Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur billig ska det var…???

  • jonas-j

    Medlem
    14 januari, 2002 vid 20:14

    Jag tycker det kan vara dyrt för vissa saker ibland. Men jag tror inte windsurfarna vill lura någon annan windsuerfare. De hade ju inte funkat. Det gäller ju att va schysst. Vissa saker kostar t.ex north varör KVALITET Shyssta prylar

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 januari, 2002 vid 09:48

    Du glömde ju nämna att många duktiga tyska freestylare
    kör YES.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 januari, 2002 vid 09:53

    Men gissa om jag vill köpa grejor, men
    pengarna räcker ju inte.
    Lever ju på soc., har sökt över 200 jobb de senaste två
    månaderna utan napp.
    Ändå är man högskoleutbildad.
    De som köper grejor nu är väl bara de som
    skall utomlands eller de som bor i skåne.
    När nästan hela sverige har is på vattnet
    så är väl surfarna på andra ställen typ pumpar puder
    i sälen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 januari, 2002 vid 10:17

    Varför skall man köpa beg. segel från 2000 och 1999
    när man får sprillans nya 2000 för 2500kr
    och sprillans ny 1999or för 2000kr.
    Har dessutom de begangnade seglen varit till Australien
    eller Sydafrika och känt på vågor, UVljus och
    saltet och alla seglingsdagar så
    kan väl knappast ett segel från 2000 kvar mer
    värt än 1000 spänn.

  • jonas-j

    Medlem
    15 januari, 2002 vid 13:53

    DE e klart att segel från 2000 kan vara mer värt en 1000 kr. SKulle du köpa ett nytt segel för du inga shyssta segel

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 januari, 2002 vid 09:38

    Själv är jag j-v-gt välbetald så jag inte vet vad
    jag skall göra av pengarna.
    I år blir det nog en Naish vågbräda, eller kanske JP
    och North segel.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 januari, 2002 vid 10:17

    Många får grymma rabbater genom sponsring, genom att känna folk som jobbar i en surfshop eller genom att köpa många prylar på en gång. “Ordinarie-priserna” på nya prylar som man ofta jämför med används nog inte så ofta. Det är nog inte helt sällsynt att begagnade grejjor säljs på konfen till i princip samma pris som de köptes för nya…

    Den som köper nytt får det bästa som finns på marknaden, garanterat utan skador, med ett års garanti. Klart att priset måste vara väldigt mycket lägre för att man ska ta risken att köpa begagnat.

  • s

    Medlem
    16 januari, 2002 vid 14:59

    Det här är en mycket intressant debatt!

    Jag har tyvärr inte tid att skriva allt jag tycker i denna fråga just nu men jag återkommer gärna.

    För det första så måste jag säga att det har spårat ur!
    Jag upplever att de som köper begangat har en skev bild av vad saker kostar och bör kosta.
    Skall verkligen vi som köper nytt ta hela den ekonomiska smällen?
    Så fort vi plockat ut det från affären så är värdet borta verkar det som, nyttan med prylen också… Eller??? Det måste finnas någon relation med vad man får och vad man betalar.

    Jag återkommer!

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 januari, 2002 vid 15:39

    Vill bara säga det att den som är sponsrad inte behöver spendera mindre pengar…de köper oftas bara lite mer…det svider i själen lika mycket för dessa människor.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 januari, 2002 vid 11:14

    Ja nästa gång jag köper nytt så blir det nog
    Yes-sails eller GUN-sails.
    De får ju minst lika bra i tester som Pryde, Gaastr och North.
    2500 kr för ett nytt GUN segel, dessutom är de ju otroligt stora i Tyskland, räknar man därtill hur billiga masterna
    är så kan det knappast jämföras.
    Saknar Aerotech på svenska marknaden, de får
    jämt bra i Amerikanska tester.
    Dessutom undrar jag var Sailworks och HOT tagit vägen.

  • oscar

    Medlem
    17 januari, 2002 vid 11:26
  • wsurfer

    Medlem
    17 januari, 2002 vid 15:02

    Sailworks kan du få tag på via:
    http://www.ontopwindsurfing.com/
    De har ganska mycket och om du bor här nere i södra skåne så kör de ut med sin lilla surfbuss så att du kan få klämma lite på grejorna på stranden.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 februari, 2002 vid 19:36

    I en surf-butik kan man i bästa fall med hjälp av hyfsat kunniga säljare titta och klämma på flera brädor/segel samtidigt, jämföra och välja mellan flera alternativ på ett och samma ställe. Det kan man inte på konfen efersom alla prylar som säljs där finns utspridda i hela landet. Men det borde kanske gå att ordna en “shop” för begagnade prylar också. Är det ingen surfklubb eller likande i Sverige som har prövat att anordna någon slags brädbytardag? Alla har vi säkert en del prylar vi vill bli av med och en del saker vi skulle vilja köpa. Om man lyckades samla ihop tillräckligt mycket folk en vacker vårdag så borde man väl kunna få ihop grymt många köp- och säljintresserade på ett och samma ställe vilket borde ge rätt bra köp/sälj-lägen. Jag tänker mig en schysst strand med hundratals brädor och segel utspridda för försäljning. Efter att ha sålt min egen risiga Klepper295 från -87 med några urblåsta bleka segel för 7000 provseglar jag några andra brädor, fastnar för en knappt använd Proof-01 som jag prutar ner till 4200 och åker hem glad med 3000 i fickan och en ny bräda under armen…

    En kommentar när det gäller pris på begagnad utrustning jämfört med ny: Ett hypotetiskt exempel: Nypris för mitt drömsegel av mitt favoritmärke årsmodell 2002 i butiken Surfers Overprise 5 000 kr, jag kan kanske få 10% rabatt alltså 4500. Om jag kan tänka mig något annat märke så kanske jag kan hitta ett motsvarande segel för 3500.
    Jag kanske kan hitta en äldre årsmodell för typ 3000. Om jag köper mitt segel på konfen istället för i butik så får jag inten garanti. Då kanske 2000-2500 är rimligt, för ett segel i nyskick alltså. Om det är slitet vill jag såklart betala mindre och om det är lagat antagligen mycket mindre än så. Vad är billigt/dyrt? Svårt att säga. Rätt pris är väl alltid i slutändan exakt vad man betalar eftersom man väljer att köpa och någon väljer att sälja till det priset…

  • surferboy

    Medlem
    16 februari, 2002 vid 21:39

    Jodå vi har redan tänkt i samma banor!
    Den 4/5 kommer GWC anordna stora byta-grejor-dagen i GBG. Varbergs Vindsurfing Klubb kommer också att delta och de arrangerar resa till GBG för ett stort antal medlemmar. Vi kommer att annonsera i dagarna innan om detta i G-P också.

    Tid: lördagen 4/5 kl 11-15
    Plats: “Soptippen”, platsen i kurvan innan Fiskebäcks småbåtshamn. Det finns gott om parkeringsplatser och stora gräsplaner i anslutning till denna plats. Räkna med mycket folk och gott om fynd.

    Alla är välkomna!! Det vore kul om andra klubbar vill göra som VVK och försöka sammanstråla denna dag. GWC kommer att anordna en stor vårfest senare under kvällen. Lokal är redan bokad.
    För karta och mer info se http://www.gbgwindsurfing.com.

    Väl mött den 4:e maj!

    Gustav
    Sekreterare / Webmaster GWC

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur billig ska det var…???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.