Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur bemöts kunder…?
-
Svar till:
Jag förstår nog inte riktigt hur du/man kan tycka att man kan förvänta sig sig 3-400 spänn rabatt på ett segel för 2-3000. Varesig det är ren rabatt eller att de köper ditt segel som de sedan knappt kan sälja. Det är inte självklart så att de är bättre att sälja ett segel för 2600 än att inte sälja det för 3000…
Att du blivit dåligt bemött är en annan sak och DET har man inte råd med som handlare.
/adde
[/ QUOTE ]
Håller med helt och hållet. Att komma in med ett gammalt och dessutom trasigt segel och tycka att det är “nästan deras skyldighet att ta emot detta” är ju för fan pinsamt. Även om du handlat det hos dem så är ju 3-400 rabatt på ett 2-3000 kronors segel väldigt mycket. Att försäljaren var dryg är ju en annan sak. Jag står inte ut med sådana heller…
-
“Det är inte självklart att det är bättre att sälja ett segel för 2600kr än att inte sälja det för 3000kr”, var vänlig utveckla logiken i detta resonemang är du snäll!
-
Om “nästa kund” är villig att betala fullt pris för seglet så har han ju förlorat 400 spänn på affären. Givet att “nästa kund” kommer innom den tid som han kunde tjänat in 400 spänn på räntan.
I vissa fall kan det såklart vara bättre att sälja med förlust – eller liten vinst – än att sälja med större vinst senare. Tex, kan han ju frigöra kapital för att köpa ett nytt segel som han kan sälja med bättre vinst.
/adde
-
självklart ska sossarna på SP ta seglet som inbyte och slänga skiten om de skulle vara så men de vore ett snyggt sätt att ge lite rabatt!
-
Jag tycker att butikerna överlag glömmer en aspekt när dom väljer att inte byta in lite äldre slitna grejor. Det kan faktiskt vara en väldig tillgång att ha ett slitet, billigt från -00 liggandes i en hörna. Segel som är fem år gamla fungerar i realiteten, trots alla prylnissars förnekelse, väldigt bra. Om det ringer någon kille/tjej i gymnasieåldern tex som har riktigt dåligt med pengar och frågar SP om de har något segel i den lägre prisklassen får han/hon oftast ett svar i stil med att “Jo, vi har ju fjolårs Search på rea för 3895:-“. För det stora flertalet i den åldern är det ett fullkomligt ouppnåligt pris för ett segel. Att sen butiken har några begagnade -04:or för strax under 3k gör inte saken bättre. Det är inget alternativ helt enkelt. Lösningen blir kanske istället att köpa nåt riktigt gammalt skit som inte är i närheten av ett -00-segel i prestanda.
Jag tycker att försäljaren skulle ha hanterat saken på följande sätt. Han skulle ha bett att få titta på seglet och synat det noga utan att fälla kommentarer som “oooh, vilken gammal skit”. Efter det konstatera att det här är inte värt mycket pengar alls tyvärr, men naturligtvis kan vi byta in det om du inte vill stöka med annonser och liknande. Jag ger dig 250 spänn för det.
När sedan en 16-åring ringer och frågar enligt ovanstående måste försäljaren läsa av att här finns det inte en chans i världen att sälja något till vare sig ordinarie pris eller fjolårsrea. Han erbjuder istället killen att köpa ett “segel som är lite slitet, men ändå fungerar bra om du letar efter något i den lägre prisklassen. Det kostar 400kr, men då är det alltså inget gammalt skräp du får. Jag tror knappt att en medelsurfare känner skillnaden mot ett nytt segel om jag ska vara ärlig”. Den yngre surfaren blir jätteglad över att han/hon för en gångs skull kunnat handla något i butik istället för av de allra billigaste annonserna på Steffo och kommer för lång framtid att tycka att SP är en butik att lita på.
När surfaren några år senare skaffar sig ett jobb och därmed en bättre inkomst är chansen stor att han/hon vänder sig till SP när det ska handlas grejor och DÅ vinner SP stort på affären. Samtidigt blir den förste kunden lite besviken på att han fick så dåligt betalt för inbytet, men det glömmer han snart när det börjar lukta bubbelplast där hemma.
En handlare som var verkligen bra på att bygga upp kundrelationer på detta sätt var Åke på HSF. Jag, som på den tiden var klart köpsvag, fick alltid bra erbjudanden på grejor som var några år gamla, men som ändå av Åke bedömdes som ok att surfa med. Om den butiken hade funnits kvar hade jag med all säkerhet vänt mig dit nu när det handlas nya saker.
