Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur bär ni er åt?????

• Hur bär ni er åt?????

Publicerad av jackeman på 13 september, 2004 vid 16:05

Nu i helgen så var jag i haga park och åkte. Söndagen var en perfekt dag med VIND. Problemet jag hade var att jag tappade en massa höjd hela tiden. (jämfört med alla andra som var där) Jag körde med 6.0 segel och har en skate 112. Jag vet inte hur mycket det blåste men säkert 10m/s. Ett annat problem jag hade var ,så fort jag satte fötterna i stropparna så var det som om trycket i seglet försvann, och brädan gick upp mot vinden.
    Vad kan jag göra för att ta mer höjd, och att fortsatt ha tryck i seglet???

g_l svarade 20 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • judo-freddan

Medlem
    13 september, 2004 vid 16:54

Jag kan se två möjligheter: 1. Du har för lite fart, d v s halvplanar bara när du försöker komma i stropparna. Mer fart + att du är säker på att du slörar (faller av ordentligt med vinden) är lösningen isåfall. 2. Du tittar på fötterna när du försöker komma i stropparna + strulet med balansen gör att du omedvetet går upp i vind (och det är när man går upp i vind med dålig fart som man tappar allt tryck i seglet.) Lösningen här är att öva på att ALDRIG titta på fötterna när du vill komma i stropparna även om det kan innebära en läskig känsla och kanske ett kastfall eller två innan du lär dig. Nu kan du fokusera på att hålla slören så att du inte lovar upp och tappar fart. Det är först när du väl är stadigt i stropparna och planar med bra fart som fenan ”bär” och du kan börja ta höjd. Om du är på väg åt ”tjotaheiti” ner med vinden och känner att det är dags att göra något åt det kan det vara bättre att försöka ta höjd utan att plana.

En sak till: Det kan lätt bli så att eftersom stropparna inte är placerade längs mittlinjen av brädan så trycker man ner den sidan man står på och fotstyr alltså upp i vind. Det motverkar man genom att sträcka på vristerna, d v s fotstyra åt andra hållet.

Hoppas detta kan hjälpa.

• 125_liter

Medlem
    13 september, 2004 vid 18:49

Tack!!!
    Jag har samma problem…
    grin.gif

• mickez

Medlem
    13 september, 2004 vid 18:59

Vilken fot går ni i med först? Om det är precis på gränsen till planing och jag går i med bakre foten först så går den upp i vind direkt (p.g.a att man sätter tyngden på fenann/kanten så den går upp i vind)

Se till att ni har en stabil hållning och balans i seglet, fall av, sätt in främre foten, fortsätt slöra, sätt i bakre, luta er utåt och ”dra” riggen mot vinden för o fånga mycket vind, sväng upp mot vinden för halvvind och skota in = voila kryss!

• anonym-anvandare

Medlem
    14 september, 2004 vid 05:36

Tack för tipsen nu är det bara ut och öva, öva, öva, osv

• edgedaniel

Medlem
    14 september, 2004 vid 07:46

Testa att höjja upp bommen en decimeter och se om det gör någon skillnad

• basse

Medlem
    14 september, 2004 vid 07:52

..upp med bommen bara!!

• anonym-anvandare

Medlem
    14 september, 2004 vid 08:16

Då blir det att köpa längre tampar till selen. Hur påverkar placeringen utav mastfoten???

• g_l

Medlem
    14 september, 2004 vid 10:07

Innan du köper allt för långa tampar: tänk på att bommen kommer lägre när du planar snabbare och har seglet mer lutat. Kanske du borde köpa ett par variotampar och prova dig fram.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur bär ni er åt?????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.