Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur duktig bör man vara för att börja vågsegla?
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Hur duktig bör man vara för att börja vågsegla?
hakuna svarade 15 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 19 Svar
-
Låter som en 85-90ltrs vågis hade varit ngt för dig tror jag. Som mitt svar på din fråga, hur duktig du bör va väljer du själv.
De är lite som Jeppe säger att på 80 talet fick man antingen välja en bräda som man fick va hela familjen för att få ner i hamnen eller en vågbräda som såg ut som en banan och knappt gick o plana me.Skippa mellanstegen o se till att du får mer timmar på vattnet så går det galant, dessutom är du lätt så det kommer gå som en dans! Dom som är lite tyngre har i regel svårare att lära sig, helt enkelt mer kg att kånka runt på.
Lycka till, mvh Andreas
-
Köp 80-85 litare! Har själv gått från 120 till en 90l (Är tyngre än du) och det var perfekt i två år. Nu har jag skaffat en mindre som komplement, men det tar ett tag innan en stor vågis känns för stor. Man har roligare och lär sig mer om man är ute och seglar än om man badar så köp inte för litet, men framför allt: Ge dig ut, no matter what!
-
@Jesper_B 513411 wrote:
En 85l är absolut att föredra som första vågbräda framför 70l. Dessutom är inte den för stor för en avancerad vågseglare. Snarare en perfekt lättvindsvågis. Gå på 80l plus!!
/JB
Japp! Håller med Jesper här va! Inte för att jag seglar vågor annat än om de attackerar mig men när jag först skaffade liten bräda i början av 90-talet gick jag från en rejäl SurfPartner på ca 170+ liter till en Tiga Slalom på ca 85 liter. Det var tricky i början då mitt enda segel var ett NP cambrat 6.5kvm och vattenstarten satt inte. Men nog fan löste det sig. Idag är allt sååååå mycket lättare 😉
Rock on!
-
Marcus, jag tror också på en 80 litare. Nu vet jag inte hur gammal du är, men du kanske kommer att växa till dig rent fysiskt snart, och då blir brädan perfa för en 5 halv-dag i vågorna!
Komplettera med en pyttebräda till de små seglena.Niclas
Logga in för att svara.