-
Svar till:
Jag tycker att butikerna överlag glömmer en aspekt när dom väljer att inte byta in lite äldre slitna grejor. Det kan faktiskt vara en väldig tillgång att ha ett slitet, billigt från -00 liggandes i en hörna. Segel som är fem år gamla fungerar i realiteten, trots alla prylnissars förnekelse, väldigt bra. Om det ringer någon kille/tjej i gymnasieåldern tex som har riktigt dåligt med pengar och frågar SP om de har något segel i den lägre prisklassen får han/hon oftast ett svar i stil med att “Jo, vi har ju fjolårs Search på rea för 3895:-“. För det stora flertalet i den åldern är det ett fullkomligt ouppnåligt pris för ett segel. Att sen butiken har några begagnade -04:or för strax under 3k gör inte saken bättre. Det är inget alternativ helt enkelt. Lösningen blir kanske istället att köpa nåt riktigt gammalt skit som inte är i närheten av ett -00-segel i prestanda.
Jag tycker att försäljaren skulle ha hanterat saken på följande sätt. Han skulle ha bett att få titta på seglet och synat det noga utan att fälla kommentarer som “oooh, vilken gammal skit”. Efter det konstatera att det här är inte värt mycket pengar alls tyvärr, men naturligtvis kan vi byta in det om du inte vill stöka med annonser och liknande. Jag ger dig 250 spänn för det.
När sedan en 16-åring ringer och frågar enligt ovanstående måste försäljaren läsa av att här finns det inte en chans i världen att sälja något till vare sig ordinarie pris eller fjolårsrea. Han erbjuder istället killen att köpa ett “segel som är lite slitet, men ändå fungerar bra om du letar efter något i den lägre prisklassen. Det kostar 400kr, men då är det alltså inget gammalt skräp du får. Jag tror knappt att en medelsurfare känner skillnaden mot ett nytt segel om jag ska vara ärlig”. Den yngre surfaren blir jätteglad över att han/hon för en gångs skull kunnat handla något i butik istället för av de allra billigaste annonserna på Steffo och kommer för lång framtid att tycka att SP är en butik att lita på.
När surfaren några år senare skaffar sig ett jobb och därmed en bättre inkomst är chansen stor att han/hon vänder sig till SP när det ska handlas grejor och DÅ vinner SP stort på affären. Samtidigt blir den förste kunden lite besviken på att han fick så dåligt betalt för inbytet, men det glömmer han snart när det börjar lukta bubbelplast där hemma.
En handlare som var verkligen bra på att bygga upp kundrelationer på detta sätt var Åke på HSF. Jag, som på den tiden var klart köpsvag, fick alltid bra erbjudanden på grejor som var några år gamla, men som ändå av Åke bedömdes som ok att surfa med. Om den butiken hade funnits kvar hade jag med all säkerhet vänt mig dit nu när det handlas nya saker.
[/ QUOTE ]
Sant!
-
Får nog sälla mig till skaran som tycker att det inte var så konstigt att SP inte ville ta emot ett trasigt segel för 3-400:- Köpte ett segel årsmodell 2001 (privat) förra helgen för 1000:- helt (och rent).
Konstigt angående personalen dock, har hållt på och surfat i många år och bara träffat på trevlig personal i de butiker (inkl SP) jag har varit inne i, flertalet ggr har jag dessutom inte handlat utan bara klämt på prylar. -
Svar till:
“Det är inte självklart att det är bättre att sälja ett segel för 2600kr än att inte sälja det för 3000kr”, var vänlig utveckla logiken i detta resonemang är du snäll!
[/ QUOTE ]
Jag tror att det är detta resonemang som skiljer oss kunder från den som ska sälja. Som sagt – det är inte välgörenhet butikerna pysslar med. Det är sjävlklart att det inte är bättre att sälja ett segel för 2600 än 3000. Du förlorar ju för fan 400 spänn som någon annan är beredd att betala. Varför i hela friden ska man då sälja seglet? Plus att du minskar chansen att få rätt betalt för nästa segel. Ska alla ha 400:- rabatt då eller? (ur säljarens perspektiv).
Sen finns det andra faktorer som kan styra. Att en trogen kund ska kunna få lite rabatt, det tycker jag är självklart. Likaså skall storinköp ge rabatt. Det resonemanget handlar om att det är bättre att få in 30.000 idag, än 33.000 i morgon, för du kan återinvestera dom 30 till grejjer som du kan sälja i morgon och tjäna mer pengar. Typ.
-
Oerhört väl skrivet och i mitt tycke, tänkt. Håller med precis och du sade nog ungefär det jag tänkte…Du, Addde kan väl fundera på det ovan skrivna…
-
Jag är inte säker på att branchen klarar att ha en planeringshorisont på flera år, dvs att man kan “odla” potentiella framtida (ffa inte flera år fram i tiden) storkunder på detta sätt. HFS må ha varit hur trevliga som helst och sålt bättre begagandade prylar, men de finns ju inte kvar…
I mina ögon är det bemötandet som du fick som är problemet, inte att de inte tog emot det och det är nog också på det sättet som de förlorar pengar/kunder i detta fall. Jag försvarar inte på nått sätt försäljarens attityd! Det korrekta hade såklart varit att säga att det bättre att du säljer det privat själv.
/adde
-
Det visade sig svårt att avsluta denna tråd så jag forstätter lite smått
Svar till:
Det resonemanget handlar om att det är bättre att få in 30.000 idag, än 33.000 i morgon, för du kan återinvestera dom 30 till grejjer som du kan sälja i morgon och tjäna mer pengar. Typ.
