Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing hur får man en brada på 139cm til mexico nar BA vagrar

• hur får man en brada på 139cm til mexico nar BA vagrar

Publicerad av luuc på 29 december, 2008 vid 12:45

ska flyga til mexico 12 jan och BA vagrar ju ta med større saker. nån som har skickat bradan i førvag? med vilket bolag och hur funkade de?

skejtar_henke svarade 16 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • skotten

Medlem
    29 december, 2008 vid 13:12

hmm… dont tell them its a board?? they must take a bag thats 140 for sure? its just that they dont wanna take boards, and if you take off the fins/straps etc.. then they dont need to know what it is.. of course if something happens to the bag then you pay for the risk you took… if you are stuck for a bag to use, I can help you out by lending one to ya.. I am in malmö, so you will need to come get it, introduce yourself and hang out a little in return : )

surferlove

• Kjello

Gäst
    29 december, 2008 vid 13:22

Jag har liknande problem, vill få med en (helst båda twin & Wave) bräda till Vietnam, men tror det är strul med allt som inte är handbagage, tar en billig resa med 2 mellanlandningar, stor risk att packningen försvinner.
    Som resan till Cabarete’ 2005 (då va det inget bråk om kiteprylar) med BA och mellanlandade (bytte flyg) på värsta stället Miami
    (fick höra sen att packningen ofta strular om man byter flyg i Miami.), fick vänta 4 dagar på packningen (boardbag med hjul+kitebag), åka till Santo Domingo airport varge dag med guide och letade (dyrt), jag fick den levererad till hotellet i Boca Chica till slut.

Kite går troligen i handbagage, båda foilarna om jag minimerar allt annat.
    Jag tror det är betydligt säkrare att skicka grejerna, hur? jag vet inte ens var jag kommer att bo, bara att jag tänker landa i Hanoi, svenska ambassaden för att förlänga visumet till 4 mån.
    Fick en ide’, Man kanske kan skicka dom till Svenska Ambassaden Hanio. ej troligt, men har andra frågor.
    Skickade frågan till sveriges ambassad Hanio , sveriges ambassad Köpenhamn och Sveriges honorärkonsulat Ho Chi Minh-staden
    den sista är inte för långt ifrån Mui Ne, som är målet.
    Hur det går ? Återkommer med det, när jag fått svar.

Gott nytt.

• bohm

Medlem
    29 december, 2008 vid 13:37

Brädan har jag inget bra förslag på hur man får med sig, men kiten kan man packa i en vacuumpåse så tar den mindre plats. Tror det finns att köpa på IKEA.

• christian12345

Medlem
    29 december, 2008 vid 16:06

Köp en golfbag från en kitetillverkare och ha brädan i den. Fråga Skotten så kan han fixa fram en till dig. Naishs modell står det GOLF på med jättestora bokstäver och det tror jag är bra för moralen hos check-in-tanterna.

MEN: Om det mot förmodan inte skulle gå, så kan du shippa den. SAS cargo på Kastup vill t ex ha ungefär 3000 kronor för att shippa en väl inpackad bräda till Sydafrika. Googla SAS cargo (de heter något annat nu, tror att det är ”Trust”) så kan du få prisuppgifter på din destination. Men det är som sagt bara som backup. De allra flesta får med grejerna om de kamouflerar dem som golfprylar.

Notera att du inte kan komma med en boardbag. Jag har själv blivit nekad att ta med det, även om somliga fortfarande lyckas lura igenom dem.

• henkeman70

Medlem
    29 december, 2008 vid 18:45

@luuc 523123 wrote:

ska flyga til mexico 12 jan och BA vagrar ju ta med større saker. nån som har skickat bradan i førvag? med vilket bolag och hur funkade de?

Mexico låter kul!

