Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur deflatar jag en Ozeankite? Och ett restips.

• astor

Medlem
    12 februari, 2015 vid 20:13

Jag tycker att diskussionen tog fart ännu mer nu med trattar och grejer..:)

Dagens kitande på Playa Paraiso blev uruselt förresten. Vinden kom aldrig. Det skulle vara regn från 70% molnig himmel vilket jag tolkade som att det skulle innebära cumulus och termisk sjöbris. Enligt iK, Windyty, Windfinder och Windgurun skulle det vara 15-17 knop, men NIX. Satt i bilen i duggregn större delen av dagen och min vindmätare visade 4-5 knop som mest. Surt. Så ni kanske ska strunta i att flyga hit när allt kommer till kritan…

• pelle-surf

Medlem
    13 februari, 2015 vid 07:44

På Corekites så trycker man ner en medföljande “plast tunga” i def ventilen på kiten för att öppna backventilen och få ut luften. Rullar man kiten så blir det minimalt med luft kvar och det känns ganska onödigt att pumpa ut luften då. Det är väl tillräckligt okul att pumpa i luften 🙂

Är inte väst den vanligaste riktningen när det är gött väder där, och ostlig vid regn. Blir det inte ojämnt och byigt på väst ?

• astor

Medlem
    13 februari, 2015 vid 09:06

pelle surf:

Det är väldigt olika beroende på årstid. I mars börjar våren/sommaren här med lufttemp över 20 grader. Då är det sjöbrisen som ger god kitevind. Sjöbrisen drar igång vid lunchtid och är vanligtvis jämn och stadig på runt 20-25 knop, onshore. Stranden på den 7 milla stora – ovala/rombformade saltvattenlagunen Mar Menor vätter till ungefär en fjärdedel (runt Los Narejos)l mot land i NÖ-SV riktning och till en fjärdedel (runt Los Nietos) i NV-SÖ riktning. Så då ger sjöbrisen onshore alltså Ö/ÖS respektive V/NV vind.
    Byigt blir det mest när det blir termiska cumulusmoln som ger vind. Vilket oftast faktiskt inte drar så kraftigt. Det är ganska torrt häromkring. Marken är ganska sandig och grusig så solvärmeenergialstrande områden är det ganska glest emellan. Så cumulus slocknar ganska ofta och dör ut innan de får mycket kraft. Just det här området Costa Blanca (den vita kusten) har mest soldagar i hela Spanien- 320 dagar om året. Och det beror förmodligen just på det torftiga markförhållandet som inte alstrar cumulus i så stor utsträckning. Jag har mestadels upplevt jämn vind under mars till november.
    Under vintern december till februari är det som kallast här. Ca 15 grader och samma temp i vattnet (Medelhavet är djupt vid jämförelse med Östersjön. Östersjön har ett medeldjup på 95 meter. Medelhavets medeldjup är 1100 meter, vilket ger mycket värmeaccumulation, så att vattentempen sjunker sällan så mycket under vintern) Då är det andra förhållanden. Då är sjöbris och termik ganska begränsad och det är de större luftmassornas rörelser i området som råder. Det kan ge bra tryck i vindarna, upp till 35-40 knop är inte helt ovanligt. (Men nästan lika ofta HELT vindstilla..) Men eftersom det handlar om stora luftmasseförflyttningar så är vinden förhållandevis jämn och utan byar.
    Marken är förhållandevis platt och låglänt här förutom det som Spaggarna kallar “Bergen”, belägna framför allt på Mar Menors södra sida, vilket jag inte tycker är några berg utan egentligen bara en samling större grushögar på upp till 400-500 meter i höjd. De kan vid offshore-vind ge en del turbulens som kan upplevas som byig vind.

Allt detta sammantaget gör att det alltid är svårt att kolla vädersiter som Windguru, Windfinder, iK, Windyty och Predictwind för att se var det kommer vara bäst att kita. De siternas prognoser handlar om hela vädersystem, dess vindriktning och styrka och inte om den micrometrologi som påverkar kitandet i området runt Mar Menor. Men efter någon timme i bil runt lagunen Mar Menor så hittar man oftast en spot som går att kita från. Större delen av Mar Menors inre strandlinje är sandstränder.

Som svar på din fråga så tycker jag att det är svårt att säga att vissa vindriktningar ger ojämn och byig vind eller att vissa vindriktningar ger regn. Och oftast tycker jag att vinden är mestadels jämn och utan större, kraftiga vindbytoppar. Och regn kommer i alla möjliga vindriktningar.

Astor

• pelle-surf

Medlem
    13 februari, 2015 vid 10:53

Ojjj, det var verkligen ett uttömmande o bra svar. Säkert är det som du skriver, svårt att se på div vindprognoser hur vinden ska bli och det är nog detsamma för många platser som har olika vindfenomen.
    Problemet när man ska åka nånstans är just det, att man aldrig har någon vindgaranti. Är själv för rastlös för att ligga i solstol en vecka utan vind.

