Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur duktig bör man vara för att börja vågsegla?
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Hur duktig bör man vara för att börja vågsegla?
Publicerad av el-maco på 31 oktober, 2008 vid 21:43Hej!
Jag har seglat i två sommrar på en 120 liters bräda (z-ride) och skulle vilja gå neråt i liter nu.
Jag är bekväm med hängselen och kan stå i stropparna HYFFSAT bra. Ibland känns det lite ostabilt men det går lätt att träna så att jag blir bättre.
Men fråga är nu om jag skulle kunna gå ner på 75 liter direkt eller måste jag ta 90 liter som mellansteg.
Jag väger ca: 60 kg. om det är 90 liter så är det då f/w som det blir.tack på förhand.
Marcus
hakuna svarade 15 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
Du skall nog känna dig väldigt bekväm och i balans på 120 litersbrädan om du skall gå på en 75 direkt. Men sitter vattenstarterna och du ändå bara vill segla när det är bra tryck i 5.3 och mindre så visst går det. Men 75an kommer kännas väldigt liten i början.
Edit:
Mitt steg till vågis var från en 110 liters freestyle till en 72 liters (har jag för mig att den var, liten och smal i vart fall). Och hade inga större problem med det. Fick kämpa en del i början men inte värre än att det funkade efter ett par pass. -
Jeg ville gå ned til en 80L’er først og blive komfortabel i at sejle i bølger. ¨
-Så kan du senere (om 1 år eller 2) skifte til et board som passer helt til din vægt (63-68L). Tror springet bliver for stort ellers. Og så har du fortsat et perfekt letvinds waveboard i 80eren… -
Är förhållandena ideala (= jämn vind så det är enalt att vattenstarta och att man sedan planar direkt) spelar det inte så stor roll om brädan är 75 eller 90 liter när det gäller superbasal segling, dvs vattenstart och segla rakt fram när man väger som du. Min är i det läget och brukar segla någon av mina brädor runt 100 liter, men om hon får en 75:a så är det inte någon direkt katatstrof.
Däremot kommer 75:an bli avsevärt svårare att ta nästa steg med, dvs jibba och kanske stå och fippla lite i vågorna med. Då hjälper lite extra storlek. Eftersom det ändå kommer ta ett tag tills du seglar med fullpower i vågorna och börjar rida ordentlige finns inga direkta nackdelar med att välja lite större heller. Jag skulle sikta på något på lite drygt 80 liter. En sådan bräda kan du sedan behålla som stor vågbräda om du vill.
Att hitta en lite vågis (63-68l, som Andreas skriver) när du känner dig redo är inte så svårt. På så små brädor är det verkligen köparens marknad när det gäller begagnat.
-
Själv är jag sannerligen ingen vågseglare av rang, men jag seglar gärna i vågor. Det brukar bli ett antal gånger i Halmstad och Varberg under en säsong.
Jag har tills nyligen haft brädkombon 78 l trad-vågis och 97 l FSW. När jag granskade fördelningen i användandet insåg jag att jag körde ca 80% av gångerna på den stora brädan. Tänkte då att jag skulle justera lite i mitt upplägg och skaffade en 85 l FSW. Denna har jag nu använt ca 75 % av mitt seglande i år trots att jag har kvar båda de andra. Föredrar ofta denna framför 78:an även till 4.7/4.2, tex i Varberg om det är lite tunnare med vind längre in i viken. Det är helt enkelt skönt med lite extra volym när det inte är fulldrag. Uppenbarligen föredrar jag ialla fall ett snäpp större bräda och mindre rigg än tvärtom. Detta kanske förändras med växande förmåga i vågorna…
Nu kan tilläggas att min 78:a är en JP från -02 och en modern 75 l stubby nog är lättare att komma igång med och balansera ut genom vågorna i marginalvind.
Jag väger 72 kg.
Lycka till med ditt val. -
Just do it!
Fasen under första halvan av 80-talet lärde sig många vindsurfa på små smala böjda vågseglingsbrädor, dessotom med tunga svajiga riggar till. Visst kan man göra det smartare och i etapper, men allt går om man bara VILL!
/JB
-
Okej. Kan ju tillägga att jag kan vattenstarta. Även om det kanske var uppenbart.
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
När jag har snackat med kompisar så vet inte de riktigt heller. Men om man köper en 80-85 l FSW bräda. Är det då stor skillnad mellan en 70 liters wave? -
@El Maco 513370 wrote:
Okej. Kan ju tillägga att jag kan vattenstarta. Även om det kanske var uppenbart.
