Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Hur funkar det..

• Hur funkar det..

Publicerad av _sofia_ på 21 september, 2007 vid 07:52

Hur funkar det att kombinera kite och skidor? *nyfiken:smile:

mav svarade 17 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • fate

Medlem
    21 september, 2007 vid 08:19

Hur bra som helst!!

• _sofia_

Medlem
    21 september, 2007 vid 08:28

Okay gott, har lirat mer skidor i mina dar än bräda så tänkte att det skulle passa mig fint, men hur vanligt är det med att köra kite på snö med skidor?

• kitemaster

Medlem
    21 september, 2007 vid 09:49

Det är supervanligt, det går faktiskt i vissa avseenden bättre med skidor än bräda, du kan hålla kanten bättre och på så vis köra snabbare. Även telemark och miniskidor går hur bra som helst. Fördelen med bräda är att man bland annat kan träna på samma trick som man gör på vattnet

• nic

Medlem
    21 september, 2007 vid 16:20

@kitemaster 416921 wrote:

Det är supervanligt, det går faktiskt i vissa avseenden bättre med skidor än bräda, du kan hålla kanten bättre och på så vis köra snabbare. Även telemark och miniskidor går hur bra som helst. Fördelen med bräda är att man bland annat kan träna på samma trick som man gör på vattnet

Det är lättare att lära sig på skidor eftersom du kan stå upp å långsamt öka draget. Lätt också å ta några kliv för att sträcka linor etc. För långa distanser är det avsevärt mer avslappnande ställning med skidor.
    Skidor ser dock inte alls lika “snyggt” ut när man trickar. I alla fall får man mkt gratis med snowboard.

Kan man åka på vattnet så är det inga problem att direkt hoppa på snowboard med kite även om man aldrig har åkt snowboard innan. (Fast man lär sig inte åka snowboard automatiskt bara för det)

nic

• skejtar_henke

Medlem
    2 oktober, 2007 vid 09:42

sjukt fult med skidor. (har provat).. haha. Men det är klart lättare. Svårare att hoppa. För man kan inte poppa.. Eller hoppa emot så bra. Det blir hopp på sidan och massa dingel bara tycker jag.

• _sofia_

Medlem
    2 oktober, 2007 vid 11:06

hur funkar de me pulka då?! =P

• sourra

Medlem
    2 oktober, 2007 vid 15:01

Man får kämpa lite för att hålla höjd men det är lättare än med stjärtlapp :santa:

• _sofia_

Medlem
    2 oktober, 2007 vid 15:31

tefat hade ju vart helt extas!

• sourra

Medlem
    2 oktober, 2007 vid 17:12

Japp, det är hemligheten bakom oss norrlänningars tråkiga sexliv. Vi tar ut extasen på tefatsåkning istället.

• _sofia_

Medlem
    3 oktober, 2007 vid 12:55
    sourra;419419 wrote:
    Japp, det är hemligheten bakom oss norrlänningars tråkiga sexliv. Vi tar ut extasen på tefatsåkning istället.

asså int därför ni flyttar till göteborg som e lit mer tätbefolkat?! a ja funderar på att testa, int för att ja int e en norrlänning men hade vart ballt..:laugh:

• thorbjorn

Medlem
    3 oktober, 2007 vid 13:26

Jag tänkte fråga om storleken på draken och vindhastigheten.
    Skall man åka med store eller mindre drake om man jämför om man skulle åkt på vatten?

• fate

Medlem
    3 oktober, 2007 vid 13:30

Du ska åka med mindre drake. Jag vet inte exakt storlek som är lagom för vilken vind, men en mindre än på vatten iaf.

• nic

Medlem
    4 oktober, 2007 vid 07:36

@Thorbjörn 419651 wrote:

Jag tänkte fråga om storleken på draken och vindhastigheten.
    Skall man åka med store eller mindre drake om man jämför om man skulle åkt på vatten?

Du kan åka med samma som på vattnet om du tänkt göra samma saker. Typ hoppa å trixa. Vill du bara crusa omkring på plan yta klarar du dig med mindre kite eftersom det är mindre friktion.
    Dvs en 4kvm kite går (i princip) lika fort som en dubbelt så stor på plan yta men tar accelererar lite långsammare. Om du vill åka uppför så ökar motståndet och då märks skillnad igen.

nic

• johanw

Medlem
    8 oktober, 2007 vid 19:25

@_Sofia_ 419365 wrote:

hur funkar de me pulka då?! =P

greeeeeeeger testa me pulka på vatten 😀 gick så där.. så på snö e de nog lungt.. ska tetsa när de kommer snö.. läger nog upp lite bilder så ska vi se hur de går.. 😀

• kitemaster

Medlem
    9 oktober, 2007 vid 23:11

Apropå size så behöver du sällan större drake än 12kvm på fjället. 4m/s räcker gott för att få bra malle i draken. Skulle säga att du kör ungefär hälften så stor drake på snö jämfört med vatten, dvs blåser det 10m/s så kör du en 6a. Personligen kör jag i 12m/s 14kvm på vatten, men bara typ 6kvm på snö. Dock kör jag foil på snö och LEI på vatten så där är lite skillnad.

Johan, kommer du upp och åker pulka med oss i vemdalen sen?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Hur funkar det..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.