Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur fästa DaKine Contour-stroppar

• Hur fästa DaKine Contour-stroppar

Publicerad av anonym-anvandare på 21 september, 2005 vid 17:01

Jag tänkte försöka få fast mina Contour-stroppar på bästa sätt (alltså de ej justerbara). Med stropparna följer dels sex plastgrejor med ett skruvhål och två piggar, dels sex plast/metallgrejor med två skruvhål. Antar att man ska använda antingen eller?

På de flesta brädor lär det då vara plastgrejjen med ett skruvhål som ska användas. Problemet då är dels att det inte blir någon bra antitwist, man får dra stenhårt för att få fast stropparna så att de inte rör sig. Det andra och allvarligare problemet är att originalskruvarna som följer med när man köper bräda kan vara för långa eftersom Contour-stropparna är tunnare än “klassiska” stroppar. Jag tror att jag spräckte ett stropphål igår när jag skulle skruva fast stropparna i min nya JP, inte så kul… Någon som har några bra tips på hur man ska göra, kanske försöka få tag på några avlånga metallbrickor för att bygga upp mellan stroppar och bräda?

Eller är det jag som inte har fattat hur medföljande plast/metallgrejjer ska användas?

joce svarade 19 år, 2 månader sedan 12 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • ola-h

Medlem
    21 september, 2005 vid 17:06

Stroppen ligger mot brädan, sedan metallbrickan med tre hål, sedan lämplig plastbricka (den med ett hål för dig). Mettalbrickorna skall med andra ord pillas loss från plastbrickorna med två hål först. Jag har för mig att detta framgår från instruktionen på paketet. Jag tror detta bygger ungefär som en vanlig stropp, faktiskt, speciellt sedan originalstroppen komprimerats lite och man efterdragit ett par gånger.

Har du monterat utan stålbrickorna kan du mycket väl ha spräckt en stropplugg och dessutom eventuellt knäckt plastbrickorna (så de blivit böjda).

• anonym-anvandare

Medlem
    21 september, 2005 vid 18:07

Illa. Såg inget om det på baksidan av paketet. Verkar lite sjukt att man ska behöva pilla bort metallbrickorna. De verkar sitta fast rätt hårt med plastbitar. Varför?

Men jag ska testa det, tack för tipset!

• lars_k

Medlem
    21 september, 2005 vid 18:15

Trist med pluggen. Du bör nog täta den spräckta pluggen med nåt innan du drar i skruven igen. Kanske trycka i en rejäl kladd silikon…? Hoppas bara inte hållfastheten blivit för lidande i pluggen. Då kanske en kladd epoxi vore bättre?
    Kanske nån expert kan tipsa…?

• the_novice

Medlem
    21 september, 2005 vid 18:19

Läs punkt nr 1 under Installation på paketet…

• s

Medlem
    22 september, 2005 vid 09:27

Svar till:

Illa. Såg inget om det på baksidan av paketet. Verkar lite sjukt att man ska behöva pilla bort metallbrickorna. De verkar sitta fast rätt hårt med plastbitar. Varför?

Men jag ska testa det, tack för tipset!

[/ QUOTE ]

Det är en sak jag irriterat mig på ett antal gånger också. Det normala är att man har ett hål, men metallbitarna sitter alltid på plastbitarna med två… Mig veterligen är det väl bara Angulo och Quatro som kör med två hål.
    Ta ett vasst verktyg och pilla bort dem, de brukar lossna ganska lätt.

Men till en mycket intressantare fråga: Var köpte du stropparna? Det verkar som Sverige endast blivit tilldelad de justerbara (som ju är kassa!).
    Jag köpte två par då jag var på Maui senast, men jag har pajat ett par bakstroppar och dessutom utökar jag mitt brädförråd… Jag behöver fler!

/Staffan

• drakglenn

Medlem
    22 september, 2005 vid 09:42

Men vad är det som hindrar att stropparna kan vrida sig med dessa brickor när brickorna på ovansidan???