När jag har snackat med kompisar så vet inte de riktigt heller. Men om man köper en 80-85 l FSW bräda. Är det då stor skillnad mellan en 70 liters wave?Ja. Skillnaden är ganska stor. Kommer du behålla din stora bräda, eller blir vågisen din enda bräda?
Din 120 liters planka kommer kännas väldigt stor i registret strax innan det börjar funka med en 70 liters vågis.
Om din plan är vågridning och inget annat så kan en renodlad vågis vara ett vettigt alternativ, men vill du ha lite kul på plattvatten också så kan det vara värt att överväga en freewave. Även en del duktiga vågseglare kör diverse sådana varianter (i lite väl bra förhållanden ibland, kan jag tycka) och är nöjda med det.
-
Jag kommer behålla Z-riden. Min pappa vinsurfar också så han kan segla på den.
De tär därför jag inte riktigt vet om FSW är rätt alternativ. Det känns som det är lite samma sak. Båda brädorna blir stora när det blåser för mycket och blir höga vågor.
Jag kör i stort sätt bara i Haverdal och ska börja ta mig bort till vildsärad och ringenäs. Varberg även kanske. Så det blir ganska höga vågor när det blåser mycket. Det är sällan plattvatten när det blåser planingsvind. -
@El Maco 513370 wrote:
När jag har snackat med kompisar så vet inte de riktigt heller. Men om man köper en 80-85 l FSW bräda. Är det då stor skillnad mellan en 70 liters wave?Det är bra att kunna köra samma segel bekvämt på lilla och stora brädan. T.ex. kan du säkert köra 5.3 på din stora bräda så länge vågorna inte är för jobbiga. Även om en 5.3 funkar på 70-liters är den brädan förmodligen lite liten för att vara ett bra komplement till 120. 85 är förmodligen mycket bättre.
-
Jag har ett 4.2 och ett 4.7 som jag köpte för ett tag sen. Har inte seglat dem men jag köpte dem för att kunna segla med på den mindre brädan som jag skulle köpa i framtiden 🙂
Det som jag är mest orolig för är att om jag köper en 75 liters bräda så kommer jag inte kunna segla på den nästa år, eller att den blir för svår så att jag ångrar att jag inte köpte en 85. Men om jag köper en 85 så kan det ju även bli så att jag känner att jag måste byta ner mig efter nästa sommar. Ah, det är svårt… 😉 -
En 85l är absolut att föredra som första vågbräda framför 70l. Dessutom är inte den för stor för en avancerad vågseglare. Snarare en perfekt lättvindsvågis. Gå på 80l plus!!
/JB
-
Okej. Kanske får bli det då. Jobbigt om man skulle tycka att den är för vinglig liksom. 🙂
tack för all hjälp. -
Det är skönt att ha lite extra volym så att man kan guppa ut genom vågorna.
-
Halloj! Jag väger som du och tog ett mellankliv då jag ville ner i liter och börja segla lite radikalt. Jag ägde en Bic Techno på 150 liter, som jag bytte ut mot en 100 liters freeride-raket. Freeride-raketen hade jag inte länge, utan gick ned på en 80 liters vågis. Med det sagt, strunta i mellanklivet, gå direkt på en 80 liter, kanske 85 så kommer du få väldans roliga och utmanande dagar då det blåser. Med din (vår) vikt så funkar det även att köra snäppet större riggar och snäppet större fena om man nu vill endast en bräda. Jag gasade omkring med 5.8 på en 80 liter, med 24 cm fena i plattvatten och hade roligt som fn.
Du kommer tycka brädan är skum, liten, smal och vinglig och lite svårplanad innan du kommer in i “små-bräds”-stilen. Kolla in “From Biginner to Winner”
(surf-instruktionsrulle med kass humor men bra genomgångar) nu i vinter, så har du lite bättre hum om läget sedan. -
Jag tycker att du skall satsa på 85an, eftersom du tvekar. Du kommer att vara behjälpt av den extra volymen i början. Vågsegling är ju inte bara apel-bapel vågor, utan kanske lite knähögt X-on i början.
Om du blir biten vågseglare kommer du att byta brädor med jämna mellanrum ändå, även om de är samma storlek! Det går inte att låta bli, man liksom slutar köpa kläder, tv-apparater osv. Har du väl satt en hyffsad cutback så kommer du inte att kunna tänka på något annat. Kolla vilka muppar som dyker upp en bra dag – har inte råd med varken rakaparat eller att klippa sig. Men brädor, de har dom. Högar av dem.
Okej, detta var ett fredag-eftermiddags-inlägg, men ganska sant!
Logga in för att svara.