Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Hur fan ska jag starta upp…
Taggad: racing
-
Hur fan ska jag starta upp…
Publicerad av anonym-anvandare på 20 april, 2002 vid 20:36Är en relativt nybyggd vindsurfare som råkat köpa en för liten bräda, närmare bestämmt en freeride på 91 liter.Fråga kolon: Hur ska jag kunna starta upp? Måste jag vattenstarta?
Något obekväm sits. Ska jag sälja brädan? Tips välkomna.Wilhelm
anonym-anvandare svarade 22 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Vad väger du och vad kan du? Själv kunde jag inte vattenstarta när jag köpte min första funboard en tiga 260 på ca 80 liter. Vägde då ca 60 kg, det tog ett par veckor innan jag lyckades vattenstarta första gången men det berode nog mest på att jag inte hade någon som kunde lära mig utan läste surfsports tipsbilagor. Är du inte alltför tung KAN du lära dig segla på denna bräda men det kommer ta extra tid.
-
Jag är 174 och väger ungefär 53 kg. Lite osäker på om det är en bra kombination. Visserligen vore det ju värre om jag vägde runt en 65 kg. Jag är väl en framått gående surfare i de yngsta åren. Startade med surfing förra sommaren, men kom ganska långt fram eftersom jag både surfade på landstället (ligger vid en stor sjö, typ 1 mil 350 m bred på mista stället) och la in en vecka till Tunisien. Sedan var jag på Kuba i två veckor och surfade också. Lär mig ganska snabbt, gillar helt enkelt inte att bada. Jag är redan medveten om att jag kommer tillbringa halva sommaren i vattnet tillsammans med lite uppgivenhet och bitterhet med frågan: Varför är jag inte lika begåvad som Bringdal eller Seeger? Svår synpunkt.
Wilhelm
-
Har du provat segla på en långrund strand ?
strand start är betydligt lättare samt du slipper simma
och bli trött på en gång.
En större bräda underlättar naturligtvis men med din vikt
bör du flyta som en kork (en bred bräda är stabil)
Lycka till
Per -
Tack Per. Man får lite bättre självförtroende när man får tips. Ska leta lite efter något långgrunt ställe. Kanske Haga park? Det blir väl premiär på brädan om två veckor.
Lycka till själv //Wilhelm -
Det går att vattenstarta med i princip alla brädor, det kräver dock mer balans av dig ju mindre bräda du har.
-
Wilhelm,
Jag skrev ett inlägg till Hanna i ämnet Vattenstart där jag föreslog att börja med Beachstarten, kolla in tipset på:
http://www.steffo.nu/ubbthreads/showthreaded.php?Cat=&Board=konfen&Number=46758&Search=true&Forum=konfen&Words=Beachstart&Match=Entire%20Phrase&Searchpage=0&Limit=25&Old=allposts&Main=46685 -
Tack! Alltid bra att få lite hjälp på traven. Man kan ju inte vara bra på allt, inte med det sagt att jag är bra på surfa! Tack! Ska kolla in sidan.
Logga in för att svara.