[/ QUOTE ]
Intressant att du nämner detta. Var där nere med en kompis och vi tittade på flong nya grejjer till ett värde av 28.300:- Den dryge försäljaren kunde ge oss 150:- var i rabatt på detta paket! Dvs 300:- på 28.300. Det var väl en strålande affär??? Jag trodde han skämta och började skratta, men han var allvarlig. Tror ni det blev nåt köp?
Kan få 300 i rabatt av rätt försäljare på ett segel å lite småprylar
-
Man slutar aldrig bli förvånad. 300:- är ju pinsamt. Bättre att inte ge någon rabatt alls.
-
Handlade prylar för över 15´för ett par år sen på SP vid samma tillfälle och jag fick med ett par solglasögon i plast värda ca 100-150.-
Däremot har man ju grym service (tycker jag) när nåt krånglar, och när våtisen började spricka i sömmarna 1a säsongen var det inte ens diskussion, tog in och hämtade en sprillans direkt, no charge!
Klart att dom måste ju ha nån slags policy oxå, om det blev känt att man fick X % rabatt på allt man köpte, skulle dom inte kunna sälja en pryl utan prutning.
Sen, att dom har lite beg. är väl OK, men klart att dom vill sälja nytt, det är ju det som är grejen.
Beggat är väl bättre/billigare att köpa/sälja privat egentligen. -
Helt ärligt….. Ett segel kostar vad det kostar, och om man får rabbat oavsett hur mycke det är så ska man vara nöjd. Finns ju inget som säger att man har rätt att kräva rabbat.
Man handlar mat för ca 30 000 per år hur många blir förbannade på kassörskorna för att dom inte drar av något på priset. Varför ska just Surfers dela ut rabbater till höger och vänster.
Nä skärp er, vill ni inte betala så köp inte det är superenkelt.
Bra service är superviktigt i prylsporter som Vindsurfing, Golf, Cykling mm mm och det kan man kräva men aldrig rabbater
Hur känns det att vara lite tacksamma för det man får istället för att hela tiden kräva mer.
//Micke
-
Min summa kardemumma.
Det krävs en förståelse för oss jobbiga, prylkunniga, prismedvetna, snåla vindsurfare. Hur får försäljaren den? Ja inte genom att kränga sprillans prylar till mambos som jobbar häcken av sig under en kort period i livet för att spendera pengarna på en butik.Har man varit med sedan slutet på åttiotalet och hela tiden siktat på att handla de bästa prylarna som funnits och läst alla facktidningar, då blir man lite lessen i ögat när det kommer en snorunge som började surfa för två år sedan och därmed egentligen har noll koll på marknaden och dessutom kategoriskt förutsätter att vindsurfingen startade den dagen han själv började surfa. Har personen också attityden ”Jag vet bäst eftersom jag är försäljare på Skandinaviens största butik, har stor mössa, kan jonglera med pennan när kunden ser på och alla kunder jag inte känner är idioter tills motsatsen är bevisad” jaa då blir man ju rent av förbannad.
Hela den här marknaden är skev när gäller försäljarna. Jag tror det beror på att det inte är ett jobb utan en passion för sporten som får personerna att vilja bli försäljare. En del av försäljarna inom vindsurfingen skulle inte kunna sälja någonting annat till skillnad från en äkta försäljare som säljer sin mor om det är bra betalt.
Försäljaren måste förstå att:
• Vissa surfare är typiska teoretiker/ingenjörer och är snudd på hysteriskt ocoola och tycker att funktion och hederliga upplevelser går före attityd, mössor och annat skit.• Vissa surfare är typiska teoretiker/ingenjörer och har mer sunt förnuft och förståelse för tekniska lösningar och material och ser klara förbättringspotentialer i materialet än de själva någonsin kommer att göra.
• Man inte har den där sprängande plånboken och kan slänga ut 5 pix på en ny mast bara för den är ”såå mycket bättre” än fjolårsmodellen, utan att någon egentligen kan redovisa varför. Om de kan påvisa varför ja då är det en annan sak.
• Den bom jag köpte 91 var lika bra som den 14 år senare (nu blir det ramaskri på er yngre, men jag står för det, NPU vision säger bara det) eller den bräda jag köpte 93 vägde 6 kg och var hur styv och snabb/lose som helst etc.
• Och framförallt, innan man slänger iväg tusentals eller tiotusentals kronor på leksaker måste man acceptera att kunden drabbas av en beslutsångest utan dess like. Hur ska man för sin omgivning kunna motivera köp av all den utrustning som man behöver. ”Det är som att köpa snöskoter när man bor i Skåne, om du bodde på Hawaii…”
Veligheten och beslutsvånda hos kunden är nog en pådrivande faktor till irritation och dålig attityd hos en ivrig försäljare, speciellt om det inte är en äkta försäljare.
Försäljaren behöver inte förstå, men måste åtminstone låtsas förstå en tvekande kund.H-J
Logga in för att svara.