Jag köpte mig ett par nya DaKine stroppar justerbara häromdagen (299:- Ahh), dessvärre saknades brickorna, jag löste de med att ta mina tidigare brickor från F2 brädan, de består av två brickor, dessa kläms ihop på var sin sida av stroppen, en över och en under, den under sitter alltså mellan stroppen & brädan, den brickan har ett antal piggar som går in i Padsen på brädan viket gör att stroppen inte kan vrida sig, på er beskrivning ovan låter det som F2s lösning är bättre än den med orginalbrickona

Kan stropparna vrida sig med orginalbrickorna???

//Glenn

(jag vet….piggarna passar i brädan)

• s

Medlem
    22 september, 2005 vid 10:41

Svar till:

Men vad är det som hindrar att stropparna kan vrida sig med dessa brickor när brickorna på ovansidan???

Jag köpte mig ett par nya DaKine stroppar justerbara häromdagen (299:- Ahh), dessvärre saknades brickorna, jag löste de med att ta mina tidigare brickor från F2 brädan, de består av två brickor, dessa kläms ihop på var sin sida av stroppen(en över och en under, den undre sitter alltså mellan stroppen & brädan, den undre brickan har ett antal piggar som går in i Padsen viket gör att stroppen inte kan vrida sig, på er beskrivning ovan låter det som F2s lösning är bättre än den med orginalbrickona

Kan stropparna vrida sig med orginalbrickorna???

//Glenn

(jag vet….piggarna passar i brädan)

[/ QUOTE ]

Mina vrider sig aldrig. Det beror nog på att jag drar fast dom som f-n samt att de är asymetriska och dessutom breda. Men det är klart att piggar som du har kanske gör att man inte behöver dra fast dem så hårt.

/Staffan

• the_novice

Medlem
    22 september, 2005 vid 12:05

Svar till:

Jag köpte två par då jag var på Maui senast, men jag har pajat ett par bakstroppar och dessutom utökar jag mitt brädförråd… Jag behöver fler!

[/ QUOTE ]

Köpte också ett par extra på Oahu när jag var där. Jag har inte sett att ngn i sverige har några kvar, annars är väl inte dem nya med kardborre så himla dåliga heller men det är inte alls samma sak…

• imported_macts

Medlem
    22 september, 2005 vid 12:13

Tyckte jag såg nåt set på skidsport, vet dock inte om det var nya eller gamla modellen.

• dr-masse

Medlem
    22 september, 2005 vid 12:25

Det är den justerbara modellen som finns där.

Dessa finns på Skidsport:
    DK_ACCS.jpg

Samtidigt verkar Core Contour finnas kvar, varför tas inte de in till Sverige?
    4300450_xlg.jpg

(bilden från http://www.dakine.com)

• the_novice

Medlem
    22 september, 2005 vid 12:31

Jag tror det är den egentliga 2005 års modellen på den nedre bilden. Tyvärr var dem så “nöjda” med blivande 2006 modellen (justerbara med kardborre) så att dem ersatte dessa direkt. tongue.gif

• adde

Medlem
    22 september, 2005 vid 12:31

Den undre där är ju en ny variant på core contour:en, kolla hur tyget (i brist på bättre ord) går ner runt infästningen!

4300450_xlg.jpg

gammla ser ut såhär:
    core-contour.jpg

/adde

• mwp

Medlem
    22 september, 2005 vid 16:54

Dakines anti-twist brickor kan man beställa
    http://www.windance.com .
    MWP

• ola-h

Medlem
    22 september, 2005 vid 18:04

Jag kan köpa med från Maui med levarans framåt jul om du påminner mig.

• po525h

Medlem
    23 september, 2005 vid 06:42

Men fandå.. jag fick inga instruktioner med mina. Köpte de för övrigt väldigt billigt hos surfbutiken. Elakt.. Aja, de verkar ha hållit hittils i alla fall

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur fästa DaKine Contour-stroppar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.