Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur få maximal speed på brädan???
-
Hur få maximal speed på brädan???
Publicerad av Knatte på 6 september, 2004 vid 09:03Ifall man nu vill vässa formen och bli snabbare inför höstblåsten, så behövs det kanske några tips
Petters hemsida har ju en tipsdel med lite farttips: Saxat från detta står det följande..Svar till:
Lägg tryck på fenan
Genom att lägga extra tryck på fenan genererar den ett extra lyft som ökar farten. Genom att pressa hårt når du mycket högre fart.[/ QUOTE ]
Mín fråga som följer på detta. Skall trycket vara nedåt riktat mot havsbotten eller är det ett vinklat tryck så att man rider på fenan som avses??
För ifall du bara pressar neråt, så bromsar du väl bara brädan
Några speedfantomer, som kan bringa klarhet???karnan svarade 20 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Helt riktigt att man bara bromsar om man trycker neråt. Nyckeln till riktigt höga hastigheter ligger ju i att belasta brädan så lite så möjligt och istället hänga i riggen. Därför ska man ha bommen så högt som möjligt för att komma långt ut och ha så raka ben som möjligt. Då blir också det mesta trycket på bädan sidledes. Jag tycker dock att det känns ganska otäckt att gå in i rktig speed-stance, med riktigt sträckta vrister och all tyngd i seglet, men det gör rejält med skillnad i hastighet…
Jag kör min RRD 271 med bommen så högt upp det går och mastfoten nästan längst fram (143 cm från aktern tror jag att jag mätte upp) Seglet är på 6,2 kvm.
Knatte, hur stor fena har du till din? Jag kör med orginalfenan på 31 cm men jag funderar på att skaffa en mindre, tycker att brädan är lite väl orolig i höga farter. Blir det bättre med en mindre?
-
Knatte
Gäst6 september, 2004 vid 09:53Jag har 31, 28 och 27 cm fenor till min RRD 271.
31 cm fenan är för stor för att åka riktigt fort. Den bromsar och brädan blir lite orolig.
Höll på att slå ihjäl mig i förra lördagen med 31:an, med ett präktigt kastfall som mitt lår/knä dämpade -
Vad är det för adress till Petters hemsida?
Angående bommen högt upp; Är det bra at ha långa hängseletampar så man kan få upp bommen ytterligare eller? Jag har ganska korta tampar och trivs med det men det är klart att man vill åka fort och frågan är om det vore bra med längre tampar..
-
Då får jag väl ta att investera i en mindre fena då… Var får man tag på små racefenor utan att det kostar en förmögenhet?
Ang längd på tampar: Jag föredrar också korta tampar (kör 22 tum), tycker det känns bra att ha kroppen nära riggen plus att det känns som att man skulle hänga mer i armarna än i selen om dom var längre. Kombinationen hög bom och korta tampar leder iofs till att det är obekvämt satan innan man planar ordentligt, men det får man leva med. När man väl kommer igång har man ju riggen ordentligt bakåtlutad och då är det inga problem.
-
Hehe, vet också hur det känns med ett kastfall i hög fart, har också råkat ut för det några gånger… Hoppas inte benet tog alltför mycket skada!
-
Knatte
Gäst6 september, 2004 vid 14:08Adressen: http://www.sevenius.com/windsurf/
Se under skola/tips….Sidan är numera dåligt uppdaterad -
Knatte
Gäst7 september, 2004 vid 10:09Inga fler som har synpunkter, på hur man pressar ut det sista av brädan??
Speciellt fentryckets vara eller inte vara
Jag har sett den engelska orginaltexten innan översättningen. Där står samma sak:
Ju mer tryck på fenan, desto bättre/snabbare…Vi har ju speedmaffia på både västkusten och baksidan av landet. Några borde ju ha tips och ideer
-
Senaste numret av Windsurfer (eller var det Boards) hade en lång artikel om speedsegling. Gissar att det finns en del matnyttigt för dig där.
God speed
/Johan
-
Knatte
Gäst7 september, 2004 vid 11:58Har du numret eller kan kolla vilket nummer/tidning det är?
Så att man gå på jakt efter detta eller få det bra inscannat från någon.. -
Det är Peter Hart som har en artikelserie i två delar ang. högsta fart på brädan i Windsurf (UK). Första delen är i augusti numret och den andra skall väl vara i september numret som bör vara ute nu?
-
http://www.guycribb.com/page0076v01.htm
Kolla vad den här nissen har att säga. Han påstår blandannat att “closing the gap” inte gäller (längre?).
-
Svar till:
Har du numret eller kan kolla vilket nummer/tidning det är?
Så att man gå på jakt efter detta eller få det bra inscannat från någon..[/ QUOTE ]
Jag har det hemma. Om det behövs kan jag säkert scanna artikeln också.
/Johan
-
Svar till:
Om det behövs kan jag säkert scanna artikeln också.
[/ QUOTE ]
Det är säkert många fler som är intresserade -
Knatte
Gäst10 september, 2004 vid 04:32Finns det möjlighet att få det inscannat? Gärna scannat så att man kan läsa sidorna ordentligt oxå? Vissa scanningar man har sett, har ju inte varit så bra
Skulle vara kanon i så fall -
Jag ska se om jag kan fixa det på måndag. Hör du inte av mig har jag glömt det. Påminn mig i så fall.
/Johan
Logga in för att svara.