Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Hur bakar man en god GPS tävling?
-
Klang, med det upplägget som LBJ o Co redan har satt så är det iaf minimalt med adminsyssla och det bör vara hur enkelt som helst att på samma sätt bestämma tävlingstillfälle.
Det blir kanske inte så publikvänligt men det får man väl stå ut med. Vi får väl ha slalom eller freestyle till det. Segelsnurrarna fångar nog publik mer än ett gäng slörande knopjägare. Det är väl bara att inse det faktumet.
Du vara chef dock på tävlingsavdelningen i LBWS. Jag vara hjälpreda…
-
Känns som att det blev många ämnen i en tråd och jag är nu inte riktigt klar över läget.
Klang, det här var väl menat som en specifik tävling i samband med annan freestyletävling, inte del av en cup eller förslag till att ändra SweSpeed cupen? Det blev t.ex. tal om resultatregistrering i Fiskebäck eller Torkelstorp som jag inte riktigt väntat mig.
Lars, idéerna var inte synpunkter på cupen. Den verkar ju klockren som den är och de som tänker vara med där verkar ju helt lyckliga med det formatet. Mitt program rensar spikar i GPS-filer och räknar ut resultat. Du har ingen glädje av det för att tanka ut data från gps-speedsurfing och lägg in i resultatprogram. Om du däremot snabbt skulle vilja kolla alla gpx-filer så att alla deltagare rensat sina filer korrekt så att inga felaktiga resultat kommit med skulle du kunna ha glädje av programmet.
Klang, du får som sagt gärna mitt program. Om du har någon i omgivningen som är programeringsvan kan du också tänka i helt nya banor: det är t.ex. inte många rader som skall till för att ni skall kunna tävla i helt andra saker än ren raktfram-speed. Man kan t.ex. istället tävla i (i) flest planingsgippar på en halvtimma, (ii) snabbast in från en linje, runt en rundningboj nära land och ut igen över linjen och allt annat möjligt man kan komma på. Jag har pm:at dig mitt tel nummer om du vill diskutera detta.
Kolla också tävlingfunktionerna i GPSar. Det är ett väldigt coolt och kraftfullt program. Se t.ex. http://gpsactionreplay.free.fr/index.php?menu=3&event=defiWind Avsaknad av automatisk spikrensning kan ju dock vara kritiskt om ni skall ha snabba resultat.
-
@fredrik.ygge 368639 wrote:
Känns som att det blev många ämnen i en tråd och jag är nu inte riktigt klar över läget.
Klang, det här var väl menat som en specifik tävling i samband med annan freestyletävling, inte del av en cup eller förslag till att ändra SweSpeed cupen? Det blev t.ex. tal om resultatregistrering i Fiskebäck eller Torkelstorp som jag inte riktigt väntat mig.
Lars, idéerna var inte synpunkter på cupen. Den verkar ju klockren som den är och de som tänker vara med där verkar ju helt lyckliga med det formatet.
Stämmer Ygge, jag vill inte ändra på Lars concept som jag tycker är suvveränt för de kommande cup:erna. De ideer jag ventilerar är i samband med en större freestyle tävling med sponsorer etc på plats.
/Klang
-
YGGE!
Av vilka skäl vill man inte automatisera spikborttagningen i t ex GPSar?
Är det lätt hänt att man sorterar bort riktiga mätvärden?
På dig låter det som om det skulle vara möjligt att få till följande i en GPS-tävling:
1. Alla tävlar fram till klockan 17.00 och tankar sedan ur sina GPS-data i en bärbar dator.
2. Datorns Ygge-program presenterar en resultatlista med alla placeringar i de klasser som gäller för dagen(förvalt).
3. Klart – prisutdelning!
Som en extra krydda rapporterar seglarna in sina max GPS-display under tävlingsdagen manuellt.
Kunde man sedan koppla ihop Ygge-programmet med SailWave vore det ju fulländat.
-
@joth 368629 wrote:
Klang, med det upplägget som LBJ o Co redan har satt så är det iaf minimalt med adminsyssla och det bör vara hur enkelt som helst att på samma sätt bestämma tävlingstillfälle.
Det blir kanske inte så publikvänligt men det får man väl stå ut med. Vi får väl ha slalom eller freestyle till det. Segelsnurrarna fångar nog publik mer än ett gäng slörande knopjägare. Det är väl bara att inse det faktumet.
Du vara chef dock på tävlingsavdelningen i LBWS. Jag vara hjälpreda…
Jo, det är klart. GPS Speed har väl emot sig att resultat naturligt blir fördröjt och på sätt en odramatisk sport att titta på, men fullt ös för de tävlande. I andra änden av skalan har vi laserpistol som ger möjligheter för publik att hänga med.
/Klang
-
Oåxen;368650 wrote:YGGE!
Av vilka skäl vill man inte automatisera spikborttagningen i t ex GPSar?
Är det lätt hänt att man sorterar bort riktiga mätvärden?
