Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur f-n kryssar jag lättast ?????

• Hur f-n kryssar jag lättast ?????

Publicerad av anonym-anvandare på 3 september, 2002 vid 12:03

Hejsan

Jag är rookie som fasen.. men börjar så smått lära mej..
    ett problem som jag är väldigt trött på
    är att vid ”pålandsvind” så åker jag bara närmare och närmare stranden till slut ,efter typ 100 meter, så måsste jag hoppa av brädan och gå ut igen.. och samma visa igen.
    jag försöker allt med att lära mej kryssa men vet inte om jag har rätt teknink..

pleeejse hjälp mej .. snart börjar jag kita i ostliga vindar och…. JA ölen ÄR billig i danmark men det är jobbigt att ta sej tillbax….

anonym-anvandare svarade 22 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2002 vid 12:16

Jag är själv nybörjare, men kryssa har jag lite koll på. Det gäller pusha hårt bara, styr brädan upp mot vinden och ta i !!! Vad gäller frånlandsvind så skulle jag inte ge mig ut i det överhuvudtaget. Som sagt kitesurf är farligt nog utan att man behöver bli uppfiskat lik i Danmark. ( :

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2002 vid 12:42

jag är också relativ nybörjare men kan kryssa. du behöver bra tryck i draken sen är det bara att kanta brädan och styra upp mot vinden.

och kör för f-n inte i frånlandsvind…

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2002 vid 15:21

Det går väl bra o köra i frånlands vind så länge man har en följebåt som gör en 30 knop o har gott om soppa…. =)

Kite or die, Kite and die with a smile… =)

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2002 vid 21:20

yo, ännu en nybörjare med ett råd.

Om du har draken rätt högt upp i powerzone ska det vara lättare att trycka brädan upp mot vinden… va jag vet

• anonym-anvandare

Medlem
    3 september, 2002 vid 22:29

tack som bara den för alla tips…

har ändå inte riktigt klart för mej var jag ska ha kiten
    för att jag lättast ska kunna kryssa …..

men jag lär väl mig

Niklas

• mejner

Medlem
    4 september, 2002 vid 06:07

”just lock the kite in at 30 – 40 degrees vertically”

http://www.kitesurfingschool.org/howto.htm#8.%20Going%20Upwind

• anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2002 vid 06:48

Tjena
    En sak som e himmla viktigt är att du kommer upp i planing innan du försöker börja ta höjd. Kommer du inte upp i planing innan kommer du bara att ligga och trycka vattnet framför dig som en snöplog.
    Rippa stenhårt

Andi

• anonym-anvandare

Medlem
    5 september, 2002 vid 14:57

Det där med att ha draken högt i powerzone är kanske inte en bra idé med tanke på att då får du verkligen inte nått skär mot vinden mä brädan…
    Testa att köra LITE överriggat å häng i depowerloopen (om du har en sådan) och ha draken LÅNGT åt sidan, ganska nära vattnet. Kör inte så fort utan att du kan ha ett ordentligt skär. Jag kör med wake och kör absolut inte snabbare än 15-20 knop om jag skall höjda. Jobba med bommen, om det är så att det är lite lite kraft dvs att du behöver jobba med den för att plana, byt till större drake…
    Lycka té ! ! !

*CuT DeeP´n FlY HigH*

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur f-n kryssar jag lättast ?????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.