-
Hur deflatar jag en Ozeankite? Och ett restips.
Tja.
Jag har en Ozone C4. Pumpen som hör till har två utgångar, en “Inflate” och en “Deflate”. Ventilen på kiten funkar ju i normalläge så klart så att den släpper in men inte ut luft. När jag latjat klart och släpper ut luften ur kiten så skulle ju kiten ta mindre plats om jag med pumpen kunde dra ut kvarvarande luft ur den, alltså “Deflate”. Hur gör jag det? Ventilen på kiten måste ju fungera omvänt då. Hur får jag den att göra det? Ventilen går ju inte att vända på, gängorna är olika på ventilens båda sidor. Ventilen kan bara sitta på ett sätt i kiten. Eller? Behöver jag en “Deflate-ventil” till kiten som har omvänd funktion? Nån som vet?
Ett hett restips: Mar Menor. En nästan ovalformad saltvattenlagun belägen mellan Alicante och Cartagena i södra Spanien, Costa Blanca. Mar Menor är långrund, midjehögt vatten 300-400 meter in från strandkanten runt hela den 7 mil inre strandkanten. En smal, lång sandbank (La Manga – “ärmen”) utgör halva ovalen. På yttersidan av sandbanken ligger Medelhavet. Långrundheten gör att det alltid är plattvatten i MarMenor. Idealiskt för Freestyle, freeride, wakestyle och nybörjare. Vill man ha vågor finns många spotar utanför sandbanken. Ofta bra vind, jag kitar 4-5 dagar i veckan. Nu under vintern som kallast 15 grader i luften och samma i vattnet. Billigt att flyga hit, (Till Alicante med tex Norwegian) billigt att bo, relativt billigt att äta. Nu under vinterns lågsäsong är stränderna helt tomma. Bara lite pensionärer som inte kitar. Gott om plats ute i vattnet, bara några stackars förvirrade windsurfare som med tomma blickar håglöst flyter omkring i små klungor.
Kolla upp på Googlemaps. Kolla upp den suveräna Kitelounchen och Chilloutbaren “Spinosa” vid Los Narejos http://www.spinosaboards.com.
Kolla in webkameran som sitter på Spinosas tak. Antingen på Spinosas hemsida eller på http://www.spotfav.com Välj “Cams”, “Spain”, “Region de Murcia” och “Los Narejos”.MVH Astor
Logga in för att svara.