Gäst
    13 februari, 2015 vid 11:57

@Astor 730893 wrote:

pelle surf:

Det är väldigt olika beroende på årstid. I mars börjar våren/sommaren här med lufttemp över 20 grader. Då är det sjöbrisen som ger god kitevind. Sjöbrisen drar igång vid lunchtid och är vanligtvis jämn och stadig på runt 20-25 knop, onshore. Stranden på den 7 milla stora – ovala/rombformade saltvattenlagunen Mar Menor vätter till ungefär en fjärdedel (runt Los Narejos)l mot land i NÖ-SV riktning och till en fjärdedel (runt Los Nietos) i NV-SÖ riktning. Så då ger sjöbrisen onshore alltså Ö/ÖS respektive V/NV vind.
    Byigt blir det mest när det blir termiska cumulusmoln som ger vind. Vilket oftast faktiskt inte drar så kraftigt. Det är ganska torrt häromkring. Marken är ganska sandig och grusig så solvärmeenergialstrande områden är det ganska glest emellan. Så cumulus slocknar ganska ofta och dör ut innan de får mycket kraft. Just det här området Costa Blanca (den vita kusten) har mest soldagar i hela Spanien- 320 dagar om året. Jag har mestadels upplevt jämn vind under mars till november.
    Under vintern december till februari är det som kallast här. Ca 15 grader och samma temp i vattnet (Medelhavet är djupt vid jämförelse med Östersjön. Östersjön har ett medeldjup på 95 meter. Medelhavets medeldjup är 1100 meter. Så vattentempen sjunker sällan så mycket under vintern) Då är det andra förhållanden. Då är sjöbris och termik ganska begränsad och det är de större luftmassornas rörelser i området som råder. Det kan ge bra tryck i vindarna, upp till 35-40 knop är inte helt ovanligt. (Men nästan lika ofta HELT vindstilla..) Men eftersom det handlar om stora luftmasseförflyttningar så är vinden förhållandevis jämn och utan byar.
    Marken är förhållandevis platt och låglänt här förutom det som Spaggarna kallar “Bergen”, vilket jag inte tycker är några berg utan egentligen bara en samling större grushögar på upp till 400-500 meter i höjd. De kan vid offshore-vind ge en del turbulens som kan upplevas som byig vind.

Allt detta sammantaget gör att det alltid är svårt att kolla vädersiter som Windguru, windfinder, iK, Windyty och Predicwind för att se var det kommer vara bäst att kita. De siternas prognoser handlar om hela vädersystem, dess vindriktning och styrka och inte om den micrometrologi som påverkar kitandet i området runt Mar Menor.

Som svar på din fråga så tycker jag att det är svårt att säga att vissa vindriktningar ger ojämn och byig vind. Och oftast tycker jag att vinden är mestadels jämn och utan större, kraftiga vindbytoppar.

Astor

Fritidsmeteorolog? eller proffs?

• astor

Medlem
    13 februari, 2015 vid 12:29

Njae varken eler. Jag är inte proffs i den meningen att jag tjänar pengar på kitandet, men jag ägnar just nu all vaken tid åt det. Det är därför jag är här vid Mar Menor. Arbeta låtsas jag bara göra.. Tidigare har jag seglat, windsurfat och segelflygit och gjort alpina bergsbestigningar. Då har det känts viktigt att försöka förstå lite om väder och vilka faktorer som påverkar det lokalt.

Astor

• astor

Medlem
    13 februari, 2015 vid 13:54

pelle surf:

Avisst. Problemet med skillnader mellan prognosers besked och verkliga förhållanden är detsamma på många platser.

Hehe. För rastlös för att ligga i solen? Testa alpin bergsbestigning. Då kan det handla om att ligga i ett tält i kraftigt snöoväder och hoppas på att det lugnar ner sig innan maten tar slut. Efter det så kommer det kännas mer ok att ligga i en solstol och vänta på vind med en paraplydrink i handen!!!

Astor

• pelle-surf

Medlem
    13 februari, 2015 vid 15:47

Om tjusningen med alpin bergsbestigning är att ligga nerpissad i kraftigt snöoväder och vänta på att maten ska ta slut för att sedan uppskatta en paraplygrogg i solstolen, så är jag så nöjd med att invänta vinden här hemma ist:wink:

• astor

Medlem
    13 februari, 2015 vid 16:00

Hahaha! Huvet på spiken!!!

• sailortrash

Medlem
    14 februari, 2015 vid 18:36

Hur är lilla havet i juli då? När man har tid och åka…brukar va rätt billigt i juli med flyg. Jag har funderat på esposende i Portugal, men Spanien skulle funka lika bra för mig..

Bra för nybörjare?

