Medlem
    7 mars, 2007 vid 10:44

@lbj 368607 wrote:

Kul, med alla dessa förslag. Vet bara inte riktigt vad jag skall komplettera inbjudan med??
    Min tanke var ju att ha en så enkel tävlingsform som möjligt. Att sätta upp massa regler kräver en organisation som övervakar dessa regler och då blir de ju mindre tid för segling. Jag efterlyser ideer om hur vi kan förenkla ytterligare i inbjudan
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47520

Jag vet inte om jag själv skulle orka fixa med all admin om jag skulle arrangera mer än två GPS tävlingar. Jag tycker ditt förslag om att man postar inom några dagar på GPS speed surfing är helt ok, viktigare att det blir fler events.

/Klang

• klang

Medlem
    7 mars, 2007 vid 11:02

@Jester 368615 wrote:

Jo, förstår vad du menar. Kanske är det så att ni som faktiskt slåss om topp 10 har lite andra krav än jag t.ex. som inte har så mycket prylar att byta mellan.

Så, vi förbjuder inte byte av utrustning men försöker ändå hålla heattiderna begränsade. Om man direkt märker att man kommer ut med fel prylar skall man ändå hinna med ett 10min byte och ändå hinna med ett gäng repor.

Vad ska man räkna på i tid att det tar att göra kryss till en position för bra vinkel för en repa, 1-2 kryss? 5, 10, 15min?

Och hur många repor behöver man för att få en tillräkligt bra average, 10/20/30st för ett heat?

/Klang

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur bakar man en god GPS tävling?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.