Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur bra är egentligen vindsurfingen på Gotland?
-
Hur bra är egentligen vindsurfingen på Gotland?
Publicerad av gurra1978 på 19 september, 2004 vid 15:36Jag är nyfiken på att testa Gotland. Jag snackade med en vindsurfare som bodde där och han sa att Sveriges absolut bästa vindsurfingställen fanns på Gotland och i Skåne. Kan han ha rätt?
Jag är främst intresserad av vågor. Är den någon som har lite bilder. Jag har redan kollat denna men tycker vågorna ser rätt små ut. Visst finns det väl bättre!?
rasmus_w svarade 20 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 28 Svar -
28 Svar
-
Hej Gurra
Sitter på jobbet och smälter fyra dagars vågsegling på Gotland, sista helgen. 3.7 – 5.5, Ekeviken och Skalasand, bägge på Fårö. Har bara seglat vågor två år, men ändå ganska mycket. Väddö. Torö. Varberg. Sydafrika och Gotland. De avgjort största vågorna (inklusive 6 veckor i sydafrika) har jag haft på Fårö, i Ekeviken. De brutalaste (återigen inklusive sydafrika) i Ireviken, på Gotland. Visserligen är jag såld på Gotland så jag är väl inte objektiv – men det är inte så lätt att vara med en ö som har sjuttio mil kust, enormt vacker natur och underbara stränder, många aldrig ens snittade av en fena och därtill helt öppen kust.
För utom alla de ställen som ingen någonsin har seglat, finns som jag uppfattar det fyra helt överlägsna vågställen.
Ekeviken på Fårö nord och nordost och även nordväst (skär) i ena kansten. Ekeviken leverar ganska säkert stor vågsegling på dessa vindar, åtskilliga gånger per år. I stort sett alltid när Östersjön har starka nordliga vindriktningar.
Skalasand, på samma ö på syd-sydväst. Också säker och ofta leverans.
Sandviken nedanför katthammarsvik. Extremt släta och fina vågor. sydost – sydväst. Dock mycket mer vindosäkert. Här kan man åka bom när resten av ön har vind. Särskilt sydväst tycks vara rena lotteriet.
Ireviken. Ett ställe som tycks leverera lika sällan (eller ofta) som Torö och lika brutalt när det sker. Väst eller nord är det enda som gäller och det är ingen ide att chansa om det inte är mycket starka vindar. Shorebreaks som kan vara extremt elaka och slacka vindar längs strand dessutom, är bara början. Straxt utanför land upp till 100 meter djupt och vattenmassorna träffar undervattensklinter och sliter upp snabba och branta vågor. Här kan du få dit livs spolning, grattis !
Alla ställena är givetvis sandstränder….
Om nordan slår till i helgen – som det ryktas – är det 3 timmar över med båten som gäller för mig
Glöm Väddö för en helg !
Uffe
-
Befinner mig på ön just nu och kan bara bekräfta det tidigare skrivna, den anonyme och jag har tillbringat många timmar tillsammans främst på Ekeviken och kan bara bekräfta, det blir STORT! Det största jag seglat i längs med Sveriges kuster.
-
Va, skolkade du från seglingen idag och satte dig på biblan !
Slappe jockey ! Öm i kroppen efter 5 dagars vågridning …kanske ?
U
-
Björkvik kan också gå av med fina hoppramper. På med njurbältet och bara köra….
Fanclub
-
Blev lite nyfiken och kollade på http://www.destinationgotland.se för att se vad det kostar.
Vad jag fatta så var det lågpris på hela tidtabellen nu vilket skulle innebära 306:- eller 402:- beroende på färja.
Då återstår bara frågorna till dig:
– Vad kostar färjan mellan Gotland och Fårö?
– Hur ofta går den?
– Hur långt är det från Visby till “Fårö-färjan”?
– Var finner jag vägbeskrivning till spotsen du beskrev?
– Vad säger urinvånarna/lokalbefolkningen på Fårö (fårskallar?) om vildcamping i surfbuss?/feg
-
Fåröfärja gratis varje halvtimme
Fem mil mellan Visby och Fårö
Köp en hygglig karta i närmaste bokhandel, blå delen eller köp en fårökarta på båten. Kolla Ytspännings spotguide, kan finnas någon karta där
Vildcamping går utmärkt på Gotland om man sköter sig, rullar runt då och då och aktar sig för att köra upp “nya vägar” i den känsliga strandregionen.
Räkna med att vara rätt ensam i stormen i denna tid på året, med enstaka får, nån örn och lite skrak. Räkna inte med så många andra surfare. Ställena är många och surfisarna få. Akta er för urbefolkningen, de pratar sönder vem som helst.
Uffe
U
-
Jag har också varit på Gotland och Fårö, men under sommarlovet. Det är säkert bra nu, men hur är det: finns det flera seglare nu eller bli man lite ensam där uppe i Ekeviken?
John Jahr. -
Svar till:
Vad jag fatta så var det lågpris på hela tidtabellen nu vilket skulle innebära 306:- eller 402:- beroende på färja.
[/ QUOTE ]
Du har fattat rätt att det kostar 306:- att få över bilen till gotland men du har inte funderat på att åka med själv?
En sittplats på färjan är inte gratis.
Trodde själv att man kunde åka över för ett par hundra men va lurad man blev när dom skulle ha lika mycket per person för sittplats. -
Utmärkt info. Nu gäller det bara att det kommer väder så man får anledning att åka över.
Frågor:
– Ska man alltså boka både “person” och “fordon” biljetter eller ingår föraren i fordonet?
– Ingår returresan i ditresans pris eller ska man lösa biljett åt båda hållen?Jag får nog betala för mig och bilen och gömma brorsan i en boardbag och “smuggla” honom fram och tillbaka.
Vad är straffet för människosmuggling inom landet? Observera att jag inte tänkte sälja honom så det blir alltså inte människohandel utan bara smuggling./feg
-
Vet inte vad straffet är men jag har smugglat över en persson på färjan engång. Det var lite lustigt för just då var det nått strul med bogporten på gammla Visby, iaf det resulterade i att han fick ligga i husvagnen i tre timmar innan folk försvann från bildäck
-
Fan vilken tur att det är jag som smugglar brorsan då, så att jag slipper ligga i en boardbag i tre timmar.
Jag tror det är värt att testa, bara ingen berättar för brorsan vad som kan hända./feg
-
synd att du har buss. skulle vara skoj om du spände fast bagen på taket.
-
Svar till:
Frågor:
– Ska man alltså boka både “person” och “fordon” biljetter eller ingår föraren i fordonet?
– Ingår returresan i ditresans pris eller ska man lösa biljett åt båda hållen?[/ QUOTE ]
Förere ingår inte i fordon dock ej heller kartläsare.
Om du bokar enkel så får du inte returresan på köpet jag låvar -
Okej, lustigkurre, jag får välförtydliga…
– Är priserna ToR eller bara enkel.
– Måste man köpa både biljett för “person” och “fordon”, dvs räknar Destination Gotland med att bilar vill åka utan förare?/feg
Logga in för att svara.