Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Hur får man till en vettig kvalitet på videofilmen

• Hur får man till en vettig kvalitet på videofilmen

Publicerad av jugglis på 27 april, 2004 vid 20:03

Jag behöver hjälp!
    Nu har jag under 5 timmar försökt spela in en film med hyfsat god skärpa och med en ok filstorlek för min dator. Det blir inte bra hur jag än gör och jag börjar nu bli smått desperat mad.gif då jag skall få ihop ett undervisningsmaterial i form av filmsnuttar. Jag har sett att det här på forumet finns de som lyckats bra med balansen storlek och kvalitet så jag hoppas att någon kan hjälpa mig att hitta lösningen på dilemmat.

Tanken är att man skall kunna titta på filmerna på helskärm på datorn och ha god upplösning och liten ”smetighet” som man får vid för få kbit/s och upplösning.

Teknisk data:
    Bärbar dator – 1.6 gHz, 512 i minne
    Kamera – Sony DV av god standard
    Använder Windows moviemaker

Hitintills har jag testat med variabel bithastighet, 1.5 mbit/s, 2.1 mbit/s, alltid i största formatet (720 x 576). Datorn verkar inte orka bearbeta DV-filer längre än en dryg minut, så jag kan inte göra filmen i DV-kvalitet. Jag har testat med samma kvalitet från kameran in till projektplaneraren i datorn och då jag spar till film och jag har testat med olika varianter på dessa. Alltid mer eller mindre samma resultat. frown.gif frown.gif

Resultaten jag fått är för suddiga detaljer och viss smetighet. Tittar jag på filmer här på forumet ser jag att detta går att komma ifrån, se t.ex.

” the_search_high_tv_Lars_K_pt01”

För en film som på helskärm har en ok balans mellan kvalitet och storlek. Hur får man till det? Långfilmer jag fått från nätet kan ha en perfekt skärpa och inget som helst eftersläp. De är oftast då i .mpeg4 format. Hur man får till en mpeg-fil har jag ingen aning om så jag skulle vilja kunna få till det med moviemaker som jag nu äntligen börjar få att funka bra. crazy.gif

Om någon vet hur man spelar in ljudfiler i datorn får ni gärna ge en snabbhint också om det. Nu använder jag min digitalkamera och lägger in den mono-ljudfilen av nästan ok kvalitet.

mvh Jörgen

jugglis svarade 20 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • melker

Medlem
    27 april, 2004 vid 20:09

Ditt största problem är valet av progranm moviemaker. Det kan mer eller mindra bara exportera i wmv format. Jag har ingen lösning för dig på rak arm. hmmm ??

• jugglis

Medlem
    27 april, 2004 vid 20:26

Vilket bör jag då använda? Finns det något som inte är superavancerat och krångligt och dyrt, men som ger en ok kvalisort på filmen? laugh.gif

Jörgen

• yaqup

Medlem
    27 april, 2004 vid 20:43

adobe premiere.

är kanske inte gratis egentligen men har man bredband så… wink.gif

• patrikol

Medlem
    27 april, 2004 vid 21:02

Är väl allt gratis eller? wink.gif

• jugglis

Medlem
    27 april, 2004 vid 21:29

Rackarns, jag har inte bredband, men däremot en indisk cd med en stor bunt …..-produkter, så jag får kolla igenom den grin.gif

Det kanske måste bli att jag lär mig ännu ett nytt program. Suck.

Men tack för hjälpen

Jörgen

Förresten, är det ett program som är svårt att lära sig, av typen Photoshop som tar en livslängd att bli bra på.

• backe

Medlem
    28 april, 2004 vid 15:59

Det är ganska lätt att arbeta med, problemet är att man börjar få koll på det när man är klar och då vill man göra om…

• jugglis

Medlem
    6 maj, 2004 vid 11:35

Nu har jag en variant av Adobes Premiere 6.5. Tyvärr låser den sig ganska ofta med omstart och irritation som följd. Har någon en bättre variant hör gärna av dig till med ett meddelande till mig privat. Viss kompensation kan utgå i form av andra produkter eller en stål eller två. crazy.gif

Jag har också rejäla problem med kvaliteten! Har funderat över om det är processorn som sätter stop för en bättre kvalitet. Den jobbar på mellan 80 och 100 % då den gör filmerna. Kanske är det därför jag får eftersläpningar, viss ryckighet och liknande. Har testat alla tänkbara komprimeringsalternativ och kört okomprimerat, i stort sett alltid med samma resultat. Testade att klippa ur en snutt ur en långfilm och blev förvånad – den tappade ingenting i kvalitet, trots att jag körde den genom samma komprimering. VARFÖR? mad.gif? mad.gif????? mad.gif? Använder DivX – komprimering med standardinställnigarna i bägge fallen.

Det knepiga är att filmsnutten har en bithastighet på c.a 260 kilobit/sek och det blir väldigt bra kvalitet. Jag har testat “allt” från 120 kbit/s upp till 4 Mbit/sek och får mer eller mindre samma bildkvalitet i alla försök. Kör enkelt 8 bit monoljud så att det inte skall ta någon plats, utan skillnad förutom att filen blir en tredjedel så stor som vid fullkvalitet.

Någon som har någon liten tanke om detta? Måste få eländet klart innan maj månads slut och skall då även ha hunnit filma och skrivit instruktionerna till undervisningsmaterialet! Urk tongue.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Hur får man till en vettig kvalitet på videofilmen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.