Jag har alltid lyckats släpa med mig en ’coffinbag’. Rätt stor pryl på c:a 160cm. Rymmer ALLT jag drar med mig på resor. Våtis, 1-2 kites, en 136cm bräda och övriga prylar man har på en charter (i slimmad version). Gissningsvis väger rubbet 23-27kg. Har rest med grejerna på 6 resor. En gång, enkel väg, fick jag pröjsa övervikt på 25Euro. Frågar dom är det bara att säga ’Golf’ och rycka på axlarna. Ingen har öppnat för att kolla än så länge.

Några gånger har jag blivit hänvisad till ’special lugage’ inkastet. Ingen extra kostnad och aldrig något strul.

Trevlig resa!

• debkausf

Medlem
    29 december, 2008 vid 19:17

Flög klm sist. Tog med rrds golfbag kostnadsfritt dock max 20kg. Fick ner:3 kites, 3 bommar, sele, pump, våtdräkt, twintip, crocs, boardershorts o rushguard!

• eklov

Medlem
    29 december, 2008 vid 20:02

ta bort fenor & pads… sen tar du ett varv wellpapp/kartong runt om den och sen tar du den som handbagage och säger att den är en mkt fin tavla som du är väldigt rädd om…

• debkausf

Medlem
    29 december, 2008 vid 20:28

@Eklov 523182 wrote:

ta bort fenor & pads… sen tar du ett varv wellpapp/kartong runt om den och sen tar du den som handbagage och säger att den är en mkt fin tavla som du är väldigt rädd om…

riktigt bra förslag! lägg sen även till att det är en brölloppsgåva:cool2:

• klubben

Medlem
    30 december, 2008 vid 07:54
    debkåusf;523186 wrote:
    riktigt bra förslag! lägg sen även till att det är en brölloppsgåva:cool2:

Haha, sjukt bra ju!!!

• luuc

Medlem
    30 december, 2008 vid 08:30

bra förslag ! men segt att få överge en bräda för mycke pengar om de inte funkar. BA verkar ju otrevligare än alla andra i denna fråga. men golfbag funkar alltså?! deras andra svaghet är ju annars musik instrument. kanske kan surra fast en billig halvtrasig gura på brädan och säga att ”skivan” är till för att skydda

• luuc

Medlem
    30 december, 2008 vid 08:32

gillar tavla förslaget asså. nån som tagit med en tavla eller en låtsas tavla?

• smaskens

Medlem
    30 december, 2008 vid 13:56

Tjaba, Hyrde bräda när jag var på Bonaire i våras.
    Kom precis hem från charter till Fuerteventura.
    Solresor skulle ta 350 T/R men jag fick endast betala
    på hemvägen för Mystic rollerbagen (19 EUR).
    Sa att det var golfbag och det gick fint.
    Riktiga golfväskor kan vara ruskigt stora men
    är oftast inte längre än 135. Jag la ner en golfboll i
    väskan också så det var ju faktiskt golfutrusting i den :santa: !

BA måste väl tillåta Odd Size bagage?
    Det beror mest på incheckningspersonalens humör ang vad de godtar.
    Smart att ta på sig det charmiga leendet.

• debkausf

Medlem
    30 december, 2008 vid 20:14

Asså! Om man skall ha med extrabagage kan man ju inte bara komma dragandes med bröten! BOKA INNAN!!! Även om det ligger i en ”golfbag” o tom e gratis.

• kamikazekiteren

Medlem
    30 december, 2008 vid 21:25

@Eklov 523182 wrote:

Det är vel inte en jävla smurf som tar med seg tavlor på kitesemester. DICKHEAD!!!!

• skejtar_henke

Medlem
    1 januari, 2009 vid 23:55

@Eklov 523182 wrote:

Hmmm jag har hört nån som gjorde och åkte på nån dyr extra kostand. Vet in fan vad bolaget kalla det för. Tror den var för stor för att gå som handbagage och då blir den ju gods som ömtålig och dyrt. Så bra tänkte men kanse ingen bra ide ändå..?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing hur får man en brada på 139cm til mexico nar BA vagrar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.