• astor

Medlem
    14 februari, 2015 vid 20:45

Lillhavet i Juli är gryyymt!!! Mycket sol och värme. Lutftemp på 25-30 grader, vattentemp 22-27 grader i lagunen, 18-22 i medelhavet. Termiken drar oftast igång mitt på dagen och ger 15-25 knop vind. Min uppskattning är minst 3-5 dagar i veckan kitebart. Med bil och möjlighet att röra sig runt den ca 7 mil lång lagunen finns det spotar för alla vindriktningar. (Favoritspotar för plattvatten och långgrunt är Lo Pagan, Los Narejos, Los Nietos, Playa Paraiso, Isla del Ciervo – spotar för alla vindriktningar inom ca 4 mils bilresa.) Alltid plattvatten. Vågor på högst en halvmeter vid vindstyrkor på 35-40 knop! Långgrunt nästan overallt i Mar Menor. Ca 200-400 meter ut är det midjehögt vatten. Så på så sätt är det idealiskt för nybörjare. Vattnet är också väldigt salt i Mar Menor så har man väst flyter du som en kork, vilket kanske kan kännas tryggt för en newbi. Vill du ha mer vågor har du medelhavet på andra sidan av La Manga, vilket är den smala sandbank som utgör halva lagunen Mar Menor.
    Vill nybörjaren gå en kurs är spaggarna rätt kassa på engelska. Men på Spinosa (http://www.spinosaboards.com) finns några som pratar relativt bra engelsa, bla den störtsköna latinorastan “Ruben”. På Maskaite (http://www.maskite.com) finns också några instruktörer som kan lite engelska.
    I övrigt är “Salta Charkos” ett vasst gäng kitare som man kan hålla koll på. De känns igen på sina klubbmunkjackor med ryggtryck. (Salta Charkos betyder ungefär – med en barnslig syftning – “Hopp-i-vattenpöl” eller “Vattenpöl-hopparna”)
    Kollar du upp Norwegians flygbokning till Alicante (priserna går upp och ner som en jojo) och bokar någon eller några månader i förväg kan du flyga ner för runt tusenlappen eller strax över. Hyffsat billigt att äta. Mat i affär kanske 15-20% billigare än svedala. Att bo kan vara ganska billigt om man hyr en lägenhet. Hyra husbuss kan vara en vettig ide om huvudinriktningen för resan är surf.
    Om man dyker så har medelhavet utanför Mar Menor många roliga dykspotar. 10-15 meter sikt och relativt mycket djurliv. Inte jämfört med tropiska vatten, men många gånger bättre än svedalas tragiskt totalförstörda vatten.

Jag vet inget om Portugal, så jag kan inte ge några jämförelser, men jag tycker att Lilla havet Mar Menor är guld värt i Juli.
    Dock är det väldigt mycket turister runt juli. Trångt på några av stränderna vissa tidpunkter (spanska badturister rör sig nästan i tidsschemabestämd flock, men inte de ryska..de ryska turisterna är liksom ivägen alla tider på dygnet – vad dom än ägnar sig åt och var man än har oturen att råka ha med dem att göra. Även i andra sammanhang än kitandet. De har ju en medfödd förmåga att omedvetet liksom sätta sig halvt på tvären och röra sig snett motströms i alla situationer.) så en del kitespotar kan vara svåra att launcha och landa på under vissa tider på dagen.

Astor

• pripps

Medlem
    15 februari, 2015 vid 09:59

@sailortrash 730918 wrote:

Hur är lilla havet i juli då? När man har tid och åka…brukar va rätt billigt i juli med flyg. Jag har funderat på esposende i Portugal, men Spanien skulle funka lika bra för mig

Bra för nybörjare?[
    Har varit 3 veckor i Juli på bägge ställena ! Tyckte det blåste bättre och
    mer pålitlig vind i Portugal !Mer vågor och kallare i vattnet i Portugal !
    Mar menor varmt och platt vatten ! Jävligt varmt vatten 🙂
    /Tommy

• sailortrash

Medlem
    15 februari, 2015 vid 13:32

Ok, låter som hugget stucket, dock är det ju soft om man kan hänga med en buss som åker till bra spots för dagen. Det där med ryssen är lite kul, oavsett var man åker så uppfattar alla ryssen lika dant…

• pelle-surf

Medlem
    15 februari, 2015 vid 14:55

@sailortrash 730927 wrote:

Ok, låter som hugget stucket, dock är det ju soft om man kan hänga med en buss som åker till bra spots för dagen. Det där med ryssen är lite kul, oavsett var man åker så uppfattar alla ryssen lika dant…

Japp, nästan som vi andra uppfattar stockholmare vid semestertid i övriga sverige 😉

• sailortrash

Medlem
    15 februari, 2015 vid 18:05

@pelle surf 730930 wrote:

Japp, nästan som vi andra uppfattar stockholmare vid semestertid i övriga sverige 😉

ändå flyttar hela Sverige hit…tre bussar om dagen ökande säger prognosen sen 2010 typ.

Jag menade att ryssen var en jobbig jävel, inte en sån man vill flytta till =)

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur deflatar jag en Ozeankite? Och ett restips.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.