Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Hur fan gör ni?
-
Hur fan gör ni?
Publicerad av surfjohan på 17 november, 2005 vid 09:34Om man läser här så verkar ju konfens alla medlemmar dra iväg flera månader till olika exotiska resmål och surfa, elyaque, maui, sydafrika m.m. Jag bara undrar hur man gör, själv bor jag i en lägenhet tillsammans med min tjej (som också har börja surfa i år btw) och jobbar på ett vanligt jobb (8-17) och jag fattar fan inte hur ni bär er åt? Är alla miljonärer eller fjuniga tonåringar som har åkt och rensat torsk i norge halva året och sparat eller vad är det som händer? Jag menar om man ska dra iväg i 2 mån, då har man ju räkningar att betala, hyra, ett jobb som man måste ta ledigt på m.m. Hur ska man bära sig åt? GAAA, blir galen.. vill också dra iväg och öva upp min fristajl till perfektion. Extremt tacksam för tips!
silverfisk svarade 19 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Well, jag är nog inte representativ för genomsnittet eftersom jag i princip kan jobba från vilken plats som helst via laptop och telefon. Men ledigheten från de flesta jobb bygger nog på att spara semester och sedan tömma alla semesterdagar och komptid och kanske komplettera med några veckor tjänsledigt. Sedan kan man hyra ut lägenheten, brukar gå lätt om man är borta ett par månader eller mer, om du nu inte bor i Knäckebrödhult. Sen lever man billigt på plats, kanske jobbar några timmar per dag mot mat/boende/bil/pengar. Det hela handlar nog mest om vilja. Brukar ofta reflektera över vilka det är som reser mest och jag lovar, det är inte de med mest stålar på kontot. Prioritera och fixa det för dig på olika sätt så lovar jag att du också kan vara borta 2 månader varannan vinter Good luck!
-
Precis de gäller att prioritera! Vill man verkligen så e de bara att spara in på allt annat!
-
åker iväg för första gången i år och för att ha råd har man fått lov att hålla igen hårt på utgifterna. knappt utgång, snåla på bilkörningen, äta billigt, inte köpa särskillt mycjet grejer och kasnke välja att bo trångt här hemma. nu bor jag hos morsan och farsan men betalar iallafall en del hyra, har bara jobbat sen juni också.
Jobba mycket nu framåt vinterkanten när man ändå inte surfar så mycket.men att leva svenssonliv och kombinera med ett par månader utomlands tror jag är mycket svårt, möjligt men svårt.
-
Jepp. Mycket jobb och snäll chef! Jag skall åka iväg i två månader i vinter. Pris för detta utöver pengar: två veckor semester på två sommrar… Som alla säger. Prioritera! Plus en förstående chef! Fast säger man till i tid, så borde det inte vara några problem. Jag förvarnade nästan ett år innan… Å jävlar va gott det ska bli!!
-
Jag ska dra iväg 5 månader efter jul efter att ha jobbat mycket övertid sedan 1 år tillbaka. Måste förmodligen söka nytt jobb när jag kommer tillbaka men det har jag inget emot. Man fastnar lätt i en svenssonlunk om man alltid sätter jobbet före sånt man tycker är kul.
Jag kan förstå dom som trivs otroligt bra på sitt arbete och inte vill byta men då betyder det med stor sannolikhet att man är bra på det man gör och man har därför jobbet kvar när man kommer tillbaka även om chefen hotat med motsatsen.
För dom som har svårt att komma iväg så kan jag varmt rekomendera en bok “Skogsliv vid Walden” av Henry David Thoreau. Lite tung att ta sig igenom men mycket läsvärd.
-
Ok, då vet jag lite mer hur folk gör. Det är väl inte det att man vill leva svenssonliv hellre än att åka på surfsemester, det är väl snarare så att man vill ha råd att surfa i vårt härliga land efter man kommit tillbaka från sin fetingresa, med allt vad det innebär med kostnader för nya surfprylar, bensin, surfresor inom norden och så vidare. Får väl helt enkelt spara som fan och satsa på våren 2007, har några polare som har hakat på den idén. Bara man har stålar som täcker räkningar och hyra under 2 mån så behöver man “bara” pengar till boende dit man åker samt pengar till mat o.s.v. Kommer bli fedt! så hinner man öva upp sig lite innan också
-
Det gäller att vara stenhård. Jag sade till chefen när dom ville att jag skulle bli fast anställd efter en längre tid som extrapersonal ,att jag tar jobbet bara om det inte blir massa gnäll när jag sticker några veckor (typ 7-8) på vintrarna. Sedan gäller det att ha disciplin och spara minst 2000-2500/månad, allt annat i andra hand. Bäst är att låta banken “gömma” pengarna (månadsspara automatiskt) i fonder eller aktier så det blir jobbigt att komma åt dom snabbt, funkar för mig. Tjänade dessutom 4000 i år på bra fonder (östeuropa).
-
Grabbar, jag ska börja spara på allvar nu och ge mig i kast med aktiemarknaden så jag också har råd med drömresan till Hawaii, och förhoppningsvis hittar min surfar-fru där som jag sedan gifter mig med haha
-
Som någon annan skrev, gör en långsiktig plan. Bestäm vart och när du vill åka, gör en budget och räkna baklänges hur mycket per månad du behöver spara. Skaffa ett resekonto dit du månadsparar och om du inte rör dessa pengar så är det ju “bara” att åka. Men du kommer att märka att du för försaka och prioritera bort en hel del annat på vägen.
Det är egentligen bara en fråga om hur gärna du vill åka jämfört med att konsumera kapitalvaror, bo stort och dyrt, dricka öl, dra på stan, åka skidor/bräda mm mm.
/Magnus
-
Haha fy fan era stackare. Det som gäller är att vara fett med välbetald för då blir det utgångar och pedda vajre dag här hemma PLUS fem månader i solen om året. Jag säger upp mig varje gång jag sticker och trissar upp lönen mellan ställningfirmorna varje gång jag kommer hem, på så sätt blir det bara bättre och bättre år för år. Hihi!
-
Svar till:
Det gäller att vara stenhård. Jag sade till chefen när dom ville att jag skulle bli fast anställd efter en längre tid som extrapersonal ,att jag tar jobbet bara om det inte blir massa gnäll när jag sticker några veckor (typ 7-8) på vintrarna.
[/ QUOTE ]
Håller med fullständigt. Om inte chefen låter en dra iväg några månader om året så kan han dra åt helvete
Logga in för att svara.