Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Hur faan lägger jag in mina resultat på GPS-speeds
-
Hur faan lägger jag in mina resultat på GPS-speeds
surfan svarade 19 år, 2 månader sedan 12 Medlemmar · 51 Svar
-
Svar till:
Svar till:
Svar till:
Damn! Har loosat ett par fina toppfarter på det isf…
[/ QUOTE ]
skicka orginalfilen (orörd) till mej så fixar jag till det i så fall
[/ QUOTE ]
Har redan fimpat orginalfilen… Men jag tror nog att värden över 1 borde vara teoretiskt omöjliga..
[/ QUOTE ]
Är det inte sagt att man skall spara alla original filer för dokumentationens skull så att det går att kontrollera farter i efterhand???
Tex går det att kolla om ngn haft gps’en på under bilresan mm (eftersom filen innehåller positioner) även om det inte går att kolla om man “råkat” köra jetski…Vet inte riktigt om jag håller med om ett maxvärde på acc. vad är det som säger att man inte kan acc. fortare än 1G???
Det händer väl ibland att man blir luftburen enbart pga vinden och då är ju kraften större än vad som krävs för att acc. med 1G!
-
hej
jag får inte ihop det här att 1G=1m/s2, så jag googla på “acceleration conversion” och fick fram http://www.engnetglobal.com/tips/convert.asp?catid=5enligt den sidan är 1G= 9,8m/s2
och enligt http://www.onlineconversion.com/acceleration.htm
är 1G=9,8m/s2
-
Knatte
Gäst31 augusti, 2005 vid 20:45Om jag minns rätt, så var det 1G= 9.82 m/s2 i Sverige
-
1G eller 9,82m/s2 är om jag minns rätt accet i fritt fall tex när man hoppar ur ett plan om man bortser från luftmotståndet och då kommer man upp i typ 200blås på 5s
-
Vi hade/har 9.81 men det beror ju lite på var man bor också…
Om man då loggat punkter varannan sekund så ger 1G en fartskillnad på knappt 20m/s eller ca 40 knop (grovt räknat) och det är det väl ingen som tror på…Men 1m/s2 under två sekunder ger ju en fartskillnad på 4knop och det är väl inte omöjligt från stillastående men knappast när man ligger kring toppfarten. Det blir ju alltså väldigt svårt att på rätt sätt filtrera data men det är väl också därför dom använder medelvärden av de fem bästa 10 sek. körningarna. Dessutom så tycker jag bara att man får spikar i samband med krasher och vattenstarter mm, aldrig vid normal segling.
-
Jag sparar naturligtvis mina städade filer. Finns ingen anledning att ha kvar dom ostädade. Den enda som kan ta “skada” av det är jag själv, då jag kan ta bort lite för mycket (är jag tveksam, så ryker en punkt direkt).
-
kolumnen “linear m/s2” finns där främst för att det visade sej vara ett snabbt och enkelt sätt att lokalisera spikar
det kan vara svårt att med skjutreglaget hitta alla spikar när man “åker” kurvan
att tok-deleta alla punkter över 1.0 är det ingen på gps-speedsurf som hört talas om (inkl roger )
-
v36 lör-lör
hvide sand och andra potentiella speedvatten i närhetenåker gör pugge, robban, jag och bappel och tre till här norrirån
-
Svar till:
vi åker om de blir vind hälgen v 36 f-s
[/ QUOTE ]
“Vi” är Surfan, jag och Micke (en smygare som mest läser på forumet, men sällan postar)
-
Svar till:
Svar till:
vi åker om de blir vind hälgen v 36 f-s
[/ QUOTE ]
“Vi” är Surfan, jag och Micke (en smygare som mest läser på forumet, men sällan postar)
[/ QUOTE ]
kanon
hoppas det blir vind så vi ses då -
Knatte
Gäst1 september, 2005 vid 19:57Skall ni testa detta stället också?
Jag fick tipset från dansken som jag köpte min Sonic av.
Han hade tydligen seglat uppåt 40 knop på detta spottet, med sina RS5 och Thommen RS brädor… Plattvatten på västliga vindar
Logga in för att svara.