På dig låter det som om det skulle vara möjligt att få till följande i en GPS-tävling:
1. Alla tävlar fram till klockan 17.00 och tankar sedan ur sina GPS-data i en bärbar dator.
2. Datorns Ygge-program presenterar en resultatlista med alla placeringar i de klasser som gäller för dagen(förvalt).
3. Klart – prisutdelning!
Som en extra krydda rapporterar seglarna in sina max GPS-display under tävlingsdagen manuellt.
Kunde man sedan koppla ihop Ygge-programmet med SailWave vore det ju fulländat.
Det skulle sitta finfint de. Ygge skynda, skynda
-
Ha ha ha! Ni är galna!
Oåxen:
Jag tror inte det finns någon principiellt motsånd till att lägga in det automatiskt i GPSar. Tror bara att det är en resursfråga. Jag har varit i lite kontakt med Yann som skrivit programmet och han håller tydligen på att strukturera om allt just nu. Det kommer säkert en del sådant här framgent (såvida inte alla byter till Edge så snabbt att det blir ointressant). I alla de filer jag testkört har spikarna varit mycket karaktäristiska och det känns extremt osannolikt att man skulle utesluta giltig data. För att sätta sitt huvud på det måste man dock testa på mycket mer data. (För kite:are är det så extrema värden att det verkar lite trixigare. Testkörde någon fil av super 50 knop+ surfarn och tror att han accelererade 30 knop på 2s.) Man måste också ha tydliga regler på när man får börja registrera “runs” igen efter en spik. Jag har inte lyckats hitta info någonstans om vad det exakta kravet är på t.ex. gps-speedsurfing.Jag tror på fullt allvar att tävlingsförslaget du skissar är realistiskt. Jag är dock inte dum nog att säga att “jajamensan fixar jag på min fritid”, för att sedan sitta där på tävlingsdag med skrikande surfare på ena sidan, skrikande sponsorer på andra och NullPointerException på skärmen. Inte ens tillrop som “upp till bevis” biter! För att det skall bli bra behövs det fler engagerade än jag och det bör hårdtestas av flera personer parallellt innan man baserar en tävling på det. Är det några som är på så delar jag gärna med mig och hjälper till med delar.
Personligen håller jag dock fortfarande på GPS-display, tavla på stranden, action, dramatik och tumult!
Syftet med programmet är från början helt av det personliga intresset att analysera gippar och annat.
-
@Klang 368654 wrote:
Jo, det är klart. GPS Speed har väl emot sig att resultat naturligt blir fördröjt och på sätt en odramatisk sport att titta på, men fullt ös för de tävlande. I andra änden av skalan har vi laserpistol som ger möjligheter för publik att hänga med.
/Klang
Fast det är väl inget som hindra att man visar upp sin GPS hastighet efter varje repa om det finns någon i en båt (alt. ett torn) med walkie talkie?
Blir ju väldigt likt Laser konceptet fast möjligen mindre nogrannt? -
@Jester 368615 wrote:
Jag tycker snarare tvärtom. Köra aningens längre heat så man har tid o byta utrustning. Inte kul om vinden droppar lite strax efter heat-start, och man hamnar på botten mest hela tiden, medans lättviktarna planar… Inte kul, och inte rättvist.
Det behöver ju inte spikas här och nu. Men även som lättviktare så sjunker man faktiskt på speedbrädor, och i andra änden av spektrat så blåser vi bort medans alla tungviktare bara myser och kör vidare…
Orättvisa tycker jag inte man skall se det som utan snarare att man behöver känna sin utrustning och begränsning. I formula hamnar man ofta i liknande situationer under tävling och det ger bara en extra “krydda” tycker jag.
-
@joth 368616 wrote:
Jo, det är väl just det som är problemet. Saxa info ur gpx-filen.
Kan inte vara farligt jobbigt att konfigurera t.ex. mitt program för att läsa hastigheter under vissa tider (heat) så att det sker automatiskt. Dock får man verkligen se till att tidszoner och annat stämmer. Jag ligger t.ex. alltid två timmar fel i GPSar av anledning jag inte orkat gräva ner mig i.
-
@The_Novice 368731 wrote:
Fast det är väl inget som hindra att man visar upp sin GPS hastighet efter varje repa om det finns någon i en båt (alt. ett torn) med walkie talkie?
Blir ju väldigt likt Laser konceptet fast möjligen mindre nogrannt?Jo, så kan man också göra. Och så behöver man bara rapportera när man har ökat sitt max. Och om man sedan kombinerar detta med att man tankar av sin GPS mellan heaten och dessa filtreras… jo.. låter rätt ok faktiskt!
/Klang
-
Hur fungerar det på internationella tävlingarna (ej GPS) på Pozo och Karpathos. Kör de med laser pistol, eller är det någon form av synkad tidtagning?
/Klang
-
Ygge, jag har också haft det problemet om/när jag laddar över från GPS’en direkt med GPSAR men med Get7toWin så har jag inte det problemet, alltså har inte jag heller grävt ned mig i det utan kör med get7towin. Gps en har väl annars inbyggd klocka (eller kollar mot sateliter) så det borde väl egentligen inte vara några problem, men det har man ju hört förr…
Logga in för att svara.