Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur behandla cambers vid riggning??

• Hur behandla cambers vid riggning??

Publicerad av anonym-anvandare på 17 april, 2000 vid 11:06

Hej,
    Jag undrar om man skall lägga rätt cambern mot masten först och sen dra nedhalet, eller om man för dra ned först
    och sen försöka snäppa cambern på plats!?

Jag har nämligen ett one-cam segel som jag blir konfys på varje gång jag riggar det; brukar dra ned med cambern på
    plats, men det skaver styggt på kolmasten och är jobbigt som f-n!

Tack på förhand,
    /Ludde

anonym-anvandare svarade 25 år sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • ponta

Medlem
    17 april, 2000 vid 12:55

Om cambern skaver mot masten när du drar i nedhalet så tycker jag att du ska vänta med att trycka dit cambern tills du är klar med nedhalet, så gör i alla fall jag. Har du tänkt på att lossa så mycket som möjligt på lattan där cambern sitter så att cambern inte trycker så mycket mot masten, om cambern sitter hårt tryckt mot masten när du drar nedhal så blir det ju jävligt jobbigt och nötande.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 april, 2000 vid 14:57

Sätt på bommen och dra uthal efter du har dragit lite nedhal.. sen är det lätt att poppa på cambern, sen drar du fullt nedhal….

• anonym-anvandare

Medlem
    17 april, 2000 vid 16:46

Hallå, hallå, det beror helt och hållet vilket segel det är, är det north t ex trycker man in masten, sätter på bommen, drar i uthal, trycker på camsen, drar i nedhal, har man däremot tex Simmer och Pryde, sätter man in masten i camsen med en gång och drar nedhal…..så det så

• linsurfer

Medlem
    17 april, 2000 vid 19:04

Håller fullständigt med. Följ tillverkarens rekommendationer.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 april, 2000 vid 19:13

Det beror på vilket Simmer du menar o vilken storlek. Jag har haft Simmer SC5:or o då ska de två översta ligga lösa tills du har dragit 3/4-delars ned hal. De poppar loss annars på de större storlekarna. Från 7,8-9,3.
    SWE 496.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 april, 2000 vid 11:04

Tack för info – kul att se att det inte var så självklart i alla fall,
    slipper man känna sig som en riktig fete-idiot! 😀

Lev väl!

• anonym-anvandare

Medlem
    24 april, 2000 vid 19:03

En riktig ”killer” är att sätta dit bommen och dra uthal innan du ens börjar dra nedhal, då vinner du två saker. 1-cambern kan inte hoppa av masten och 2-belastningen från cambern mot masten minskar rejält. ”Nackdeln” är att du måste flytta om bmmen på masten ca. en gång, men för dom som svurit över avhoppande cambers är det otroligt mycket snabbare att rigga så.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur behandla cambers vid riggning??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.