Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Hur fästa tyg på masionit?
-
Nu är det fastsatt i min buss iaf.. Provade först med spraylim. köpte två burkar. testade lite på en provbit och det fungerade. men sedan var taket för stort. sprayade bägge burkarna jämt över taket. det var tydligen alldeles för lite för de fäste ingenting.
gick ner i källaren och hittade bättre grejer. va en gammel hink med sånt lim som man limmar fast plastmattor i typ badrum med. Det var bara o kleta på en massa o sen satt det som attan. Bör ju tåla fukt bra efterssom det är till badrum med=)
Blev helt ok! -
Jag håller på med exakt samma grej för tillfället. Jag köpte någonting som kallas för galontyg på en vanligt tygaffär. Det ser ut lite som skin eller vinyl (mycket snyggt) och går att torka av med trasa. När jag skulle provlimma med kontaktlim så var det dock för starkt för tyget så det bubblade sig. Efter att de i den lokala byggvaruaffären ringt och frågat en tillverkare fick jag just rekomendationen våtrumslim. Några skivor är limmad nu och håller på att torka.
Problemet med kontaktlim på sprayburk har jag läst på ett forum kan vara att någonting (kanske drivgasen) gör att limet riskerar att släppa efter ett tag om man limmar det i taket. Därför tror jag att det är bättre att använda vanligt kontaktlim förutsatt att det inte är några problem med materlialet.
-
Såg att du fick tips om lim på sprayburk. Det är nog ett bra tips, det finns på t.ex mekonomen spraylim som man använder till att fästa tyg på högtalarlådor. Det funkar nog bra och går att dra loss hyffsat enkalt om man vill göra om.
AlexUllared wrote:HejHur fäster man lämpilgast tyg på masonitplattor? Antar att limma blir bäst då det skall sitta i taket. Tyget är typ lite hårigt zebramönstrat men med slät baksida. fungerar tapetlim?
Och bör man måla masoniten innan så att den inte ruttnar upp under tyget?
-
Kontaktlim är bra skit. Limmade innerväggarna i bussen med det, lättjobbat å trevligt, iaf bostik varianten, den andra vi hade torkade så snabbt så det var svårt att fördela ut det jämt.
Logga in för att svara.