Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur fasen bär man grejerna bäst på land?

• Hur fasen bär man grejerna bäst på land?

Publicerad av windsmurf på 4 juli, 2012 vid 18:20

Inte nog med att man ser ut som en idiot på vattnet, det trilskas även när jag ska bära upp riggen på land. Där jag brukar surfa är det sandstrand, för att undvika sanden brukar jag rigga på en gräsplätt och sedan bära riggen ned till vattnet. Hur ska man bära riggen? I bommen, masten, på huvudet???

maglu svarade 12 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • seve1000

Medlem
    4 juli, 2012 vid 18:27

@windsmurf 692482 wrote:

Inte nog med att man ser ut som en idiot på vattnet, det trilskas även när jag ska bära upp riggen på land. Där jag brukar surfa är det sandstrand, för att undvika sanden brukar jag rigga på en gräsplätt och sedan bära riggen ned till vattnet. Hur ska man bära riggen? I bommen, masten, på huvudet???[/

När du går i:

Lägg nosen mot vattnet och seglet med masten från vattnet.
    Du mellan bräda och segel, lyfter i främre stroppen närmast dig med ena handen och i bommen ganska när hängseletampens främre lina med andra.

Bräda närmast vinden och seglet i lä med maste upp mot höften.

• gustavl

Medlem
    4 juli, 2012 vid 18:49

Titta på en surffilm. Där haru många tips gratis!

• Aquario

Medlem
    4 juli, 2012 vid 19:41

Köp Beginner2Winner DVD:n det finns ett helt kapitel om hur man sjösätter och tar upp med still.
    Annars är huvudregeln att bära riggen med mastfoten mot vinden så att vindriktningen kommer in i en vinkel mellan masten och underliket. Då får man även lite bärhjälp av vinden. Om man har en liten bräda kan man trä in fenan i ena hängselestampen och bära hela kittet på huvudet mellan bommen och underliket, med brädspetsen mot vinden.

• platon

Medlem
    4 juli, 2012 vid 20:21

Kolla guycribb.com

• maglu

Medlem
    5 juli, 2012 vid 19:38

Bara riggen?
    Ner är enklast då man går mot vinden. Ta tag i bommen ovanifrån ungefär vid hängseletamp. Andra handen på masten vid mastfot. Gå snett, mot vinden med mastfotshanden först (eller backa). Försök flyga seglet med bomhanden. Spring gärna om du har ett stort segel och det blåser lite…

Med vinden jobbigare om det inte blåser så mycket. Då kan det vara värt med samma grepp fast på undersidan och bära över huvudet. Greppa långt in på bommen och använd huvudet som hjälp. Gå med mastfot pekade mot vinden.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur fasen bär man grejerna bäst på land?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.