Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hur få isär mast
-
@Basse 459987 wrote:
2 pers greppar var sin ände av masten och skakar den. Sätter den i gungning liksom. Efter ett tag kommer den vibrera isär.Provade det där sättet med farsan i somras. Vita män kan inte få saker att självsvänga måste jag säga. Tillslut inföll sig iaf nån typ av gung men vi var tvungna att lägga av då farsans mage började självsvänga värre än masten.
Två bommar funkade utmärkt när jag till slut fattade att inte sätta den övre bommen så nära skarven att den klämde fast halvorna i varandra.
-
Tjenare.
Dragkampsklubben i Stenungsund är frekventa med att dela för hårt ihopmonterade master. 4 st långarmade trötta vindsurfare är inget mot en drös superpeppade snördragare.
Åk till din lokala dragkampsklubb, tag med en back öl ock din mast, och du får en delbar mast igen, ett gott skratt och nya vänner.
http://www.stenungsundsdragkamp.se/
Daniel -
Oregistrerad
Gäst25 april, 2008 vid 09:43Knäck den över knät 😉
-
@Oregistrerad 460155 wrote:
Bra idé- kanske? Detta är första gången jag hört någon föreslå denna metod. Har själv hållit på o meckat med gamla bilar och drog av ett hjulcentrum på en SAAB 99 med värme/kyl metod: Kylde axeln med is och värmde hjulcentrum. Drog sedan med en enkel mekanisk avdragare (som inte pallade när jag började rakt av att dra ). När jag sen skulle sätta ihop grejerna så påstod verkstadshandboken att det behövdes 3,5 tons presstryck för att få ihop prylarna…
För en mast skulle man i så fall lägga i vattnet (just nu +6) samt värma ovanpå skarvhylsan med t ex kokande vatten, och sen dra fort som faan…
Vad säger Svenne ang kolfiberlaminats förändring i värme??Precis. Ska något kylas är det innerdelen. Yttre ska värmas.
Jag har med framgång tagit en garagesval mast, värmt utifrån med hårtork (Större diameter och varmare = vidgas mer). Sedan var det trädtricket som gällde. Funkade finemang. Med vanlig hårtork blir den bara 50 grader eller så, knappast ett problem för hållfastheten. -
Kan ni utveckla trädtricket? Ska nederdelen av masten ligga an mot trädet och sen skulle det spännas ju mer man vred? Fattar inte riktgt
Logga in för att svara.